آمریکا:

آماده تحریم اطرافیان پوتین هستیم

یک مقام ارشد دولت آمریکا روز دوشنبه گفت واشنگتن و متحدانشان فهرستی از نخبگان روسیه در حلقه نزدیکان به ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری این کشور را تهیه کرده اند تا در صورت حمله مسکو به اوکراین، آنها را هدف تحریم های اقتصادی قرار دهند.

آماده تحریم اطرافیان پوتین هستیم

به گزارش مُنیبان از خبرگزاری رویترز، این مقام در حالی که خواست نامش فاش نشود، افزود: اشخاصی که شناسایی کرده ایم در حلقه داخلی کرملین یا نزدیک به آن هستند و در تصمیم گیری های دولت نقش ایفا می کنند یا دستکم در رفتارهای بی ثبات کننده کرملین شریک هستند.

مقام مزبور تاکید کرد که ایالات متحده بسته های تحریمی خاصی برای نخبگان روس و همچنین اعضای خانواده شان فراهم کرده و این تدابیر با هماهنگی متحدان و شرکای آمریکا پیگیری شده است.

به گزارش رویترز، هدف قرار دادن بزرگان روس تنها بخشی از برنامه آمریکا و متحدانش برای مجازات پوتین در صورت حمله به اوکراین است. روسیه بارها اعلام کرده است که برنامه ای برای حمله به اوکراین ندارد.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا تحریم شخص پوتین را نیز منتفی ندانسته است. مقام های آمریکایی دیگر مجازات های در نظر گرفته شده شامل تحریم نهادهای مالی روسیه و بخش کنترل صادرات این کشور را تشریح کرده اند که ممکن است باعث انسداد بخش های وسیعی از فناوری های صنعتی و مصرفی روسیه شود.

مقام آمریکایی نامی از چهره های روسی که ممکن است مشمول تحریم ها قرار بگیرند، نبرد اما گفت: یک فهرست گسترده از اشخاص وجود دارد. وی تاکید کرد که برخی از این افراد، از فهرست طبقه بندی شده از شخصیت های سیاسی عالی رتبه روسیه هستند.

وی افزود: ما نمی توانیم محتوای این فهرست یا اسامی اشخاص خاص را فاش کنیم. وی تاکید کرد که بسیاری از این اشخاص به طور خاص اهداف آسیب پذیر هستند که دلیل آن ارتباطات مالی عمیق شان با غرب است.

این مقام گفت: دوستان پوتین دیگر نمی توانند از همسران یا اعضای خانواده به عنوان نایبانی برای فرار از تحریم ها استفاده کنند. تحریم ها ارتباط آنها با سیستم مالی بین المللی را قطع و تضمین می کند که آنها و اعضای خانواده هایشان دیگر نمی توانند از مزایای قرار دادن پولشان در غرب و تحصیل در بهترین دانشگاه های غربی برخوردار شوند.

روابط آمریکا و غرب با روسیه از سال ۲۰۱۴ به دنبال الحاق شبه جزیره کریمه به آن کشور متشنج شد؛ غرب به بهانه دخالت روسیه در اوضاع داخلی اوکراین، روسیه را بارها تحریم کرده است؛ اما مسکو این ادعای غرب را رد می‌کند.

بخش های غربی روسیه با توجه به همسایگی با اوکراین و نزدیکی به کشورهای عضو ناتو که کانون تنش بین روسیه و غرب است، برای روس ها اهمیت فراوان دارد و به آمادگی رزمی نیروهای نظامی مستقر در این مناطق توجه خاص می شود.

کارشناسان معتقدند که کاخ سفید با کمک متحدان اروپایی، به دنبال ضربه زدن به روسیه است و مساله اوکراین را بهانه و دستاویز قرار داده اند.

در ماه‌های اخیر نیز به دلیل ادعای غرب درباره صف‌آرایی نظامی روسیه در مرزهای اوکراین، روابط ناتو با روسیه دچار تنش شده است.


ت ت
کدخبر: 64100 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها