اوکراین تنها دغدغه آمریکا است؟

منابع خبری گزارش دادند که روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای به ویژه پرونده صحرا، روابط با اسرائیل و بحران اوکراین در صدر فهرست پرونده‌های بررسی شده در دور جدید گفتگوهای استراتژیک میان مراکش و ایالات متحده آمریکا بودند.

اوکراین تنها دغدغه آمریکا است؟

به گزارش مُنیبان از العربی الجدید، سه شنبه در دور جدیدی از گفتگوهای استراتژیک میان رباط و واشنگتن،‌ روابط دوجانبه میان دو کشور،‌ مسائل منطقه‌ای به ویژه پرونده صحرا و روابط با اسرائیل و همنیطور بحران اوکراین مورد بحث و بررسی قرار گفت.

ناصر بوریطه،‌ وزیر امور خارجه مراکش در کنفرانس خبری پس از این گفتگوها، اعلام کرد که گفتگوهای خود با وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا ابعاد و زوایای سیاسی، امنیتی، نظامی و اجتماعی داشت و افزود؛ در این گفتگوها راه‌های تقویت روابط دوجانبه میان دو کشور یحث و بررسی شد.

بوریطه گفت؛‌ میان رباط و واشنگتن بر سر ابزارها و چهارچوب‌های نهادی و قانونی در روابط میان دو کشور توافق وجود دارد با اینحال با توجه به چالش‌های موجود در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی نیازمند تقویت روابط دوجانبه بین دو کشور برای برخورد و مقابله قوی‌تر با مسائل و چالش‌های مشترک‌ پیش رو هستیم‌.

وی اعلام کرد که تاریخ‌های مهمی برای تایید و تقویت این روابط وجود دارد، زیرا انتظار می‌رود آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در ماه مه آینده برای ریاست نشست ائتلاف بین المللی علیه داعش به مراکش سفر کند، همچنین به گفته او مراکش در جولای آینده شاهد نشست مجمع اقتصادی آفریقایی آمریکایی خواهد بود.

وزیر امور خارجه مراکش همینطور تاکید کرد که گفتگوهای میان آمریکا و کشورش در زمینه مسائل اقتصادی، حقوق بشر و همکاری در همه زمینه‌ها دائمی است.

بوریطه از موضع روشن آمریکا در مورد حمایت از پیشنهاد خودمختاری تحت حاکمیت مراکش و همچنین تاکید بر نقش رباط در تثبیت صلح و امنیت منطقه‌ای توسط واشنگتن ابراز قدردانی کرد.

از سوی دیگر رئیس دیپلماسی مراکش نقش آمریکا در تقویت روابط رباط و تل‌آویو را ضروری دانست و گفت؛ امروز زمینه‌های لازم برای همکاری سه جانبه در همه سطوح بین مراکش، آمریکا و اسرائیل در چارچوب چشم اندازی روشن برای صلح در خاورمیانه بر اساس راه حل دو کشوری، وجود دارد.

وی افزود: ما بر اساس منافع مشترک کار می‌کنیم و نکته اصلی این است که روابط دوجانبه ما چگونه می‌تواند برای برقراری امنیت و ثبات در اطراف ما، در منطقه ساحل، آفریقا، لیبی و سایر کشورها مفید باشد.

وزیر امور خارجه مراکش درخصوص بحران اوکراین نیز گفت که موضع کشورش در این خصوص در دو بیانیه صادر شده قبلی،‌ بیان گردیده و تغییری در موضع خود نداشته است.

از سوی دیگر، شرمن نیز به نوبه خود در خصوص بحران اوکراین با محکوم کردن حمله نظامی روسیه به آن کشور، بر اهمیت احترام به تمامیت ارضی، حاکمیت و وحدت ملی همه کشورهای عضو سازمان ملل تاکید کرد.

در مورد پرونده صحرا، شرمن پیشنهاد خودمختاری را که مراکش به عنوان گزینه‌ای برای حل و فصل مناقشه صحرا ارائه کرده، واقعی و معتبر توصیف کرد و نقش مراکش در حمایت از گفتگوهای بین‌المللی در مورد این پرونده را ستود.

این مقام آمریکایی ضمن تاکید بر نقش حیاتی پادشاهی مراکش در حفظ امنیت و ثبات منطقه و همچنین کمک به صلح و رفاه در خاورمیانه و شمال آفریقا، اعلام کرد که با همتای مراکشی خود درباره راه‌ها و روش‌های افزایش همکاری بین مراکش، ایالات متحده آمریکا و اسرائیل گفتگو کرده است.

از سوی دیگر معاون وزیر امور خارجه آمریکا بر تعهد کشور خود به حاکمیت، استقلال، تمامیت ارضی و وحدت ملی لیبی و اولویت سازماندهی انتخابات ملی درآن کشور در کوتاه‌ترین زمان ممکن تاکید کرد.

در همین راستا، سفارت آمریکا در رباط در بیانیه‌ای اعلام کرد که گفتگوهای استراتژیک واشنگتن و رباط بر تقویت مشارکت بلندمدت دوجانبه بین دو کشور متمرکز بوده است.

همچنین در این بیانیه بر اهمیت نقش مراکش در ارتقای صلح و ثبات در منطقه تاکید شده است.

گفتگوهای استراتژیک واشنگتن و رباط که در سپتامبر ۲۰۱۲ آغاز شد، بر چهار محور سیاسی، اقتصادی، امنیتی، آموزشی و فرهنگی استوار است.

اخرین دور این گفتگوها، در اکتبر ۲۰۱۹ در واشنگتن برگزار شد که در طی آن بوریطه با مایک پمپئو، وزیر اسبق وزارت خارجه آمریکا دیدار کرد.

پس از گذشت یک ماه و نیم از این نشست دونالد ترامپ،‌ رئیس جمهور سابق آمریکا فرمانی را امضا کرد که به موجب آن کشورش حاکمیت مراکش بر صحرا را به رسمیت شناخت و همچنین عادی سازی روابط اسرائیل و مراکش را همزمان اعلام کرد.

ت ت
کدخبر: 70918 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها