یک کارشناس مسائل منطقه:

طالبان متعهد به ناامن کردن مرزهای ایران است 

یک کارشناس مسائل منطقه با تاکید بر اینکه آمریکا از طریق طالبان به دنبال آسیب وارد کردن به ایران است، یادآور شد: در حقیقت یکی از مأموریت‌های طالبان در مذاکرات دوحه با آمریکا همین است که اگر قدرت را در دست بگیرد، یکسری مجموعه‌هایی را در افغانستان علیه ایران سازماندهی کند، لذا اتفاقاتی که در حال حاضر در افغانستان رخ داده در همین چارچوب قرار دارد.

طالبان متعهد به ناامن کردن مرزهای ایران است 

حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل منطقه، در گفتگو با خبرنگار سیاسی مُنیبان درباره تحرکات اخیر در افغانستان گفت: اتفاقات دردناکی که اخیراً در افغانستان صورت گرفته به‌ویژه حمله به مراکز دینی و آموزشی شیعیان افغانستان در چارچوب یک طرح منطقه‌ای برای ناامن کردن افغانستان و منطقه صورت می‌گیرد. 

وی افزود: داعش خراسان از مدت‌ها پیش و پس از تسلط طالبان بر افغانستان به‌تدریج وارد این کشور شد و تلاش کرد تا از طریق حمله به مناطق مختلف افغانستان و کشتار شیعیان، نوعی جنگ مذهبی در این کشور ایجاد کند بنابراین طبیعتاً به دلیل وجود مرز مشترک بین ایران و افغانستان و وجود مشترکات دینی بین قومیت‌های مختلف افغانستان و ایران، ممکن است این ناامنی‌ها بعداً به ایران منتقل شود. 

هانی زاده با اشاره به تحولات پاکستان تصریح کرد: از طرفی سلسله اتفاقاتی مانند برکناری عمران خان، نخست ‌وزیر سابق پاکستان، که با نفوذ آمریکا و عربستان در پاکستان مخالفت می‌کرد، حمله یک افغانی وهابی در حرم رضوی علیه سه طلبه ایرانی و همچنین حملات اخیری که علیه مساجد شیعیان در غرب کابل صورت گرفت، همگی در چارچوب یک سناریوی تعریف شده برای ایجاد تقابل بین ایران و افغانستان و بین طوایف مذهبی در افغانستان قابل تجزیه و تحلیل است. 

این کارشناس مسائل منطقه اظهار کرد: طبیعتاً حملات در افغانستان ادامه‌دار خواهد بود و در این خصوص ایران باید با طالبان و کشورهای منطقه مثل پاکستان و ترکیه وارد مذاکره شود تا داعش خراسان نتواند در آینده به جنایت‌های خودش علیه مردم افغانستان ادامه دهد. 

هانی زاده در خصوص اتفاق رخ داده در مرز ایران و افغانستان خاطرنشان کرد: طالبان در طول سال‌های اخیر و در مذاکره با آمریکا در دوحه، یکی از تعهداتی که داده این است که مجموعه‌هایی در افغانستان علیه ایران سازماندهی کند تا این مجموعه‌ها بتوانند، مناطق مرزی شرق ایران را ناامن کنند بنابراین سناریوی خطرناک برای شکل‌گیری یکسری مجموعه‌هایی علیه ایران وجود دارد. 

وی ادامه داد: همچنین آمریکا، عربستان و رژیم صهیونیستی تلاش می‌کنند تا این مجموعه‌های داخل افغانستان را تقویت کنند  لذا با دادن سلاح‌های پیشرفته از جمله موشک‌های بالستیکی سعی می‌کنند این مجموعه‌ها را علیه ایران سازماندهی کنند. البته در این میان طالبان هم باید به مسئولیت‌های خودش در برابر ایران، عمل کند و اجازه ندهد مجموعه‌های تروریستی در مرزهای شرقی ایران شکل بگیرد. 

هانی زاده با تاکید بر اینکه آمریکا از طریق طالبان به دنبال آسیب وارد کردن به ایران است، یادآور شد: در حقیقت یکی از مأموریت‌های طالبان در مذاکرات دوحه با آمریکا همین است که اگر قدرت را در دست بگیرد، یکسری مجموعه‌هایی را در افغانستان علیه ایران سازماندهی کند، لذا اتفاقاتی که در حال حاضر در افغانستان رخ داده در همین چارچوب قرار دارد.


ت ت
کدخبر: 79163 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها