در برنامه ویژه تلویزیون کرواسی؛

کارشناسان کرواسی، فرهنگ و موسیقی ایران را ستودند

شبکه سوم تلویزیون کرواسی HRT3 پنجشنبه شب گزارش برگزاری کنسرت «چنین گفت زرتشت» توسط ارکستر فیلارمونیک زاگرب را که برای اولین بار در خارج از ایران و با همخوانی ۸۰ نوازنده کروات به زبان فارسی برگزار شد، پخش کرد.

کارشناسان کرواسی، فرهنگ و موسیقی ایران را ستودند

به گزارش منیبان، طبق گزارش این شبکه تلویزیونی این کنسرت جمعه ۱۳ اسفند ماه گذشته (۴ مارس) و همزمان با سی امین سالگرد آغاز روابط دیپلماتیک ایران و کرواسی و ۱۵۰ امین سالگرد تاسیس فیلارمونیک زاگرب به سرپرستی استاد علی رهبری موسیقیدان برجسته کشورمان و خوانندگی آقای رضا فکری در تالار بزرگ لیسینسکی زاگرب برگزار شد.

در این برنامه مستند آقای رهبری به تبیین نسبت موسیقی ایران و جهان بویژه اروپا پرداخت و همچنین در خصوص فرایند ایده تا اجرای مستند «چنین گفت زرتشت» و اصالت و منحصر به فرد بودن این اثر ۶۵ دقیقه ای در مقایسه با اثری که ریچارد اشتراوس آهنگساز آلمانی از روی نوشته‌های نیچه ساخته است، توضیحاتی ارائه داد.

سفیر ایران در زاگرب، سفیر کرواسی در تهران، آقای رضا فکری خواننده اثر، مدیر مجموعه لیسینسکی زاگرب و برخی کارشناسان موسیقی نیز در این برنامه به تحلیل جایگاه فاخر موسیقی سنتی و کلاسیک ایران و همچنین کنسرت «چنین گفت زرتشت» پرداختند.

سفیر کشورمان در این برنامه با اشاره به اینکه "پیام فرهنگ و هنر ایران برای ملتها صلح و دوستی است" گفت: استقبال جهانی از موسیقی ایرانی بدلیل تمدن بزرگ، فرهنگ و ادبیات غنی ایران است و آغاز برنامه های سی امین سالگرد روابط دیپلماتیک ایران و کرواسی با یک اثر مشترک هنری نمادی مهم از علاقه و اشتراکات فرهنگی بین دو ملت است.

دراگو اشتامبوک سفیر کرواسی در تهران هم گفت: مردم ایران فوق‌العاده از جهات مختلف قوی هستند و این نه ‌تنها در فرهنگ و هنر تاریخی آنها، بلکه در عرصه های علمی و پزشکی هم بسیار مشهود است.

نقطه مشترک مطالب مطرح شده از سوی کارشناسان؛ ستایش تمدن، فرهنگ و هنر غنی ایران و درک بسیار بالای ایرانیان نسبت به موسیقی و علاقه آنها به انواع گوناگون هنر در ایران بود. اهدای این کنسرت از سوی آقای رهبری به مردم کرواسی و همچنین نزدیکی صدا و ادای کلمات برای نوازندگان کروات به زبان فارسی و تسلط سریع آنها بر متن فارسی، موضوع قابل توجهی بود که کارشناسان به عنوان نشانه ای قوی از اشتراکات بالای فرهنگی دو ملت ایران و کرواسی از آن یاد کردند.

پوئم سمفونی «چنین گفت زرتشت» در شش قسمت، اولین پوئم سمفونی در جهان روی گفتار واقعی زرتشت است که برای خواننده تِنور گروه کر و ارکستر بزرگ سمفونیک ساخته شده است.

در کنسرت «چنین گفت زرتشت» تعداد زیادی از مقامات سیاسی و فرهنگی کرواسی، سفرای کشورهای خارجی، علاقمندان فرهنگ و هنر ایران و همچنین هموطنان عزیز مقیم کرواسی حضور داشتند.

استاد علی رهبری پیش از این مدیریت تعدادی از فیلارمونیک های بزرگ اروپا از جمله بروکسل، پراگ، زاگرب و مالاگا را بر عهده داشته و مدال طلای مسابقات جهانی رهبری ارکستر را در کارنامه هنری خود دارد.


ت ت
کدخبر: 77653 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها