سخنگوی وزارت امور خارجه:

منتظر دریافت اظهارات لاوروف از طریق مجاری دیپلماتیک هستیم/ باید دلیل ملاقات مستقیم با آمریکا را بدانیم

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ما در ۱۱ ماه گذشته تلاش کردیم این پرونده با پرونده های دیگر با فاصله حرکت کند، سعی کردیم پرونده برجام را به صورت خاص نگاه کنیم.

منتظر دریافت اظهارات لاوروف از طریق مجاری دیپلماتیک هستیم/ باید دلیل ملاقات مستقیم با آمریکا را بدانیم

به گزارش خبرنگار منیبان، سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز ( دوشنبه 16 اسفند) در نشست خبری خود گفت: مسیر وین روشن و دستورکار وین، رفع تحریم های یک جانبه بر ضد مردم است.

وی افزود: ما در ۱۱ ماه گذشته تلاش کردیم این پرونده با پرونده های دیگر با فاصله حرکت کند، سعی کردیم پرونده برجام را به صورت خاص نگاه کنیم. موضوعات مطرح در مذاکرات باید در وین بررسی شود.

خطیب زاده با اشاره به درخواست تضمین از سوی چین در خصوص برجام تصریح کرد: موضع چین تا به امروز سازنده و حمایتی بوده است و در همین بستر اطمینان داریم که با چین همکاری خواهیم داشت. موضع ایران تدوام دار بوده و انقطاع در آن نبوده چه در دوره ترامپ در دولت قبل که دنبال عکس بود و چه در این دولت.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به امکان مذاکره مستقیم میان ایران و آمریکا ادامه داد: ما براساس رفتارها تصمیم می گیریم برجام روشن کرده اعضای ان کدام کشورها هستند. تعهدات هم برای ما و ۴+۱ روشن است. ما باید دلیل ملاقات مستقیم آمریکا را بدانیم. تا به امروز تغییری در رفتار امریکا ندیدیم و فشار بر مردم ایران تا این لحظه ادامه داشته است.

خطیب زاده با اشاره به انتخاب سفیر ایران در یمن اظهار کرد: هنوز در خصوص سفیر جدید تصمیم قطعی گرفته نشده است. در زمان خود اعلام‌ خواهد شد و‌ باید مراحل اداری ان طی شود.

خطیب زاده درخصوص اظهارات لاوروف مبنی بر این که تحریم‌های غرب علیه روسیه نباید بر مراودات روسیه و ایران تاثیر بگذارد؛ گفت: اظهارات لاوروف را در رسانه ها دیدیم و منتظر هستیم از مجاری دیپلماتیک جزییات آن را بشنویم. گفت‌وگوها در وین در مسیر خودش در حال پیگیری است. همکاری‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران نباید محدود و تحت تاثیر هیچ تحریمی قرار بگیرد از جمله همکاری های صلح آمیز ایران با روسیه و چین. در همین بستر این اظهارات را می‌‌فهیم. رویکرد روسیه تا به امروز برای رسیدن به توافق دسته جمعی در وین، سازنده بوده است. منتظر هستیم در وین، جزییات بیشتری را اگر دارند به ما بدهند. مردم ایران می‌دانند مذاکره کنندگان در وین و دولت جمهوری اسلامی ایران در راستای حداکثرسازی منافع ملت قدم برداشته و در همین راستا کارش را جلو خواهد برد.

وی  در خصوص مذاکرات تبادل زندانیان با آمریکا بیان کرد: مذاکرات ایران و آمریکا درباره تبادل زندانیان پیشرفت‌هایی داشته و منتظر هستیم جمع بندی شود و اگر طرف آمریکایی این بار به تعهداتش عمل کند و شب اجرا عقب نشینی نکند، می توانیم یکی از پرونده‌های انسانی که ازاولویت‌های ایران بوده را ببندیم.

خطیب زاده درخصوص توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی و تاثیر آن بر مذاکرات وین بیان کرد: سفر آقای گروسی در چارچوب توافقات در حوزه فنی میان ایران و آژانس انجام شد. در سفر گروسی که مقدمه آن گفت وگوهایی در وین بود، همکاری‌های جامع فنی بین ایران و آژانس توافق شد که براساس آن یک توافق چند مرحله‌ای خواهیم داشت. سؤالاتی از سوی آژانس درباره برخی اماکن در ایران مطرح شده بود که ایران پاسخ داد ولی لازم بود در بستر زمانی تعیین شده و تعریف شده با چشم انداز روشن بدانیم که اینها ( پرونده سوالات) بسته خواهند شد. بر این اساس، توافقی صورت گرفت که طی یکی دو ماه آینده همه سؤالات با همکاری فنی بین ایران و آژانس و با توافق رویکرد فنی و فاصله گیری از رویکرد سیاسی و یا فشارپذیری آژانس پاسخ داده خواهد شد. رابطه مستقیمی بین بسته شدن این سؤالات و توافق در وین است. این توافق باید به صورت همزمان و جزیی از آن توافق(وین) لحاظ شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: امیرعبداللهیان شرکت در اجلاس آنتالیا را در برنامه دارد اگر برنامه های دیگر اجازه بدهد.

خطیب زاده با اشاره به اظهارات متفاوت نمایندگان در خصوص برجام گفت: اظهارات نمایندگان ‌درباره برجام، شکوه مردم سالاری و مطالبه گری را نشان می دهد. طبیعی است که صدای مختلف از آنها شنیده شود. امروز امیرعبداللهیان در کمیسیون تلفیق با ۷۰ نماینده دیدار داشت. بستر مذاکرات به گونه ای است که رییس مجلس در جلسات شورای عالی امنیت ملی حضور دارد. مذاکرات در وین در جریان است و‌ در هفته ای که گذشت در خصوص پادمانی و موضوعات مختلف، پیشرفت داشتیم. خبری ندارم که هیات ایرانی وین را ترک‌ کند و مذاکرات ادامه دارد. مذاکرات پیشرفت داشته و منتظر جمع بندی هستیم و اگر شب اجرا عقب نشینی نکنند، می توانیم‌ این پرونده را ببندیم.

وی با اشاره به اعزام جنگجو از حوزه بالکان و کرواسی به اوکراین بیان کرد: اخبار پراکنده‌ای به ما هم رسیده است و این اخبار البته باید راستی آزمایی شود. مهمترین نکته این است که همه باید تلاش کنیم این بحران از کنترل خارج نشود و این جنگ سرریز نکند. اوراسیا به اندازه کافی بحران داشته و دارد. تلاش‌هایی که داشتیم این بحران به حل و فصل دیپلماتیک و آتش بس فوری منجر شود.

وی با اشاره به تحولات اوکراین افزود: سیاست خارجی ایران و وزارت خارجه به عنوان دستگاه متولی امر دیپلماسی این بوده که صدای مظلومان عالم باشد. صدای آنهایی که نظام هژمونیک تلاش کرده صدای آنها شنیده نشود، لذا همواره تلاش کردیم صدای مردم مظلوم یمن و سوریه باشیم و صدای مظلومانی که هیچ تریبونی ندارند که صدای مظلومیتشان طی سالها جنگ سبوعانه امریکا و متحدینش در منطقه شنیده شود. سیاست ایران رعایت حقوق بین الملل، در نظر گرفتن ژئوپلتیک منطقه و حقوق بشردوستانه و معاهدات و توافقات بین‌المللی بوده است. درخصوص آنچه در اوکراین اتفاق می افتد صریحاً موضع خود را اعلام کردیم. آنچه در اوکراین اتفاق می‌افتد رفتار توسعه طلبانه، اقدامات تحریک آمیز چند دهه ای در حوزه های امنیتی،  اطلاعاتی و...از سوی ناتو با محوریت آمریکا بوده است و اقدامات آمریکا در این حوزه‌ها بسیار مافیایی بوده و جنگ را به نقطه ای رسانده که اتفاق افتاده است. ما تلاش کردیم این جنگ از روز اول اتفاق نیفتد و تلاش دیپلماتیک غیرآشکاری را صورت دادیم و از آغاز جنگ هم همه را به آرامش، گفت‌وگو و آتش بس دعوت کردیم.سیاست خارجی ایران و وزارت خارجه به عنوان دستگاه متولی امر دیپلماسی این بوده که صدای مظلومان عالم باشد. صدای آنهایی که نظام هژمونیک تلاش کرده صدای آنها شنیده نشود، لذا همواره تلاش کردیم صدای مردم مظلوم یمن و سوریه باشیم و صدای مظلومانی که هیچ تریبونی ندارند که صدای مظلومیتشان طی سالها جنگ سبوعانه امریکا و متحدینش در منطقه شنیده شود. سیاست ایران رعایت حقوق بین الملل، در نظر گرفتن ژئوپلتیک منطقه و حقوق بشردوستانه و معاهدات و توافقات بین‌المللی بوده است. درخصوص آنچه در اوکراین اتفاق می افتد صریحاً موضع خود را اعلام کردیم. آنچه در اوکراین اتفاق می‌افتد رفتار توسعه طلبانه، اقدامات تحریک آمیز چند دهه ای در حوزه های امنیتی،  اطلاعاتی و...از سوی ناتو با محوریت آمریکا بوده است و اقدامات آمریکا در این حوزه‌ها بسیار مافیایی بوده و جنگ را به نقطه ای رسانده که اتفاق افتاده است.

خطیب زاده درخصوص اقدامات رژیم آپارتایدی صهیونیستی در ارتباط با مذاکرات وین گفت: مخاطب اقدامات رژیم صهیونیستی پایتخت‌های اروپایی و ۱+۴ است. رژیم آپارتایدی که در سرزمین‌های اشغالی است سیاست و روش آن هراس افکنی، ترساندن و خرابکاری و دستکاری در هرگونه راه‌حل‌های دیپلماتیک برای مسائل بین‌ المللی است و چیز غریب و مخفی نیست و مطمئن هستیم  هم دوستان در روسیه و مسکو می‌دانند و هم نخبگان در کشورهای مختلف  میزان دشمنی این رژیم با آرامش و صلح در فضای بین الملی را می شناسند. ما از لفاظی‌های این رژیم هیچ وقت نگرانی نداشیتم، این اقدامات برای مصارف خاص و باج خواهی از این کشورهاست و مهم این است که این کشورها بدانند با چه ساختاری حرف می‌زنند و همکاری‌ می‌کنند. ساختاری که از ابتدا اباء نداشته که بگوید هدف اصلی اش شکل نگرفتن توافق در وین است. ما تلاش کردیم این جنگ از روز اول اتفاق نیفتد و تلاش دیپلماتیک غیرآشکاری را صورت دادیم و از آغاز جنگ هم همه را به آرامش، گفت‌وگو و آتش بس دعوت کردیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص اظهارات ولی‌عهد سعودی درباره مذاکرات با ایران اظهار کرد: دکتر امیر عبداللهیان موضع ایران را بیان کرد. همانطور که گفتند عربستان یک کشور مهم در جهان اسلام و منطقه است و پرونده‌های اختلافی نباید باعث شود حداقلی از روابط معنادار را با هم نداشته باشیم. منتفعان اصلی این روابط مردم منطقه  و دو کشور هستند. گفت وگوها در بغداد در فضای خوب و محترمانه و مثبتی در چهار دور گذشته ادامه داشته است. البته باید تأکید کنم، نتایج ملموسی از این گفت‌وگوها تا به امروز به دست نیامده و حداقل نتایج کم و محدود بوده است. باید در دور پنجم تلاش کنیم از مفاهمه‌ای که در برخی حوزه‌ها داشتیم ترجمان نتیجه نیز بکنیم. تاریخ دور پنجم هنوز قعطی نیست. ولی اراده هر دو طرف برای برگزاری نشست بعدی است. اگر عربستان سعودی با این اراده قطعی در بغداد حاضر شود که نتیجه مناسبی از این گفت وگوها حاصل شود، جمهوری اسلامی ایران نیز آمادگی دارد حداکثر سرعت را به برقراری روابط میان دوکشور ببخشد.

ت ت
کدخبر: 70452 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها