قوام روابط ترکیه و بحرین

وزیر خارجه ترکیه در جهت نزدیکی و تقویت روابط با کشورهای حاشیه خلیج فارس، به بحرین سفر کرد. او اعلام کرد که در جریان این سفر بیش از ۴۰ توافق، پروتکل و یادداشت تفاهم بین کشورش و بحرین امضا شد.

قوام روابط ترکیه و بحرین

به گزارش مُنیبان از خبرگزاری آناتولی، در جریان دیدار "چاووش اوغلو"، وزیر خارجه ترکیه با "عبدالطیف بن راشد الزیانی"، همتای بحرینی‌اش در منامه پایتخت بحرین، دوطرف بر تقویت روابط دوجانبه تجاری تاکید و همچنین توافق شد که ماه مارس کمیته اقتصادی مشترک بین دو کشور شکل بگیرد.

وزیر خارجه ترکیه در این سفر دو روزه به بحرین که اولین سفر وی از ۵ سال قبل است، قرار است، با "حمد بن عیسی آل خلیفه"، پادشاه بحرین و "سلمان بن حمد بن عیسی آل خلیفه"، ولیعهد بحرین دیدار کند.

چاووش اوغلو در گفتگو با روزنامه‌های بحرینی، اعلام کرد که در جریان این سفر، کشورش بیش از ۴۰ توافق، پروتکل و یادداشت تفاهم اقتصادی با بحرین امضا کرد.

وی ادامه داد که دو کشور مذاکراتی را جهت هماهنگی و گسترش همکاری‌های بین دو کشور در زمینه‌های زیادی از جمله، دفاعی، تجاری، بهداشتی، آموزشی، فرهنگی و گردشگری انجام دادند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در ۲۴ نوامبر در یک مراسم رسمی در آنکارا، پایتخت ترکیه، از ولیعهد ابوظبی استقبال کرده بود. این سفر در نوع خود بسیار حائز اهمیت بود چرا که پس از ده سال یک مقام عالی‌رتبه اماراتی از ترکیه دیدار کرد.

در جریان آن سفر، ۱۲ توافقنامه و یادداشت همکاری برای تقویت روابط دوجانبه بین کشور به امضا رسید. 

اردوغان در سوم ژانویه گفته بود که فوریه آینده به عربستان سعودی سفر خواهد کرد، اما هنوز هیچ بیانیه رسمی مبنی بر تایید سفر اردوغان به این کشور صادر نشده است.

انتظار می‌رود سفر اردوغان به عربستان همزمان با سفر وی به امارات باشد.

رئیس جمهور ترکیه در مصاحبه تلویزیونی، چهارشنبه اعلام کرد که ۱۴ فوریه به امارات سفر می‌کند و بیان کرد که سفر او به امارات دور جدیدی از روابط ترکیه با کشورهای حاشیه خلیج فارس را رقم خواهد زد.

اردوغان در این مصاحبه گفت، روابط ترکیه با کشورهای حاشیه خلیج فارس، به دلیل دینامیک‌هایی که در منطقه وجود داشته در حالت نه‌چندان مناسبی به سر می‌برد و افزود حل و فصل اختلافات بی معنی بین قطر و سایر کشورها به ویژه به ظهور روحیه همکاری جدید در منطقه کمک کرده است.

ت ت
کدخبر: 64058 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها