حکومت نظامی لغو شد+جزییات

پارلمان ارمنستان روز چهارشنبه قانون حکومت نظامی را که در ۲۷ سپتامبر (پنجم مهر) در زمان تشدید مناقشه قره‌باغ اعلام شده بود، لغو کرد.

به گزارش منیبان؛ از اسپوتنیک، لغو حکومت نظامی در ارمنستان در حالی صورت می‌گیرد که این کشور از اوایل ماه نوامبر (آذر) شاهد تظاهرات گسترده علیه "نیکول پاشینیان" نخست وزیر ارمنستان بوده است.

معترضان خواستار استعفای پاشینیان هستند.

طبق قوانین ارمنستان در صورت لغو نشدن حکومت نظامی، انتخابات زودهنگام پارلمانی که قرار است در ۲۰ ژوئن (۳۰ خرداد) برگزار شود، امکان پذیر نخواهد بود. در اوایل این هفته نیز "آرارات میرزویان" رئیس مجلس ارمنستان نمایندگان مجلس را به رای گیری برای لغو حکومت نظامی فراخواند.

تنش‌ها در ارمنستان در ماه فوریه (بهمن) پس از دستور پاشینیان برای اخراج چندین مقام ارشد نظامی از جمله رئیس ستاد ارتش و معاون وی افزایش یافت.

پس از این دستور، نیروهای مسلح ارمنستان با صدور بیانیه‌ای خواستار استعفای پاشینیان شدند. نخست وزیر نیز این اقدام را کودتا دانست و طرفداران خود را به خیابان ها دعوت کرد.

پاشینیان به دلیل رهبری خود در جنگ اخیر قره باغ و امضای آتش بس با جمهوری آذربایجان، تحت فشار شدید مخالفان قرار گرفته است. نیروهای ارمنی در این درگیری ۴۴ روزه شکست خوردند.

«ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه، «الهام علی اف» رییس جمهوری آذربایجان و نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان بیستم آبان ماه گذشته بیانیه‌ای را در مورد توقف جنگ در قره باغ امضا کردند که طی آن ایروان قسمت قابل توجهی از این منطقه و هفت منطقه دیگر را به باکو منتقل کرد. در مقابل، ارمنستان چیزی به جز پایان جنگ، که طی آن بیش از ۲۵۰۰ نفر را از دست داد، دریافت نکرد.

در ارمنستان امضای توافق نامه برای شهروندان این کشور دردناک بود و بلافاصله  اعتراضات در کشور با شعار "نیکول خیانتکار است"، آغاز شد.


ت ت
کدخبر: 9820 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها