وزیر امور خارجه:

رئیس جمهور آذربایجان به ایران می‌آید

وزیر امور خارجه گفت:امروز یادداشت رسمی مبنی بر امادگی رییس جمهور آذربایجان برای سفر به تهران را، دریافت کردیم.

رئیس جمهور آذربایجان به ایران می‌آید

به گزارش خبرنگار سیاسی مُنیبان ، حسنی امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه امروز ( دوشنبه 13 تیرماه) در دیدار با وزیر امور خارجه آذربایجان تولد جیحون بایراموف را تبریک گفت. وزیر امور خارجه همچنین گفت: درباره بازه زمانی برگزاری اجلاس۳+۳ با حضور کشورهای آذربایجان ارمنستان گرجستان روسیه ایران و ترکیه در تهران یا یکی از شهرهای کشور گفتگو کردیم. امروز یادداشت رسمی مبنی بر امادگی رییس جمهور آذربایجان برای سفر به تهران را، دریافت کردیم.

وی افزود:  ما در ده ماه گذشته از سو تفاهمات عبور کردیم و شاهد پیشرفت فزاینده در مناسبات میان تهران و باکو هستیم. در سفر گذشته به ترکیه با چاوش اوغلو توافق کردیم تا نشست سه جانبه ایران، آذربایجان و ترکیه در تهران و در سطح وزیر خارجه برگزار شود. آمادگی خود را از طریق گفتگو برای پایان دادن به مناقشه قره باغ، اعلام کردیم. ما همچنان آماده تداوم حمایت ها و مساعدتمان در این زمینه هستیم تا مسائل باقی‌مانده نیز بر مبنای احترام به تمامیت ارضی و حاکمیت طرفین و از مسیر گفت‌وگو های سیاسی حل و فصل شود. در این سفر درباره توسعه مناسبات دو‌کشور، گفتگوهای سازنده و رو به جلویی داشتیم. بار دیگر حفظ تمامیت ارضی آذربایجان مورد تاکید ما، قرار گرفت.

امیرعبداللهیان بیان کرد: گفت‌وگوهای مهمی بین روسای جمهور دو کشور در خصوص بهره‌برداری از سد خودآفرین و سد قیزقلعه‌سی انجام شد؛ اقداماتی در این زمینه انجام خواهند داد. با توجه به گرمای هوا باید در اسرع وقت بهره‌داری از این پروژه مشترک بین دو کشور انجام گیرد. با هدف تقویت امنیت انرژی، تبادل برق بین دو کشور در فصول پرمصرف مورد توافق دو کشور قرار گرفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: توافق کردیم که از این رفت و آمدها و امضای توافقات مردم دو کشور نیز به طور ملموس احساس پیشرفت کنند؛ این امر هنگامی محقق می‌شود که با توجه به مهار کرونا در هر دو کشور، باید تجار، بازرگانان و همه بخش‌هایی که در تعامل و همکاری هستند به راحتی بتوانند ماموریت‌های خود را در راستای متقابل انجام دهند.

امیر عبداللهیان همچنین با بیان اینکه بحث تبادل برق بین دو کشور در فصول‌های پر مصرف با هدف ایجاد امنیت انرژی بین ایران و آذربایجان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در این زمینه توافقاتی انجام شد، افزود: ان شاءالله در جریان سفر وزیر نیرو به این کشور همسایه این موضوع نیز نهایی می‌شود.

وی همچنین با بیان اینکه در دیدار امروز در ارتباط با مسائل زیست محیطی از جمله موضوع ارس با همکارم آقای بایرامف رایزنی داشتیم ادامه داد: یکی از نگرانی‌های مردم عزیز ایران در استان‌های مرزی آلوده شدن رودخانه‌های مرزی است و نگرانی‌های زیست محیطی در مورد موضوع رود ارس ایجاد شده، بخشی از این آلودگی‌ها در حوزه‌های محیط زیست است و ریشه‌های آن در داخل ایران و آذربایجان مورد شناسایی قرار گرفته و امیدواریم که در راستای حل این مسئله بتوانیم همکاری‌های دو کشور را به پیش ببریم.

وزیر امور خارجه گفت: خرسندیم که در ماه‌های گذشته شاهد جهش در حجم تبادل تجاری دو کشور بودیم و امیدوار هستیم با گفت‌وگوهایی که امروز انجام گرفت بخش‌های اقتصادی و تجاری هم در بخش خصوصی و هم در بخش دولتی دو کشور نسبت به افزایش هر چه بیشتر حجم تبادل تجاری اقدام کنند.

امیرعبداللهیان افزود: توافق کردیم اقداماتی را انجام دهیم که از این رفت و آمدها و امضای اسناد، مردم دو کشور هم به طور ملموس و عینی احساس پیشرفت کنند. این احساس پیشرفت زمانی حاصل می‌شود که رفت و آمد اتباع دو کشور با توجه به مهار کرونا در هر دو طرف به صورت عادی از سر گرفته شود و تجار بازرگانان همه بخش‌هایی که در تعامل و همکاری بین دو کشور در حرکت هستند به راحتی بتوانند ماموریت‌های خود را در راستای منافع متقابل انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه همکاری‌های فرهنگی هم با یکدیگر گفت‌وگو کردیم در هفته‌های گذشته وزیر فرهنگ جمهوری آذربایجان سفری به تهران داشتند و با همتای خود گفت‌وگوهای سازنده، مثبت و رو به جلویی را انجام دادند.

وی خاطرنشان کرد: در سفری که هفته پیش به آنکارا داشتم در جریان دیدار و رایزنی با وزیر خارجه ترکیه توافق کردیم که نشست سه جانبه ایران، آذربایجان و ترکیه در سطح وزیران امور خارجه سه کشور در تهران برگزار شود و امروز با برادر عزیزم آقای بایرامف در ادامه مذاکراتی که خواهیم داشت در ارتباط با بازه زمانی برگزاری این نشست توافق می‌کنیم.


ت ت
کدخبر: 94416 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها