دفاع برزیل از اعطای مجوز فرود به هواپیماهای نظامی انگلیس در راه جزایر فالکلند

برزیل از تصمیمش برای اعطای مجوز فرود به هواپیماهای انگلیسی که به جزایر فالکلند می‌روند، دفاع کرد؛ این تصمیم خشم آرژانتین را برانگیخته بود.

دفاع برزیل از اعطای مجوز فرود به هواپیماهای نظامی انگلیس در راه جزایر فالکلند

به گزارش مُنیبان، وزارت امور خارجه برزیل در یادداشتی به رویترز نوشت، گرچه برزیل از ادعای حاکمیت آرژانتین بر جزایر فالکلند حمایت می‌کند، اما حمایتش در "شراکت مهم" این کشور با انگلییس تغییری ایجاد نمی‌کند.

سفیر آرژانتین در برزیل در هفته گذشته از افزایش توقف موقت پروازها - با مقصد جزایر فالکلند - در برزیل ابراز ناخشنودی کرد. آرژانتین این جزایر را مالویناس می‌نامد.

این دیپلمات گفت در ماه ژانویه هفت پرواز نیروی هوایی سلطنتی انگلیس در ریودوژانیرو، سائوپائولو و پورتو آلگرو فرود موقت داشتند.

وزارت امور خارجه برزیل گفت، اجازه برزیل به انگلیس برای فرود موقت و گذر هواپیماهای نظامی‌اش - که در راه جزایر فالکلند هستند - از آسمان ما، در راستای عدم مشارکت در نوسازی و گسترش منابع نظامی و ظرفیت جنگی انگلیس در این مجمع‌الجزایر است.

در این یادداشت آمده است، برزیل تنها زمانی اجازه فرود و پهلوگیری هواپیماها و کشتی‌های انگلیسی در راه فالکلند را به آن‌ها می‌دهد که درخواستشان به دلیل شرایط اضطراری، عملیات‌های جستجو و نجات و یا مسائل بشردوستانه باشد.

این وزارت‌خانه همچنین اعلام کرد که تعداد موارد اجازه گذر یا فرود به هواپیماهای نظامی انگلیس در سال‌های مختلف، متفاوت بوده است، به طوری که در برخی سال‌ها ۱۵۰ مورد اینچنینی به ثبت رسیده و در برخی دیگر سال‌ها تنها یک مورد.

دولت انگلیس نگرانی‌های آرژانتین را وارد ندانسته و مدعی شد که این‌ها پروازهایی معمولی بوده و هر ادعایی مبنی بر نظامی‌سازی، کاملا اشتباه است.


ت ت
کدخبر: 65799 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها