وعده فرانسه برای تخلیه مالی/ فقط در ساحل می‌مانیم

وزیر امور خارجه فرانسه اعلام کرد، رئیس جمهور این کشور خواستار خروج کامل نیروهای فرانسوی از کشور مالی و سازمان‌دهی مجدد آنها در کشوری دیگر است اما این بدان معنا یست که فرانسه منطقه "ساحل" را ترک می‌کند.

وعده فرانسه برای تخلیه مالی/ فقط در ساحل می‌مانیم

به گزارش مُنیبان از خبرگزاری اسپوتنیک، ژان-ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی فرانسه 5 گفت: اگر شرایط برای ما به منظور فعالیت در مالی دیگر فراهم نباشد، مبارزه با تروریسم را در کنار دیگر کشورهای منطقه ساحل که بسیار مشتاق همکاری با ما هستند، ادامه خواهیم داد.

‌این اظهارات لودریان دو هفته پس از آن مطرح شد که دولت "آسیمی گویتا"، رئیس جمهور موقت مالی در اقدامی تلافی‌جویانه سفیر فرانسه را از این کشور اخراج کرد. از زمان کودتا در مالی و به قدرت رسیدن آسیمی گویتا در آن کشور، روابط باماکو و پاریس شاهد تنش و اختلافات زیادی در رابطه با حضور نظامی فرانسه بوده است و اخراج سفیر فرانسه از آن کشور نیز نقطه تحولی در روابط فرانسه و مالی بود.

به دنبال وقوع کودتای دوم در مالی در مه 2021، ماکرون اعلام کرده بود که فرانسه به همکاری نظامی‌اش با مالی پایان می دهد اما به طور کامل از این کشور خارج نمی‌شود. نیروهای فرانسوی از سال 2013 میلادی به درخواست مقامات وقت مالی برای کمک به مبارزه با شبه‌نظامیان طوارق در این کشور حضور داشته‌اند. با این حال، با گذشت هشت سال اوضاع در شمال شرقی مالی بهتر نشده است.

ماکرون اواخر هفته جاری یک کنفرانس ویدئویی با رهبران نیجر، چاد و موریتانی که سه تا از کشورهای منطقه ساحل عضو گروه جی 5 هستند برگزار خواهد کرد تا درباره عملیات‌های مقابله با تروریسم و تغییرات برجسته در حضور نظامی پاریس در این منطقه گفت‌وگو کنند.

این در حالی است که یک منبع نزدیک به دولت ماکرون گفت‌:‌ نیجر خیلی به ایده میزبانی از نیروی ضربت "تاکوبا" متشکل از 2500 تا 3000 نیروی فرانسوی علاقه‌ای ندارد و موریتانی نیز می‌خواهد مجددا بی‌طرفی خود را در این مناقشه میان مالی و فرانسه بدست آورد. بورکینافاسو نیز 24 فوریه کودتای نظامی خود را تجربه کرده است که به دنبال آن پل هنری دامیبا، رهبر شورشیان نظامی در بورکینافاسو به ریاست جمهوری رسید و به این نشست مجازی با ماکرون نیز دعوت نشده است.

فرانسه مدعی است که شکستش در مالی و دیگر کشورهای مستعمره سابق آفریقایی همچون جمهوری آفریقای مرکزی به خاطر دستان شرور مسکو است که مشاوران نظامی‌اش در باماکو و بانگی مستقر شده‌اند. روسیه و مالی هر دو این ادعاها را که قصد دارند پایگاه روسی در مالی ایجاد کنند، رد کرده‌اند اگرچه مسکو بر آموزش نظامی گذشته خود با مالی و همچنین حق این کشور برای کمک گرفتن از هر دولت و نهاد خصوصی که می خواهد، تاکید کرده است.

لودریان مدعی است که یک هزار نیرو از یک مقاطعه‌کار نظامی خصوصی مستقر در روسیه موسوم به " PMC Wagner" در مالی مستقر شده‌اند. این در حالی است که مالی حضور این مزدوران را رد کرده و دولت مسکو نیز هرگونه ارتباط با مذکرات میان ای شرکت خصوصی و دولت مالی را رد کرده است.


ت ت
کدخبر: 66997 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها