بازگشت یک چهره آشنا به سیاست

دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری فرانسه از جبهه راستگرا انتصاب «نیکلا سارکوزی» رئیس جمهوری اسبق این کشور را به عنوان «میانجی» در مساله اوکراین خواستار شدند.

بازگشت یک چهره آشنا به سیاست

به گزارش منیبان از روزنامه فرانسوی «لو فیگارو»، «اریک زمور» نامزد حزب راست افراطی «تسخیر مجدد» دیروز در نامه ای به «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فعلی فرانسه که متن آن را در شبکه های اجتماعی قرار داد، خواست تا نیکلا سارکوزی و «اوبر ودرین» را به‌عنوان «فرستادگان فرانسه برای صلح» معرفی کند تا سریعاً به آنجا بروند.

وی در این نامه نوشت: فرانسه دیگر نمی تواند منتظر بماند و باید تمام تلاش خود را برای پایان دادن به این تجاوز و دستیابی به صلح در سریع ترین زمان ممکن انجام دهد.

وی معتقد است که رئیس دولت فعلی « هنوز صدای فرانسه را نشنیده است».

زمور در این نامه هر دو پیشنهاد خود را شخصیت های «مستقل و متعادل» برای تجسم بخشیدن به قدرت فرانسه در عرصه بین المللی خواند. سارکوزی از احزاب دست راستی  پیشتر توانسته بود در مساله رویارویی گرجستان و روسیه در سال ۲۰۰۸ میلادی به آتش بس دست یابد. ودرین از حزب کمونیست چپ نیز در کسوت وزیر امور خارجه در سال های ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۲ نقش موفقی به عنوان مشاور دیپلماسی ارائه داده است.

زمور با تاکید بر این که « هر دو شخصیت مورد احترام روسیه، اوکراین ، اروپا و آمریکا هستند و تجربه دیپلماسی و میانجی‌گری دارند»، گفت این دو می توانند با هدف اعلام آتش بس و آغاز مذاکرات به سرعت به روسیه و اوکراین سفر کنند.

امانوئل مکرون در رزوهای اخیر تماس‌های تلفنی متعددی با رئیس جمهوری اوکراین داشته و پیش از درگیری نیز به مسکو و کی‌یف سفر کرده بود.

دو ساعت پس از انتشار نامه زمور، ««والری پکرس» از حزب جمهوری‌خواه که گفته می شود منتظر آن است که حمایت سارکوزی را در انتخابات پیش رو به دست آورد، پیشنهاد مشابهی را مطرح کرد.

رهبر جناح راست در شبکه‌های اجتماعی اشاره می‌کند که در روزهای گذشته دو بار با رئیس‌جمهور اسبق دیدار کرده است. وی در توئیتی نوشت:

با توجه به تجربه وی از موقعیت‌های بحران بین‌المللی و توانایی استثنایی‌اش برای حل و فصل آنها (...)، پیشنهاد می‌کنم فرانسه و اتحادیه اروپا او را به‌عنوان «میانجی اروپایی برای اوکراین» منصوب کنند.

وی ابراز امیدواری کرد، وی بتواند با کمک به اعلام آتش بس آغازگر راه مذاکره میان روسیه و اوکراین باشد.

ت ت
کدخبر: 69379 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها