چین نگران ناتو شد

هیات چین در اتحادیه اروپا امروز (سه شنبه) اعلام کرد، پکن بر این باور است که پیشروی و گسترش ناتو باعث صلح و امنیت جهانی نمی‌شود.

چین نگران ناتو شد

به گزارش مُنیبان از پایگاه خبری ANI، این بیانیه در حالی مطرح شده است که اوضاع پیرامون اوکراین در چند ماه گذشته رو به وخامت گذاشته و ناتو و کی‌یف هر دو روسیه را به استقرار سربازان در نزدیکی مرز اوکراین و آمادگی برای یک تهاجم علیه اوکراین متهم کرده‌اند.

هیات چینی در اتحادیه اروپا همچنین در ادامه بیانیه خود اعلام کرد، ۳۰ سال پس از پایان جنگ سرد ناتو همچنان به پیشروی‌هایش در مقیاس جغرافیایی و یک سری اقدامات در سیاست‌ها و تقابل‌های این بلوک ادامه داده است. این مساله کمکی به صلح و ثبات جهانی نمی‌کند.

در ادامه این بیانیه همچنین آمده است: پکن بر این باور است که امنیت منطقه‌ای را نمی‌توان با گسترش یا تقویت بلوک‌های نظامی مستحکم کرد. ما از ناتو می‌خواهیم تا ذهنیت و مبنای ایدئولوژیکی دوران جنگ سرد را کنار بگذارد، به حاکمیت ارضی، امنیت و منافع کشورها و همچنین تنوع جمعیت، تاریخ و فرهنگ دیگر ملت‌ها احترام گذارد و دیدگاهی مثبت نسبت به توسعه صلح آمیز دیگر کشورها داشته باشد و بیش از گذشته به ایجاد اعتماد سازی مشترک در میان کشورها بپردازد و صلح و ثبات منطقه‌ای را حفظ کند.

این اظهارنظر از سوی هیات چین در اتحادیه اروپا در حالی مطرح شد که ولادیمیر پوتین و شی جینپینگ، روسای جمهوری روسیه و چین روز جمعه در حاشیه افتتاحیه بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ در پکن با یکدیگر دیدار کرده و بر روابط نزدیک خود در مواجهه با فشارهای آمریکا تاکید کردند.

همچنین آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در آمریکا روز شنبه گفت که نگرانی در مورد اینکه مسکو در حال نزدیکتر شدن به پکن است در واشنگتن بیشتر شده است.


ت ت
کدخبر: 65560 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها