سخنگوی وزارت امور خارجه:

طالبان تأمین امنیت مرزها را قبول کند/ زمان و مکان مذاکره به زودی اعلام می‌شود

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: شاهد یکی از بانشاط ترین دوران در سیاست خارجی جمهوری اسلامی هستیم. تهران عملا به پایتخت دیپلماسی تبدیل شده است.

طالبان تأمین امنیت مرزها را قبول کند/ زمان و مکان مذاکره به زودی اعلام می‌شود

به گزارش خبرنگار سیاسی مُنیبان، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه امروز چهارشنبه در نشست خبری خود گفت: علی رغم شرایط پیچیده جهانی و منطقه‌ای، شاهد یکی از بانشاط ترین و پویاترین دوران در مناسبات و سیاست خارجی ایران بودیم.  سفرهای متعدد سران، روسای جمهور، مقامات عالیرتبه و وزرای خارجه به ایران، تهران را به پایتخت دیپلماسی فعال منطقه‌ای تبدیل کرده است. رویکرد و حرکت دستاه دیپلماسی مبتنی بر سیاست کلی نظام و منویات مقام معظم رهبری و سیاست‌های بالادستی نظام براساس مولفه‌های گفتمانی و رویکرد سیاست خارجی فعال و پویای دولت سیزدهم شکل گرفته و بر همین مبنا ان‌شاءالله ادامه می‌یابد. تکمیل فرآیند همگرایی با سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و توجه به سیاست منطقه گرایی و آسیاگرایی و توجه به توسعه روابط با نهادهای منطقه‌ای مثل شانگهای، بریکس و ... وجه دیگری از این دیپلماسی فعال و پویاست. تأکید بر دیپلماسی اقتصادی با هدف بهبود معیشت مردم و خنثی سازی تحریم‌ ها و تمرکز بر تقویت سیاست همسایگی از دیگر توجهات راهبردی دولت و دستگاه دیپلماسی است.

وی افزود:  طی روزهای آینده شاهد سفرهای مهمی از سران کشورهای همسایه و‌منطقه به کشور خواهیم بود.

کنعانی با اشاره به وضعیت اسدالله اسدی تصریح کرد: دستگیری غیر قانونی ایشان بر مبنای مقررات و کنواسیون وین همواره در دستور کار بوده است. آزادی او درخواست جدی و‌ موکد ایران است گفتگو‌ و مشورت و پیگیری قضایی با دولت بلژیک ‌در حال انجام است. انشالله بزودی شاهد آزادی این دیپلمات باشیم.

کنعانی با اشاره به خبر درگیری مرزی میان ایران و طالبان اظهار کرد: انتظار بر حق ما از سرپرستی افغانستان این است که تامین امنیت مرزها را قبول کند و این اتفاق نظر میان دو طرف وجود دارد. نشست مشترکی امروز میان ایران و هیات حاکمه سرپرستی افغانستان برگزار می شود. مرز دو کشور باید به مرز صلح و دوستی تبدیل شود. 

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره مذاکرات هسته‌ای خاطرنشان کرد: زمان و مکان مذاکرات بزودی تعیین می شود. ایران در مسیر مذاکرات است و تا زمانیکه طرف ها پایبند باشند، ما هم در این مسیر می مانیم.متاسفانه طرف فرانسوی ما بر مبنای رفتار غیر حرفه ای این چندمین بار است که هشدار امنیتی درباره سفر به ایران می دهد. مبنای این رفتار و هشدار، سیاسی است و ارتباطی به وضعیت امنیتی ایران ندارد. روند حضور توریسم از فرانسه به ایران پس از فروکش کردن کرونا، بیشتر شده است.

کنعانی درخصوص اظهارات جو بایدن رئیس جمهور آمریکا اظهار کرد: دولتمردان آمریکایی فکر می‌کنند با بیان جملاتی از این قبیل یا نوشتن مقالاتی در یک روزنامه می‌توانند نتیجه عملکرد مخرب و ویرانگر خود را که در طول سالیان متمادی در منطقه و غرب آسیا شکل گرفته توجیه و تبیین کنند. ایجاد ثبات و آرامش در منطقه نیازمند تغییر عملی در رفتارهای مخرب آمریکاست. ماهیت رژیم غاصب صهیونیستی در منطقه نامشروع و غیرقانونی است و طی هفت دهه، تاریخی تمام عیار از جرم و اشغالگری و نقض قانون دارد. آمریکا حامی تمام عیار این رژیم است. حضور غیرقانونی آمریکا در هیچ کدام از کشورهای منطقه از جمله عراق و افغانستان آورنده نظم و امنیت در این کشورها نبوده و خسارات مادی و بشری برای مردم منطقه و رنج و اندوه برای آنها به ارمغان آورده است. دولت آمریکا و رئیس جمهور این کشور یک بازنگری در سیاست خارجی منطقه ای آمریکا و سیاست حمایت از رژیم صهیونیستی داشته باشند و آن را متوقف کنند. احترام به سیادت و حاکمیت و استقلال کشورها بهترین رفتاری است که دولت آمریکا می‌‌تواند اتخاذ کند تا ثبات و آرامش به منطقه بازگردد.

وی تاکید کرد: طنز تلخی است، رژیمی که عضو هیچ کدام از معاهدات عدم اشاعه و نظارت‌های بین‌المللی در حوزه هسته‌ای نیست و تاریخ سیاه و روشنی از نقض قوانین بین‌المللی و تاریخچه‌ای از تجاوز به حقوق ملت‌ها و اشغالگری دارد و زرداخانه‌ هسته‌ای جمع کرده، درخصوص فعالیت‌های صلح آمیز ایران اظهارنظر می‌کند.  فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران کاملا روشن و قانونی است و ایران عضو آژانس و معاهده عدم اشاعه است و تمامی فعالیت‌های ایران زیرنظر آژانس انجام می‌شود. رژیم صهیونیستی حق ندارد در ارتباط با فعالیت‌های صلح آمیز ایران اظهارنظر کند. زرداخانه این رژیم خطری برای صلح و امنیت بین‌المللی است و این مسؤولیت مجامع بین‌الملی و سازمان ملل و آژانس است که به وضعیت هسته‌ای این رژیم رسیدگی کرده و  این رژیم را مجبور کنند تحت مقررات عدم اشاعه قرار بگیرد. قانون گریزی این رژیم نتیجه حمایت بی قید و شرط برخی کشورها از جمله آمریکاست.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره برجام گفت: ایران مسؤولیت‌ها و تعهدات خود را به صورت کامل انجام داده و این دولت آمریکا بود که غیرقانونی و یکجانبه توافق را ترک کرد و از اجرای تعهداتش سرباز زد و این دولت‌های اروپایی برجام بودند که به رغم اینکه تعهد کردند، مسئوولیت‌های خروج آمریکا را بپذیرند و این خروج غیرقانونی را جبران کنند به جز کلام خالی هیچ اقدامی را در عمل به تعهداتشان انجام ندادند. کسی که در مقام مطالبه گر و سؤال کننده است ایران است و ایران این حق را برای طرف‌های دیگر قائل نیست که در مقام سؤال کننده و یا تهدید کننده قرار گیرند. ایران در مسیر مذاکره قرار دارد و این مسیر را تا زمانی که طرف‌های متقابل به روند مذاکره و دیپلماسی چندجانبه پایبند باشند ایران در این مسیر قرار خواهد گرفت. امیدواریم با رویکرد سازنده و همراه با حسن‌نیت همه طرف‌های مذاکره از جمله آمریکا که مسئول اصلی شرایط فعلی حاکم بر روند مذاکرات است، امکان جمع‌بندی مذاکرات در آینده فراهم شود.

وی در خصوص سفر وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان به ایران و توافقات پیش رو گفت: این سفر موفق و سازنده بوده است  و  روابط ما با جمهوری آذربایجان متنوع و متکثر و توام با همکاری های مشترک است و خوش بختانه اراده دو طرف بر این قرار گرفته که روابط گسترش پیدا کند. همکاری در حوزه انرژی، ترانزیت و دیگر موضوعات مورد علاقه در دستورکار مذاکرات قرار داشته و در تهران در این باره مذاکره شده است.

کنعانی با اشاره به روابط ایران و اردن اظهار کرد: سفارتخانه ها در دو کشور فعال است و ارتباطات دیپلماتیک وجود داشته و ماه‌های گذشته چند بار گفت‌وگوی تلفنی بین وزرای امور خارجه صورت گرفته و این ارتباطات ادامه دارد و به اظهارات نخست وزیر اردن با حسن نیت نگاه می‌کنیم. نگاه ما به اردن به عنوان کشور مسلمان مثبت است. گمان می‌کنم بستر و زمینه برای تقویت همکاری‌ها هم در قالب دوجانبه و هم مسائل منطقه‌ای وجود دارد و دو کشور ظرفیت‌های خوبی در این زمینه دارند و امیدواریم با حسن نیتی که ابراز شده با استمرار گفت وگوها روابط را به سطح شایسته دو کشور اسلامی ارتقا دهیم.

کنعانی در پاسخ به سوالی درخصوص سفر روسای جمهور روسیه و ترکیه به کشورمان بیان کرد: روابط بسیار خوبی میان ایران و ترکیه و ایران و روسیه به صورت دوجانبه و سه کشور به صورت سه جانبه وجود دارد و اراده مثبت بین سه کشور برای ارتقای سطح همکاری‌ها در چارچوب دوجانبه و سه جانبه وجود دارد و شاهد اتفاقات مثبتی طی روزهای آینده خواهیم بود. چون سفر در حال برنامه ریزی دقیق است اجازه دهیم دولت و سخنگوی دولت طی چند روز آینده اطلاعات تفصیلی برای حوزه رسانه ارائه کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اختلافات بین سوریه و ترکیه گفت: معتقدیم هر گونه اختلاف نظر در حوزه سیاسی، امنیتی و مرزی بین دولت سوریه و ترکیه باید از طریق راهکار سیاسی و دیپلماتیک حل و فصل شود. حل و فصل مسائل از طریق نظامی مثمرثمر نخواهد بود و به تشدید شرایط کمک می‌کند. ایران از راهکار سیاسی بین سوریه و ترکیه برای حل سوءتفاهمات مرزی استقبال و هر دو طرف را به این تشویق می‌کند و در سفرها و دیدارها توصیه‌های لازم را به دو طرف داده است. راهکار نظامی تنش آفرین است و در این شرایط پیچیده کمکی به صلح و ثبات و آرامش و حل مشکلات و اختلافات نخواهد کرد.

وی درباره اظهارات اخیر فرانسوی ها مبنی بر عدم سفر به تهران گفت: کنعانی: متاسفانه طرف فرانسوی ما بر مبنای رفتار غیر حرفه ای این چندمین بار است که هشدار امنیتی درباره سفر به ایران می دهد. مبنای این رفتار و هشدار، سیاسی است و ارتباطی به وضعیت امنیتی ایران ندارد. روند حضور توریسم از فرانسه به ایران پس از فروکش کردن کرونا، بیشتر شده است.

سخنگوی وزارت خارجه در بخشی دیگر از صحبت های خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات اخیر جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا مبنی بر اینکه ایران در جریان مذاکرات برای رفع تحریم ها باید تصمیم خود را بگیرد، تصریح کرد: سیاست انداختن توپ از سوی آمریکا به زمین ایران یک سیاست بی اثر و بی فایده است، دولت آمریکا مسئول وضعیت موجود است و اینگونه اظهارنظرها و این سیاست کمکی به دولت آمریکا و شرکای آن و همچنین احیای توافق نمی کند. موضع ایران روشن است و به صورت رسمی و در مذاکرات از طریق طرف های اروپایی و نماینده اتحادیه اروپا به دولت آمریکا اعلام شده است.


ت ت
کدخبر: 96366 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها