مذکرات جدید امنیتی آمریکا برگزار می‌شود+جزییات

در ادامه سفر «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه و «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا به ژاپن که از روز گذشته اغاز شده است، نشست دو به دو میان وزرای خارجه و دفاع دو کشور با عنوان گفت و گوهای امنیتی، امروز سه شنبه با هدف مقابله با چین در توکیو برگزار شد.

مذکرات جدید امنیتی آمریکا برگزار می‌شود+جزییات

به گزارش منیبان؛ از تلویزیون ژاپن، موتگی توشیمیتسو وزیر خارجه و کیشی نوبوئو وزیر دفاع ژاپن امروز سه شنبه برای اولین بار از زمان آغاز ریاست جمهوری جو بایدن رییس جمهوری آمریکا با «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه و «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا در توکیو دیدار کردند.

دو طرف در این دیدار نگرانی های خود نسبت به افزایش فعالیت های دریایی چین و قانون جدید گارد ساحلی این کشور را به اشتراک گذاشتند. این قانون به گارد ساحلی چین اجازه استفاده از سلاح در دریا را می‌دهد.

آنها تاکید کردند که اصل پنجم پیمان امنیتی ژاپن و آمریکا شامل جزایر سنکاکو نیز می شود. این اصل آمریکا را موظف می کند تا از سرزمین های تحت کنترل دولت ژاپن دفاع کند.

این جزایر در کنترل ژاپن قرار دارند، چین و تایوان نیز ادعای مالکیت آنها را دارند. دولت ژاپن می گوید که این جزایر از نظر تاریخی و قانون بین المللی بخشی جدایی ناپذیر از قلمرو ژاپن هستند و هیچ مسئله ای بر سر حاکمیت این جزایر وجود ندارد که نیاز به حل شدن داشته باشد.

یک مقام دولت ژاپن گفت، بیانیه ای که انتظار می رود پس از این نشست منتشر شود احتمالا دربردارنده پیامی خواهد بود که اوضاع امنیتی در شرق آسیا را منعکس می کند.

نشست سوگا یوشیهیده نخست وزیر ژاپن با بلینکن و آستین نیز قرار است امروز برگزار شود.

پس از سفر به ژاپن، بلینکن و آستین روز چهارشنبه برای گفت و گو با همتایان کره جنوبی خود به سئول سفر می کنند.

به دنبال تور آسیایی این دو مقام آمریکایی، بلینکن قرار است روز پنجشنبه با «یانگ جیه چی» عضو دفتر سیاسی حزب کمونیست چین و «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین در آلاسکا دیدار کند. این دیدار نخستین تماس بین مقامات ارشد دو کشور از زمان روی کار آمدن دولت بایدن است.

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا نیز بعد از کره جنوبی، به هند سفر خواهد کرد.


ت ت
کدخبر: 7997 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها