یک خبر جدید از مذاکرات وین/ واکنش وزارت امور خارجه به منع ورود خواننده ایرانی به آمریکا

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اجازه ندادن به ورود خواننده ایرانی به خاک آمریکا گفت: آمریکا از این اقدامات زیاد انجام داده است. این یکی از صدها هزار نمونه اقدامات امریکا علیه مردم است.

یک خبر جدید از مذاکرات وین/ واکنش وزارت امور خارجه به منع ورود خواننده ایرانی به آمریکا

به گزارش خبرنگار مُنیبان، سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اجازه ندادن به ورود خواننده ایرانی به خاک آمریکا گفت: آمریکا از این اقدامات زیاد انجام داده است. این یکی از صدها هزار نمونه اقدامات امریکا علیه مردم است. از نظر واشنگتن همه چیز سیاسی و امنیتی است. انکه در مقابل ماست دولتی نیست که به وظایف خود عمل کند بلکه می خواهد از ابزارهای قانونی استفاده کند که کار جلو نرود.  

وی افزود: وین با رویکرد آمریکا در نقطه توقف است و آمریکا تصمیم سیاسی خود را نگرفته است. ما ملت صبوری هستیم اما تا ابد صبر نمی کنیم.  بایدن و کاخ سفید تصمیم نگرفته اند و کل برجام را گروگان مسایل حزبی آمریکا کرده اند. آمریکا مسئول توقف مذاکرات است و راه حل هم در آمریکا است.

خطیب زاده با اشاره به سفر مورا به تهران گفت: سفر مورا برای این بود که از روند فعلی خارج نشویم پیام و درخواست ما روشن بود. تا به امروز بیشترین ابتکارات را ما داشتیم شاهد هم کسانی هستند که پیام ها را بردند. پاسخ جدیدی دریافت نکردیم. تلاش کردیم به عنوان جمهوری اسلامی ایران مسیر دیگری را مجددا امتحان کنیم که موضوعات باقیمانده حل و فصل شود.

خطیب زاده با اشاره به مذاکره میان ایران و عربستان بیان کرد: از عربستان می خواهیم که تاریخ گفتگوها مشخص شود و این گفتگوها نیازمند دستورکار مشخص است. نظر خود را مکتوب به طرف سعودی ارایه دادیم و طرف سعودی هم نظر خود را مکتوب اعلام کند.

وی در خصوص ارزیابی عملکرد وزارت امور خارجه گفت: کارنامه دیپلماسی در سالی که گذشت در حوزه رفع تحریم‌ها، خنثی سازی تحریم‌ها و صیانت از منافع مردم موفق ارزیابی می شود. در حوزه خنثی‌سازی تحریم‌ها کمک موثر دستگاه دیپلماسی برای ارتقای تجارت و مراودات عادی بخش‌های خصوصی و دولتی اعم از بخش‌های نفتی و غیرنفتی موفق بود. سال گذشته از جهت موضوع کرونا سال سختی بود و اگر سفرای ما وسط میدان قرار نمی گرفتند، تأمین واکسن اتفاق نمی افتاد. سفارتخانه‌های ما تلاش کردند کمک موثری را داشته باشند که صنعت توریسم برگردد. روابط ما با همسایگان بیش از دو و نیم برابر شد. ایجاد روابط تاب آور خارجی چارچوبی بود که وزارت خارجه پیگیری کرد و در ۶ ماه دوم سال نتایج موفقی داشت. در حوزه رفع تحریم‌ها هم اقدامات گسترده‌ای از سوی دستگاه دیپلماسی انجام شد و ماه‌ها مذاکره و ده‌ها جلسه در وین و صدها جلسه در تهران و رفت و برگشت‌های متعدد حجم بسیار زیادی از فعالیت‌های دستگاه دیپلماسی بود. سیاست خارجی متوازن در عمل در حال پیگیری است، توازن در موضوع و توازن در منطقه.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص توقف در مذاکرات وین اظهار کرد: آنچه در دو هفته گذشته بیش از پیش برای ما روشن شده، این است که بایدن و کاخ سفید تصمیم خود را نگرفته‌اند و متاسفانه کل یک توافق را گروگان مسائل حزبی و داخلی آمریکا کرده اند و همان رویکردی را پیش می‌گیرد که منجر به شکست بسیاری از توافقات بین المللی شده است؛ یعنی منوط کردن یک توافق بین‌المللی به زدو بندهای داخلی خودشان.  توافق برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ چارچوب بحث است و در همین چارچوب دولت بایدن باید تصمیم سیاسی خود را بگیرد. آمریکا مسؤول توقف امروز مذاکرات و تطویل روزهای آتی است. راه‌حل هم در کاخ سفید است. باید به خواسته‌های معقول ایران که مورد تایید اعضای ۱+۴ است، پاسخ منطقی بدهد که ما آمادگی داشته باشیم به وین بازگردیم. توافق بسیار در دسترس است، اگر آمریکا بداند و یقین داشته باشد که ما از خطوط قرمز خود نه رد می‌شویم و نه از خواسته‌های خود کوتاه خواهیم آمد.

وی در خصوص موضوعات باقیمانده در مذاکرات گفت: انتقاع ایران از برجام مطابق نص توافق و قطعنامه ۲۲۳۱ ماموریت اصلی وزارت خارجه است. الان در گام‌های پایانی، آمریکا تلاش می‌کند انتفاع چرخه اقتصادی ایران و انتفاع ما از ابعاد مختلف برجام را مانع شود. ما در نقطه‌ای قرار داریم که ایالات متحده باید تصمیم بگیرد می‌خواهد میراث ترامپ را حفظ کند یا به عنوان یک دولت نیمه مسؤول عمل کند و توافق انجام شود. متاسفانه بازیگران بین‌المللی می‌بینند دولت بایدن همان مسیر دولت قبلی را می‌رود. تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه جزو رویه‌های عادی‌ آمریکا شده و باورش شده است  که پلیس، قاضی و هیئت منصفه دنیاست و قوانین داخلی این کشور قوانین بین‌المللی است. هیچ کدام از این ها نیست، ایالات متحده باید بپذیرد به عنوان یک دولت برابر در حقوق بین الملل وارد گفت وگوها شود . گردن کشی و زیاده خواهی جواب نمی‌دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص جایگاه زنان و دختران در افغانستان بیان کرد: ‌افغانستان امروز با مشکلات زیادی روبرو است. دختران، زنان، کودکان و مردان و تمامی اقشار مردم افغانستان در فشار و سختی هستند. به صراحت دکتر امیرعبداللهیان در ملاقات‌ها در چین اعلام کرد  پذیرفته نیست حقوق اولیه دختران و زنان افغانستان برای تحصیل نادیده گرفته شود. هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان باید مسؤولیت پذیر باشد و همه باید تلاش کنیم افغانستان از دوران گذار به خوبی عبور کند. و دولت فراگیر تشکیل شود که همه این نگرانی ها مرتفع شود و حقوق رعایت شود. اجلاس همسایگان افغانستان در چین یکی از موضوعات مهم آن مردم افغانستان بودند. برای ایران مردم افغانستان اولویت هستند و از همین باب است که در میانه زمستان سخت افغانستان تلاش کردیم سوخت را برسانیم و بازارچه‌های مرزی باز بماند.

وی با اشاره به وضعیت عراق تاکید کرد: سفارت ما در بغداد و مقامات در تهران تلاش کردند روند دموکراتیک در عراق تسریع شود. ما حامی انتقال دموکراتیک قدرت در عراق بودیم و باید تلاش کنیم نهادهای قانونی در عراق تقویت شوند. البته این موضوع کاملا عراقی است. ما به عنوان دوست عراق تلاش کردیم، فقط و فقط با رعایت عدم دخالت و با رعایت تسهیل گری و بی طرفی کمک کنیم. این فرآیند هر چه زودتر حل شود برای عراق و همسایگان آن بهتر خواهد بود. گفت‌وگوها با همه طرف های عراقی برای نشستن و گفت‌وگو با همدیگر با جدیت ادامه دارد.

وی با اشاره به تحولات اخیر در پاکستان گفت: از نزدیک اتفاقات پاکستان را رصد می‌کنیم و تحولات در کشور دوست و برادر پاکستان از اهمیت جدی برخوردار است و در نظام پارلمانی پاکستان این تحولات طبیعی است و همه باید اطمینان حاصل کنیم مردم پاکستان بدون دخالت خارجی و مداخله‌ای سرنوشت کشور خود را رقم بزنند. روابط بسیار خوبی با دولت پاکستان داریم و در همین چارچوب تلاش کردیم روابط را حفظ کنیم.

وی افزود: منطقه اوراسیا منطقه همجوار ما و روسیه کشور همسایه ما هست فلذا ما از همان اول گفتیم، منطقه اوراسیا تحمل این خشونت و جنگ را ندارد و کل منطقه اوراسیا و بسیاری از نقاط جهان متاثر از این جنگ هستند و همه باید تلاش کنیم این جنگ به راه‌حل مبتنی بر گفت‌وگو بینجامد.

وی در خصوص دیپلماسی ورزشی اظهار کرد: از قبل با دولت قطر در خصوص بازی ها گفت‌وگوهایی داشتیم. مناطق آزاد ما و کیش و قشم تدارکاتی را دیدند که میزبان برخی از هوادارن فوتبال باشند و امکانات خود را در اختیار بازیکنان قرار دهند. در مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه کارگروهی برای بازی های جام جهانی قطر تشکیل شده است، تا از ظرفیت هایمان استفاده کنیم.  از هر فرصتی در این حوزه استفاده خواهیم کرد.

خطیب زاده در خصوص عدم حضور انصار الله یمن در مذاکرات عربستان گفت: دولت نجات ملی یمن بخشی از امروز و آینده یمن است و هیچ دولتی به صورت مصنوعی و مهندسی شده نمی‌تواند بخشی از این جامعه را حذف کند نه از طریق جنگ و نه گفت‌وگو. توصیه ما به همه این است که واقعیات یمن را درک کنند.


ت ت
کدخبر: 75475 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها