در نشست مشترک خبری با همتای روسی مطرح شد؛

امیرعبداللهیان: قطار مذاکرات هسته ای به ایستگاه های سخت رسیده است

وزیر امور خارجه گفت: قطار مذاکرات هسته ای برای لغو تحریمها به ایستگاه های سخت و نقطه پایانی خودش رسیده است.

امیرعبداللهیان: قطار مذاکرات هسته ای به ایستگاه های سخت رسیده است

به گزارش منیبان، حسین امیرعبداللهیان در نسست مشترک خبری با همتای روسی خود گفت: ملاقات خوبی با لاوروف درباره مسایل دوجانبه و منطقه ای داشتم. دور جدید کمیسیون مشترک ایران و روسیه را برگزار خواهیم کرد. همکاری دو‌ کشور در حوزه لغو روادید متقابل بررسی شد ما اماده لغو عمومی روادید به صورت متقابل هستیم.

امیرعبدالهیان همچنین با بیان اینکه در جریان گفت و گوهای امروز توافق کردیم که دور جدید کمیسیون مشترک همکاری های دو کشور ایران و روسیه را برگزار کنیم، گفت: در  خصوص همکاری ها بین دو کشور در سایر حوزه های تجاری، فرهنگی، اقتصادی، علم و فناوری و سایر موضوعات که در دستور کار دو کشور قرار دارد در این دیدار توافقات خوبی داشتیم.

وی ادامه داد: در مورد  پروژه راه آهن از جمله تکمیل راه آهن رشت و آستارا دو طرف به توافق خوبی رسیدند و ما امیدواریم که با سرمایه گذاری مشترک بتوانیم هر چه زودتر این پروژه را نهایی کنیم.

وی همچنین با بیان اینکه در حوزه همکاری های علمی توافق کردیم که مرکز نوآوری فناورانه ایجاد شود تصریح کرد: این موضوع در جریان سفر چندی پیش آقای ستاری معاون علمی رئیس جمهور به روسیه مطرح شده بود و امروز بار دیگر بر اجرایی شد ن هر چه زودتر این توافق تاکید کردیم.

وی در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به ظرفیتهای ترانزیتی ایران گفت: ایران یک مسیر ترانزیتی مطلوب در دنیای امروز است و واقع شدن ایران در مسیر ترانزیت شمال جنوب و شرق به غرب مزیت ویژه ای را در اختیار ایران قرار داده است در همین چارچوب چندی پیش اولین محموله روسیه به هند از مسر کریدور شمال جنوب منتقل شد و این تجربه موفقی بود.  این انتقال بخشی از مسیر ریلی و بخشی از طریق دریا صورت گرفت این تجربه مسیر ترانزیت شمال جنوب را با این ظرفیت جدید مورد آزمون قرار داد که تجربه موفقی نیز بود.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: امیدوار هستیم در اینده نه چندان دور، شاهد برگزاری نشست سران فدراسیون روسیه، ترکیه و ایران در تهران باشیم.

امیرعبداللهیان افزود: درباره مذاکره برای لغو تحریم ها صحبت کردیم. از روسیه و چین برای مخالفت انها در شورای حکام برای در زمان صدور قطعنامه علیه ایران تشکر می کنم. تاکید کردیم در صورت ادامه گفتگوها، با واقع بینی طرف امریکایی بتوانیم در اینده نزدیک، به نقطه نهایی توافق برسیم. 

وزیر خارجه بیان کرد: لاوروف حمایت روسیه از برجام را، اعلام کرد. دو بار پیام اوکراین را به همتای روسی منتقل کردم. روسیه هم برای اقدام دیپلماتیک اعلام امادگی کرد. درباره عربده کشی سیاسی اسراییل صحبت کردیم و گفتیم، اجازه نمی دهیم اسراییل امنیت و ثبات منطقه را تحت تاثیر قرار بدهد.

وزیر خارجه اضافه کرد: ما در دولت برای مقابله با تحریم ها، دو راهبرد ترسیم کردیم. راهبرد اول بی اثر کردن تحریم ها و مسیر دیگر، مذاکره توسط دستگاه دیپلماسی برای لغو تحریم ها است. اولویت دولت سیاست همسایه محور است. قبل از سفر اقای رییسی به مسکو نقطه عطفی ایجاد شد که مورد تایید رهبران دو کشور بود.

رییس دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: تامین امنیت غذایی در دولت با جدیت دنبال شده است. ایران برای اطمینان از امنیت غذایی اقدامات چند جانبه انجام داده است. نگرانی در این باره وجود نداشته باشد.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه این نشست در پاسخ به سوالی در ارتباط با اقدام آمریکا در اعمال تحریم علیه ایران و روسیه و اینکه ایران و روسیه با توجه به این موضوع چه برنامه های برای افزایش همکاری ها با یکدیگر و خنثی سازی تحریمها دارند گفت: در دولت سیزدهم برای مقابله با تحریمها دو مسیر موازی براساس راهبردی که تعین شده به پیش می بریم اقدام اول تلاش برای بی اثر کردن تحریمهاست و مسیر دوم که همزمان با مسیر اول دنبال می شود انجام مذاکره برای لغو تحریمها است که مسئولیت کار مذاکراتی آن برعهده دستگاه دیپلماسی است.

ت ت
کدخبر: 91869 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها