ویژه نوروز 14001؛ هانی زاده:

جنگ فرامنطقه‌ای شعله ور می‌شود!

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: طبیعی است که ادامه جنگ در اوکراین ممکن است که از کنترل خارج شود و شعله جنگ فرامنطقه ای را، ایجاد کند.

جنگ فرامنطقه‌ای شعله ور می‌شود!

حسن هانی زاده، کارشناس مسائل خاورمیانه، در گفتگو با خبرنگار سیاسی منیبان درباره مذاکره میان ایران و عربستان در سال 1400 اظهار کرد: مذاکرات ایران و عربستان از ابتدای سال 1400 در بغداد با نظارت دولت عراق شروع شد. تا به امروز چندین دور مذاکرات نفس گیر و جدی برگزار شده است. در این دیدارها بخش مهمی از پرونده ها از جمله روابط ایران و عربستان، روابط ایران و شورای همکاری خلیج فارس، محور مقاومت، لبنان، سوریه و عراق مطرح شده است.

او افزود: اما مهمترین موضوع جنگ عربستان علیه یمن است. باتوجه به اینکه ایران، خواستار توقف حملات علیه مردم یمن است اما عربستان سعی دارد از طریق سرکوب انصارالله، این مجموعه را از ساختار یمن خارج کند. طبیعی است که نظر ایران، بر این است که، مذاکرات به صورت دوگانه بین عربستان و انصارالله شکل بگیرد و مسائل حل شود و در آینده انتخابات آزاد برگزار شده و همه طیف ها در آن انتخابات، شرکت کنند. عربستان تمایل ندارد که حوثی ها در آینده سیاسی یمن مشارکت داشته باشند و درباره این مسئله اختلاف نظر وجود دارد. قرار است مذاکرات ادامه داشته باشد اما چون پارلمان نتوانسته نخست وزیر انتخاب کند و مصطفی الکاظمی و دولت او مرحله گذار را پشت سر می گذارند، قرار است با مشخص شدن کابینه عراق، مذاکرات میان ایران و عربستان از سر گرفته شود.

او در پاسخ به این سوال که آیا مذاکره میان ایران و عربستان منجر به کاهش اختلافات می شود، بیان کرد: اختلافات میان ایران و عربستان ریشه ای است و باید به صورت ریشه ای حل شود. طبیعی است که تردیدهایی وجود دارد و دو کشور نسبت به سیاست های یکدیگر بدبین هستند. مرور زمان به این موضوع کمک می کند و عربستان هم دریافته، آمریکا کشور قابل اطمینانی نیست. مسئله اوکراین و بی طرفی آمریکا در بحث اوکراین درس عبرتی برای کشورهای منطقه است. طبیعی است که عربستان در آینده مجبور خواهد شد که به سمت ایران متمایل شود و سیاست مستقلی از نفوذ آمریکا در منطقه لحاظ کند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه درباره مهمترین اتفاق در سال 1400 گفت: مهمترین اتفاق حمله روسیه به اوکراین است که پیامدهای خطرناکی برای جهان خواهد داشت. طبیعی است که ادامه جنگ در اوکراین ممکن است که از کنترل خارج شود و شعله جنگ فرامنطقه ای را، ایجاد کند. اگر جنگ روسیه علیه اوکراین مهار نشود ممکن است در آینده، این جنگ طولانی فرسایشی شود و دخالت قدرت های فرامنطقه ای را در پی داشته باشد. حادثه اوکراین همه حوادث منطقه را تحت الشعاع قرار داده است.


ت ت
کدخبر: 73478 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها