السیسی:

مصر مصمم به اجرای توافق لازم با اتیوپی است

«عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر تأکید کرد که قاهره مصمم است تا به توافق قانونی لازم با اتیوپی برای پر کردن و بهره برداری از سد بزرگ "رنسانس" دست یابد.

مصر مصمم به اجرای توافق لازم با اتیوپی است

به گزارش منیبان؛ به نقل از خبرگزاری «روسیا الیوم»، السیسی در نشستی که با حضور نمایندگان نیروهای مسلح مصر برگزار شد، گفت: رود نیل زندگی ما و برادرانمان در سودان است.

وی افزود: سد رنسانس برای برادران ما در اتیوپی مزیت زیادی دارد و ما آن را رد نمی کنیم ... ما همیشه در این مورد به آرامی سخن گفته ایم و هیچ ادعا و خصومتی وجود ندارد ... آنچه ما را در مورد نیل متحد می کند، خیلی بیشتر از اختلافات ما در مورد آن است.

رئیس جمهور مصر تأکید کرد: ما اصرار داریم که مذاکرات خود را ادامه دهیم و البته مذاکرات ما تا زمانی ادامه خواهد یافت که در مورد پر کردن و بهره برداری از سد رنسانس به توافق قانونی لازم برسیم و همه از آن سود ببرند.

اتیوپی روند ساخت سد رنسانس بر روی رودخانه نیل را در نزدیکی مرز اتیوپی و سودان از ۲ آوریل ۲۰۱۱ آغاز کرد و این پروژه که هنوز به اتمام نرسیده است، برای مصر و سودان که از آن استفاده می کنند، نگرانی بزرگ ایجاد کرده است. این دو کشور هراس دارند که این اقدام منجر به کاهش دسترسی آنها به مقدار آب جاری از ارتفاعات اتیوپی شود.

اتیوپی با وجود تقاضای مصر و سودان برای دستیابی به توافقنامه لازم در مورد بهره برداری از رود نیل، در ژوئیه سال ۲۰۲۰ و پس از باران های تابستان گذشته پر کردن مخزن سد رنسانس را آغاز کرد.

رئیس جمهور مصر در تاریخ ۶ مارس از خارطوم خواست توافق لازم الاجرا در مورد بهره برداری از سد رنسانس را اجرا کند، در همین حال او از اتیوپی به دلیل عدم پایبندی به متن توافق به شدت انتقاد کرد.

چندین دور گفت وگو بین مقامات سه کشور مصر، سودان و اتیوپی در طول سال‌های گذشته با میانجیگری و ابتکار کشورهای مختلف از جمله آمریکا، کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و اتحادیه عرب انجام شده، اما تاکنون به هیچ نتیجه مثبتی نرسیده است.

مصر پیش‌تر نیز از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواسته بود که مانع اقدامات یکجانبه ای شود که می‌تواند فرصت دستیابی به یک توافق را تحت‌الشعاع دهد.


ت ت
کدخبر: 6515 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها