برنامه جدید هسته‌ای انگلیس کلید خورد+جزییات

گاردین نوشت: انتظار می رود انگلیس در بازنگری سیاست خارجی و دفاعی خود تعداد کلاهک های هسته ای ترایدنت را افزایش دهد؛ موضوعی که به گفته برخی از تحلیلگران این تصمیم از نظر دیپلماتیک تحریک آمیز خواهد بود.

برنامه جدید هسته‌ای انگلیس کلید خورد+جزییات

به گزارش منیبان، این روزنامه انگلیسی نوشت: انتظار می رود داونینگ استریت (دفترنخست وزیر انگلیس) هفته آینده افزایش احتمالی تعداد کلاهک های هسته ای ترایدنت را برای اولین بار از زمان پایان جنگ سرد(۱۹۹۰) اعلام کند.

انگلیس در حال حاضر ۱۸۰ کلاهک هسته ای دارد و انتظار می رود این تعداد افزایش یابد هرچند که رقم این افزایش معلوم نیست.

کلاهک های هسته ای زرادخانه هسته ای بریتانیا حدود ۵۰۰ تا در اواخر دهه ۱۹۷۰میلادی افزایش یافت و از آن زمان به بعد به دلیل کاهش تهدید از سوی  اتحاد جماهیر شوروی و اکنون روسیه، به تدریج کاهش یافته است.

آخرین بار، بریتانیا در سال ۲۰۱۵ میلادی متعهد شد ذخایر سلح های هسته ای خود را تا اواسط دهه ۲۰۲۰ به بیش از ۱۸۰ کلاهک افزایش ندهد.

برآورد می شود هر یک از کلاهک ها قدرت انفجاری ۱۰۰ کیلوتن را داشته باشد. بمب اتمی که در پایان جنگ جهانی دوم بر روز هیروشیما افتاد حدود ۱۵ کیلوتن بود.

گاردین نوشت: هنوز دلایل این تصمیم انگلیس معلوم نیست اما در بحبوحه گمانه زنی ها برای کمک به ترغیب آمریکا به سرمایه گذاری مشترک در برنامه جایگزینی کلاهک ترایدنت تا دهه ۲۰۳۰ اتخاذ شده است. هزینه توسعه این کلاهک ها هنوز معلوم نیست.

دیوید گولن مدیر سرویس اطلاعات هسته ای انگلیس گفت: اگر این تصمیم دولت تایید شود اقدامی بسیار تحریک آمیز خواهد بود. بریتانیا بارها به کاهش ذخایر کلاهک هسته ای خود اشاره کرده و آن را شاهدی برای عمل به وظایف قانونی خود تحت پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای عنوان کرده است.

بریتانیا از دهه ۱۹۵۰ برنامه سلاح های هسته ای خود را داشته است اما در ۶۰ سال گذشته و به دنبال توافق با هارولد مک میلان نخست وزیر آمریکا و جان اف کندی رئیس جمهور وقت آمریکا بسیار به فناوری امریکا متکی بوده است.

موشک های ترایدنت در چهار زیردریایی مستقر شده اند که یکی از آنها مدام در دریا است تا مطمئن شود می تواند در صورت حملات هسته ای بی جهت واکنش نشان دهد. این موشک ها  براساس طرح دهه ۱۹۷۰ موسوم به هالبروک به کلاهک هسته ای کنونی آمریکا، دبلیو ۷۶ متکی هستند.

با این حال کلاهک هسته ای دبلیو ۷۶ فرسوده است و آمریکا پیشنهاد داده آن را با کلاهک قدرتمندتری موسوم به دبلیو ۹۳ جایگزین کند. بریتانیا به ویژه علاقه مند است آمریکا کار بر روی کلاهک های هسته ای دبلیو ۹۳ را آغاز کند.

نمایندگان پارلمان بریتانیا در سال ۲۰۱۶ به نوسازی کلاهک های هسته ای  ترایدنت رای دادند اما انتظار می رود مجلس عوام به یک کلاهک هسته ای جدید رای دهد. در سال ۲۰۱۶ نیز محافظه کاران از طرح نوسازی این کلاهک هسته یا حمایت کردند اما حزب کارگر در این زمینه اختلاف نظر داشت. وزارت دفاع انگلیس گفته نسل جدید زیردریایی ها برای حمل کلاهک جزدید ۳۰ میلیارد پوند هزینه خواهد داشت با این حال از اعلام رسمی هزینه آن خودداری شده است.


ت ت
کدخبر: 7296 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها