ویژه نوروز 14001؛ علی پور آقاشاهی:

زمان تصویب ارز 4200 تومانی ارز بازار آزاد 5 هزار تومان بود

عضو کمیسیون اقتصادی در مجلس دهم گفت: همه کشورها برای طی کردن مسیر توسعه باید ارز را تک نرخی کنند این کار درست است اما نحوه اجرا و کنترل تورم، بسیارمهم است.

زمان تصویب ارز 4200 تومانی ارز بازار آزاد 5 هزار تومان بود

معصومه علی پور آقاشاهی، عضو کمیسیون اقتصادی در مجلس دهم، درباره اقدام اخیر مجلس در سال 1400 درباره واگذاری تشخیص حذف ارز ترجیحی به دولت گفت: سازوکار حذف ارز ترجیحی به دولت سپرده شد این موضوع بستگی به امکانات دولت دارد که بتواند با اختیاراتی که مجلس در این حیطه به آن داده، وضعیت تورم را کنترل کند و نظارت بیشتری هم داشته باشد.

این نماینده ادوار مجلس در پاسخ به این سوال که آیا شما موافق حذف ارز ترجیحی هستید، بیان کرد: در مجموع برای پیشرفت اقتصادی یکی از ابزارها تک نرخی کردن نرخ ارز است. همه کشورها برای طی کردن مسیر توسعه باید ارز را تک نرخی کنند این کار درست است اما نحوه اجرا و کنترل تورم، بسیارمهم است. نظر من این است که دولت در یکی دو ماه از سال جدید به پرداخت یارانه ادامه بدهد تا یک سازوکار منظم و سیستماتیک طراحی شود و در چند فاز این کار را انجام بدهد. این کار به یک باره و با وارد کردن شوک به جامعه نتیجه نمی دهد. حتما سیستماتیک و با برنامه جلو بروند تا نتیجه بخش باشد. حذف ارز ترجیحی اقدام مثبتی است اما سازوکار آن باید فراهم شود.

این نماینده مجلس دهم در پاسخ به این سوال که چرا مجلس دهم موافق ارز 4200 تومانی بود، گفت: آن زمان این کار را انجام دادیم زیرا ترامپ به یک باره از برجام خارج و یک شوک اقتصادی به کشور وارد کرد. ما در آن زمان یکسری کارها را انجام داده بودیم که نیمه کاره بود ارز ترجیحی را گذاشتیم که بتوانیم، شرایط را کنترل کنیم. شرایط تحریم هر روز بدتر شد و فاصله ارز 4200 تومانی و ارز بازار آزاد زیاد شد و کرونا وضعیت را تشدید کرد؛ زمانی که ارز 4200 تومانی اعلام شد ارز در بازار آزاد 5 هزار تومان بود.

او درباره عملکرد مجلس یازدهم گفت: قرار است نمایندگان نتیجه عملکرد دو سالانه خود را ارائه بدهند بنابراین بعدا اعلام نظر می کنم؛ فعلا گزارش مبسوطی از عملکرد مجلس ندارم.


ت ت
کدخبر: 73480 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها