نقش برگزیت در توزیع واکسن کرونا چیست؟

تنش‌های دیپلماتیک میان انگلیس و اتحادیه اروپا در دوره پسابرگزیت بار دیگر بالا گرفته و دو طرف یکدیگر را به مانع‌تراشی برای توزیع واکسن کرونا متهم کرده‌اند.

نقش برگزیت در توزیع واکسن کرونا چیست؟

به گزارش منیبان، نخست وزیر انگلیس روز چهارشنبه در نشست مجلس عوام به ادعای رئیس شورای اروپا که گفته است انگلیس مانع صادرات واکسن کرونا شده واکنش تندی نشان داد و تصریح کرد کشورش جلوی صادرات حتی یک دوز واکسن کرونا را نگرفته است.

بوریس جانسون گفت: مایلم اظهارات شارل میشل رئیس شورای اروپا را اصلاح کنم. ما برای صادرات واکسن مانعی ایجاد نکردیم. همه‌گیری کرونا همه ما را در میدان نبرد جهانی بهداشت، در یک جبهه قرار داده است. ما با تمام اشکال ناسیونالیسم واکسن مخالفیم و از تمام شرکا می‌خواهیم که در این همه گیری با یکدیگر همکاری کنند.

رئیس شورای اروپا دیروز (سه شنبه) در بیانیه‌ای گفته بود که از متهم شدن این اتحادیه به ملی‌گرایی در مورد واکسن، مبهوت شده است. میشل با بیان اینکه «حقایق دروغ نمی‌گویند» ادعا کرد : بریتانیا و ایالات متحده به‌طور آشکار صادرات واکسن یا اقلام ساخت واکسن به اتحادیه اروپا را ممنوع کرده‌اند اما اتحادیه اروپا هرگز صادر کردن آن‌ها را متوقف نکرده است.

وزارت امورخارجه انگلیس امروز اعلام کرد که نماینده اتحادیه اروپا را احضار کرده تا مراتب اعتراض خود را به اظهارات شارل میشل ابلاغ کند. دیشب هم روزنامه گاردین گزارش داد که وزیر خارجه انگلیس در نامه‌ای به رئیس شورای اروپا او را به نشر اطلاعات غلط علیه لندن متهم کرد.

میشل در واکنش به پاسخ لندن در توئیتی به این نکته اشاره کرد که راه‌های متفاوتی برای ایجاد محدودیت در صادرات واکسن وجود دارد. او در این باره توضیح بیشتری ارائه نداد.

اتحادیه اروپا از  ۲ماه پیش با مشکل تامین واکسن دست و پنجه نرم می‌کند و روند واکسیناسیون به کندی پیش می‌رود. این اتحادیه دی‌ماه گذشته سازوکاری را برای کنترل صادرات واکسن به اجرا گذشت که تبعات آن در ایرلند شمالی باعث بروز اختلاف با دولت لندن شد. ایرلند شمالی بر اساس توافق برگزیت بخشی از قلمرو سیاسی انگلیس است، اما همچنان تابع قوانین اقتصادی اروپاست. مقامات محلی ایرلند شمالی خواهان اصلاح توافق‌نامه برگزیت هستند.

انگلیس پس از ۴۷ سال عضویت، ۱۲ دیماه ۱۳۹۹ به طور رسمی از اتحادیه اروپا خارج شد و آینده همکاری‌های دو طرف بر اساس سندی هزار و ۲۴۶ صفحه‌ای توافق شده که به تدریج مشکلات آن آشکار می‌شود.

شایان ذکر است که انگلیس هنوز جایگاه کامل دیپلماتیک به سفیر اتحادیه اروپا اعطا نکرده است.

ت ت
کدخبر: 6682 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها