واکنش تند چین به روابط نظامی آمریکا و تایوان

وزارت دفاع چین با محکوم کردن فروش تسلیحاتی آمریکا به تایوان، آن را "مداخله فاحش" در امور داخلی چین توصیف کرده و متعهد شد تا هرگونه مداخله خارجی را خنثی کند.

واکنش تند چین به روابط نظامی آمریکا و تایوان

به گزارش مُنیبان از خبرگزاری اسپوتنیک،وو کویان سخنگوی وزارت دفاع چین گفت: فروش تسلیحات به تایوان توسط ایالات متحده به منزله مداخله آشکار در امور داخلی چین است که پکن به شدت آن را محکوم می کند و از واشنگتن می خواهد که روابط با نیروهای مسلح تایوان را متوقف کند.

وو در بیانیه ای گفت: «فروش تسلیحات آمریکا به تایوان به شدت اصل «چین واحد» و سه بیانیه مشترک آمریکا و چین را نقض می کند... این نشان دهنده دخالت آشکار در امور داخلی چین و تضعیف حاکمیت و منافع امنیتی چین است.

وی افزود: فروش تسلیحات واشنگتن به تایوان "روابط بین چین و آمریکا و همچنین بین نیروهای مسلح دو کشور را تخریب می کند و صلح و ثبات در تنگه تایوان را به خطر می اندازد. بنابراین چین نارضایتی شدید خود را ابراز می کند و قاطعانه با آن مخالفت می کند." پیشتر سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفته بود که ایالات متحده باید قرارداد ۱۰۰ میلیون دلاری برای تامین تسلیحات به تایوان را لغو کند و افزود که چین اقدامات لازم را برای حفاظت از حاکمیت خود انجام خواهد داد.

وو تاکید کرد: "تنها یک چین در جهان وجود دارد و تایوان بخشی جدایی ناپذیر از خاک چین است. چین از آمریکا می خواهد که فوراً طرح فوق برای فروش تسلیحات به تایوان را لغو کند."

این سخنگو تاکید کرد: «ارتش آزادی‌بخش خلق چین تمام اقدامات لازم را برای دفاع از حاکمیت و تمامیت ارضی دولت و خنثی‌سازی هر گونه مداخله خارجی انجام خواهد داد».

بیانیه وزارت دفاع چین یک روز پس از آن منتشر می‌شود که پکن از واشنگتن بابت عدم رعایت سیاست "چین واحد" که در آن آمریکا اذعان دارد دولت حزب کمونیست چین تنها حاکمیت مشروع در چین است، انتقاد کرد.

تایوان از زمان پایان جنگ داخلی در سال ۱۹۴۹ به صورت جداگانه از سرزمین اصلی چین اداره می‌شود. پکن این جزیره را یکی از استان‌های خود قلمداد می‌کند، در حالی که تایوان با نام رسمی "جمهوری چین" تاکید دارد که "یک کشور خودمختار" با روابط سیاسی و اقتصادی با چندین کشور است.

در حالی که دولت آمریکا هیچ مناسبات دیپلماتیک رسمی با تایوان ندارد، تاکید می‌کند که آماده دفاع از این جزیره خودگردان در صورت حمله ارتش چین است.

براساس اعلام پنتاگون، آمریکا فروش احتمالی ۱۰۰ میلیون دلاری تجهیزات و خدمات به تایوان را برای حفظ، نگهداری و توسعه سامانه‌های موشکی پاتریوت مورد استفاده در این جزیره تایید کرده است در بیانیه آژانس همکاری امنیت دفاعی آمریکا آمده است که ارتقا سیستم‌های دفاع هوایی پاتریوت به ارتقا و بهبود امنیت مورد نیاز در تایوان کمک کرده و باعث حفظ ثبات سیاسی، توازن نظامی، اقتصادی و پیشرفت در منطقه می‌شود.


ت ت
کدخبر: 65770 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها