طحان نظیف:

شورای نگهبان 5 روزه بودجه را بررسی کرد

سخنگوی شورای نگهبان گفت: بودجه را در ۵ روز بررسی کردیم و نگران هستیم که نتوانیم، بررسی دقیقی داشته باشیم. اگر زمان بندی را مدنظر قرار نمی دادیم بودجه برای اجرا نمی رسید.

شورای نگهبان 5 روزه بودجه را بررسی کرد

به گزارش خبرنگار سیاسی مُنیبان، هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان امروز ( سه‌شنبه 24 اسفند ماه) در نشست خبر خود گفت: در سال ۱۴۰۰، ۸۲ مصوبه را در ۵۳ عنوان بررسی کردیم که ۲۷ مورد آن لایحه بوده است. ۲۰ اساسنامه از دولت دریافت کردیم ۱۶ مورد تایید و دو مورد ایراد و دو مورد در دستور رسیدگی شورا است. ۱۵۲ استعلام شرعی از دیوان عدالت اداری گرفتیم. جلسات بررسی مصوبات ۱۲۹ جلسه بوده ۸۶ جلسه شورای نگهبان برگزار کرده و ۴۳ جلسه فقها برگزار کرده اند که به جز جلسات مشورتی، است. شورای فقهی در قم بیش از صد جلسه داشته است.

وی افزود: لایحه بودجه همزمان در مجلس، در پژوهشکده شورای نگهبان بررسی شد. ۵ شنبه گذشته متن لایحه را دریافت کردیم.  هر روز جلسات فشرده داریم. نظر امروز نهایی و به مجلس ارسال می شود.

طحان نظیف ادامه داد: بودجه، برنامه مالی است و بسیار اهمیت دارد. از پنج شنبه گذشته جلساتی با دولت، مجلس و کارشناسان داشتیم و بررسی ها دیشب به ‌پایان رسید. زمان بندی بودجه باید اصلاح شود اگر رویه است اصلاح شود اگر قانون است، قانون اصلاح شود. بودجه را در ۵ روز بررسی کردیم و نگران هستیم که نتوانیم، بررسی دقیقی داشته باشیم. اگر زمان بندی را مدنظر قرار نمی دادیم بودجه برای اجرا نمی رسید.

وی تاکید کرد: بودجه، برنامه مالی است و بسیار اهمیت دارد. از پنج شنبه گذشته جلساتی با دولت، مجلس و کارشناسان داشتیم و بررسی ها دیشب به ‌پایان رسید. زمان بندی بودجه باید اصلاح شود اگر رویه است اصلاح شود اگر قانون هست، قانون اصلاح شود. بودجه را در ۵ روز بررسی کردیم و نگران هستیم که نتوانیم، بررسی دقیقی داشته باشیم. اگر زمان بندی را مدنظر قرار نمی دادیم بودجه برای اجرا نمی رسید.

سخنگوی شورای نگهبان بیان کرد: برخی موضوعات در بودجه روشن نبود. در برخی موارد بودجه، نیاز به اصلاح ویرایشی داشت ‌و یا اعداد و ارقام متفاوت از هم بود. برخی موارد نیاز به توضیح بیشتر داشت. ایراد اصل ۱۵ را طبق روال داشتیم. امروز نظر نهایی را به مجلس ارسال می کنیم تا در مرحله نهایی ایرادات را مورد بررسی قرار بدهند. نامه هیات عالی نظارت در مجمع تشخیص را دریافت کردیم انها هم موارد مختلفی را به ما درباره بودجه ارسال کردند. میزان افزایش حقوق و مزایا در تبصره ۱۲ برای همه کارمندان ۱۰ درصد درنظر گرفته شده بود، باتوجه به پله های مالیاتی این ابهام وجود داشت که عادلانه است یا خیر که مجلس باید بررسی کند.

طحان نظیف درباره فروش سربازی به مشمولین خارج از کشور بیان کرد: اینها احکام غیر بودجه ای هستند. فرایند بحث تصمیم گیری درباره نظام وظیفه، فرایند قانونی دارد و مجلس باید فرایند را طی کند و با ستادکل نیروهای مسلح، هماهنگ شود. ترتیبات قانونی باید به درستی طی شود.

وی افزود: بودجه ما دچار اسیب هایی است و فربه است و بخش هایی از آن، قابل اجرا نیست. اگر در حوزه های حقوقی مجلس بخواهد رویه و قانون را تغییر بدهد، حتما کمک می کنیم اصلاح قانون از مجلس شروع میشود و ما فقط می توانیم پاسخ دهند باشیم.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی راجع به جهاد تبیین گفت: مخاطب جهاد تبیین هم عموم مردم هستند هم دستگاه‌ها. ماهم از این مورد مستثنی نیستیم و براساس تعهداتی که داریم در این حوزه تلاش می‌کنیم مثل همین نشست خبری که امروز برگزار شده در فضای مجازی نیز از فضای موجود استفاده می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با لغو قانون تغییر ساعت گفت: در جریان لغو این قانون نبودم طبعا هر زمان که به شورای نگهبان ارسال کنند بررسی می‌کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی راجع به عملکرد شورا در سالی که گذشت گفت: ما در شورای نگهبان چه در حوزه انتخابات چه مصوبات تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم که به وظایف خود عمل کنیم. این‌که شورای نگهبان چه عملکردی داشته را شما باید بگویید اما مطمئن باشید در شورای نگهبان تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی راجع به انتقاد رهبر انقلاب به بودجه جهاد تبیین و شناسایی بودجه‌های بی‌نام و نشان در این حوزه گفت: نسبت به بحث جهاد تبیین همان روزی که از طریق رسانه‌ها مطلع شدیم در مجلس مصوب شده، اعضای شورا نکاتی داشتند. بودجه‌های بی‌نام و نشان دقیقا باید مشخص باشد چیست.

وی در پاسخ به سوالی راجع به افزایش ۵۷ درصدی حقوق کارگران که مشمول کارگران دستگاه‌های اجرایی نشده است گفت: ما راجع به این مورد ابهام داشتیم و این مصوبه به مجلس برگشت می‌خورد.

طحان نظیف در پاسخ به سوالی راجع به کسری بودجه گفت: واقعی بودن بودجه بحث بسیار مهمی است و اگر موارد روشنی وجود داشته باشد حتما به مجلس منعکس می‌شود اما برخی موارد اختلاف نظر کارشناسی است و برای ما هم روشن نشده است.

وی درباره حذف ارز ترجیحی بیان کرد: مباحث متعددی در این رابطه صورت گرفت و شورای نگهبان خیلی ورود به سیاست های اقتصادی دولت ندارد، مبنای ما مغایرت های شرعی با  قانون اساسی است، در این موضوع نظرات دولت و مجلس را شنیدم، شورای نگهبان نسبت به متن ایراد نداشت ولی هیات عالی نظارت نکات خود را به صورت نامه ارسال کرد، پرونده موضوع ارز ترجیحی در لایحه بودجه همچنان باز است و مجلس باید اصلاحات لازم را انجام بدهد تا هیئت عالی نظارت نظر مثبت دهد و این جزو مواردی است که اشکال وارد شده و مجلس باید اصلاحات لازم را انجام بدهد.

سخنگوی شورای نگهبان در رابطه با اصلاح قانون انتخابات گفت: معمولا اصلاح قانون انتخابات نزدیک انتخابات انجام می‌شود که اتفاق خوبی نیست و اگر این قانون در زمانی که آرامش نسبی وجود دارد اصلاح شود بهتر است و ماهم از این مورد استقبال می‌کنیم اما بهرحال اصلاح قانون به مجلس برمی‌گردد و اکنون اطلاع دقیقی ندارم که مجلس چه برنامه‌ای دارد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص بودجه آموزش و پرورش و کاهش بودجه این وزارتخانه گفت: بخشی از جداول را روز گذشته در اختیار ما گذاشته‌اند و تا زمانی که این جداول بطور کامل در اختیار ما قرار نگیرد، نمی‌توانیم اظهارنظر داشته باشیم.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی راجع به تغییر نظر در خصوص واردات خودرو گفت: هیئت عالی نظارت هم‌چنان بر موضع قبلی خودش است و واردات خودرو را مغایر با سیاست‌ها می‌داند. پس مغایرت‌های هیئت نظارت به قوت خودش باقی است.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی در خصوص قانون تغییر ساعت گفت: طبیعتا این موضوع هر زمان به شورا ارسال شود ما ظرف ١٠ روز اظهارنظر خواهیم کرد.

ت ت
کدخبر: 72035 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها