اروپا به این افراد زودتر اقامت می‌دهد!

آژانس آوارگان سازمان ملل از واکنش کشورهای پیشرفته به بحران پناهجویان اوکراینی استقبال کرده و از آنها خواست تا در قبال پناهجویانی از دیگر مناطق جنگی، جدا از ملیت، نژاد یا مذهبشان، واکنش مشابه نشان دهند.

اروپا به این افراد زودتر اقامت می‌دهد!

به گزارش منیبان از خبرگزاری رویترز، شمار افرادی که از زمان حمله روسیه در ۲۴ فوریه از اوکراین گریخته‌اند به بیش از سه میلیون تن رسیده و این پرسرعت‌ترین بحران پناهجویان در اروپا از زمان جنگ جهانی دوم به شمار می‌آید.

اکثریت زیادی با کمک و دریافت اقامت موقت و دسترسی به کار در کشورهای هم‌مرز با اوکراین مورد استقبال قرار گرفتند و بسیاری دیگر باز هم غرب‌تر رفتند.

برخی از گروه‌های حقوق بشری و پناهجویان عرب، از این دوگانگی واکنش غرب به این بحران در اروپا به نسبت پناهجویان سوری و دیگران در سال ۲۰۱۵ واکنش نشان دادند. حدود ۱۲ میلیون سوری با جنگ آواره شدند.

آژانس آوارگان سازمان ملل به خبرگزاری رویترز گفت که "عمیقاً از افزایش بیگانه‌هراسی، تبعیض و محرومیت" علیه پناهجویان و پناهندگان در سال‌های اخیر "نگران" است و احساس می‌کند که بحران پناهندگان اوکراین فرصتی برای "تأمل" فراهم کرده است.

کاترین ماهونی، سخنگوی کمیسیونر عالی پناهجویان سازمان ملل گفت: ما از این استقبال و همبستگی فوق‌العاده‌ای که در روزهای اخیر نسبت به پناهندگان به نمایش گذاشته شده است، استقبال می‌کنیم و امیدواریم که این امر باعث تأمل و تغییر برخی از روایات و سیاست‌های سمی شود که در تعدادی از زمینه‌ها دیده‌ایم. کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل بر اساس تعهدات بین‌المللی کشورهای پناهگاه برای حمایت از پناهندگان، از دسترسی به حمایت برای همه کسانی که به دنبال آن هستند، از جمله کسانی که از سوریه، یمن، اتیوپی و سایر کشورها و مناطق هستند، ادامه می‌دهد.

او گفت که آژانس در حال مذاکره با کشورهایی از جمله بریتانیا، ایالات متحده و اروپا در مورد سیاست‌های پناهجویان است. این سخنگو گفت: به عنوان مثال، ما مکرراً خواستار پایان دادن به عمل «عقب‌راندن» شده‌ایم که از ورود پناهجویان به خاک یک کشور خاص جلوگیری می‌کند.

در همین حال جودت ساندرلند، معاون گروه حمایتی از بخش اروپا و آسیای میانه در دیده‌بان حقوق بشر گفت: سیاست‌ در قبال اوکراینی‌ها در تضاد کامل با سیاست‌ها و شیوه‌هایی است که ما همچنان در رابطه با مهاجران و پناهندگان از سایر نقاط جهان، بیشتر آنها رنگین‌پوست و سیاه‌پوست می‌بینیم.

ماهونی گفت که آژانس پناهندگان سازمان ملل از این اقدام اتحادیه اروپا استقبال می‌کند و افزود که نیاز فوری دولت‌ها به واکنش مشابه به دیگر موقعیت‌های مربوط به آوارگان "جدی" و "حل نشده" ناشی از بحران‌های انسانی در افغانستان، سوریه و اتیوپی و دیگر کشورها وجود دارد.

ت ت
کدخبر: 72623 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها