حسن دادشکر از شرایط تئاتر کودک و نوجوان می‌گوید:

ملغمه‌ای از رنگ و موسیقی اما بی‌ریشه

حسن دادشکر معتقد است در حال حاضر تئاتر کودک شرایط و روند خوبی ندارد در صورتی که به عنوان ضرورت اجتماعی، تربیتی و بیان مسائل مشکلات اقشار جامعه است.

ملغمه‌ای از رنگ و موسیقی اما بی‌ریشه

به گزارش منیبان، حسن دادشکر هنرمندی است که عمر خود را برای اعتلای تئاتر کودکان و نوجوانان صرف کرده است. این کارگردان و بازیگر به روزهای کرونا و تاثیر آن بر تئاتر کودک اشاره دارد: «کرونا باعث شد که تئاتر در کشور ما از بین برود. البته قبل از بیماری کرونا تئاتر چندانی نداشتیم اما این بیماری باعث شد که تئاتر و تماشاخانه‌ها تعطیل شوند.»

او به دوران پس از کرونا اشاره دارد که تئاتر مجددا فعالیت خود را شروع کرده است. او برای رونق یافتن مجدد تئاتر معتقد است: «این امر نیاز به برنامه‌ریزی و کارهای طولانی مدت دارد. نمی‌توان مقطعی کار کرد. رونق و اعتلای تئاتر روندی طولانی و زمان‌بر است.»

عدم تربیت مخاطب کودک

این بازیگر سینما و تلویزیون فراگیری تئاتر را منوط به برنامه‌ریزی دانست: «برای فراگیری تئاتر کودک باید از مدرسه شروع کرد. فعالیت‌های که در کشور ما که از قدیم تا به امروز بوده بریده بریده و مقطعی بوده است. در یک مقطع فردی به تئاتر کودک علاقه‌مند بوده و آن را حمایت کرده است و در مقطع دیگر کسی به تئاتر کودک علاقه نداشته و از آن حمایت نکرده است. می‌توان گفت فعالیت تئاتر کودک سیستمی قابل دفاع نبوده که روند آن ادامه دار باشد. در نتیجه تماشاگر، کودک و نوجوانی که باید به تئاتر علاقه‌مند می‌شده کارها به صورت پیوسته و ریشه‌ای ندیده و در نتیجه مخاطبان این حوزه تربیت نشده‌اند.»

او مجموع تصمیم‌گیری‌های که برای فرهنگ صورت گرفته است متناقض و بدون اندیشه خواند: «در حال حاضر تئاتر کودک شرایط و روند خوبی ندارد. تئاتر باید در فرهنگ و سبدخانوار خانواده‌ها قرار بگیرد، تئاتر باید از مدرسه شروع شود. یعنی از کودکی با تئاتر آشنا شوند و در مدرسه فعالیت‌های تئاتری صورت بگیرد تا آرام آرام این پدیده به شکل یک ضرورت اجتماعی خود را نشان بدهد.»

این کارگردان تئاتر نقش تئاتر را مهم دانست: «تئاتر به عنوان ضرورت اجتماعی، تربیتی و بیان مسائل مشکلات اقشار جامعه است. حال چه به لحاظ تربیت روحی کودکان و نوجوانان چه به لحاظ آماده کردن، تئاتر برای اداره جامعه یک ضرورت است که متاسفانه روند ثابت و برنامه‌ریزی شده و رو به رشدی نداشتیم.»

او داشتن تئاترمنسجم و ریشه‌دار را ضرورت جامعه دانست که راه حل آن را باید در مدرسه جست: «در این صورت است جامعه حرفه‌ای تئاترکودک شروع به کار می کنند، هنرمندان برای تولید تئاتر حرفه‌ای انگیزه پیدا می‌کنند و تئاتر رونق می‌گیرد.»

ضرورت کار جدی برای کودک

دادشکر که از پیشکسوتان تئاتر کودک است به ‌آفت تئاتر کودکان و نوجوانان اشاره دارد: «متاسفانه اغلب تئاترهای کودک به فرمولی رسیدند که ملغمه‌ای از رنگ، لباس و دکور و موسیقی است. این موارد جز کاربردهایی صحنه‌ای هستند ولی همه تئاتر نیستد. این عناصر باید درخدمت درام و مفاهیم انسانی تئاتر باشند.»

دادشکر به کمبود عمق و مفهوم در تئاتر برای کودکان اشاره دارد: «‌آیا تا به حال دیده‌اید در کشور ما نمایشنامه‌های شکسپیر برای کودکان اجرا شود؟ یا از نویسندگان بزرگ برای کودک کاری اجرا شود؟ تاریخ و ادبیات گذشته ما سرشار از پیام و توصیه‌های اخلاقی و ملی است که می‌توان به آن‌ها استناد کرد و کارهای درخور توجهی اجرا کرد.»

چگونه تئاتر رشد می‌کند؟

او معتقد است برای رشد تئاتر کودک باید ارگان‌های مختلف دست به دست هم دهند و هدف مشترکی را برای خود تعریف کنند: «درحال حاضر ارگان‌های مختلف هم را قبول ندارند و آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، فرهنگسرای شهرداری، گروه‌های تئاتر آزاد هرکدام برای خودشان مستقل فعالیت می‌کنند.»

او علت این امر را مشخص نبودن جایگاه تئاتر کودک دانست: «تئاتر کودک هنوز به عنوان خوراک فرهنگی کودکان و نوجوانان ضرورت پیدا نکرده است. خانواده‌ها تلاش می‌کنند که خوراک‌های فرهنگی مناسبی برای کودکان خود تهیه کنند و مثلا کودکانشان را به تئاتر می‌برند. اما این فعالیت‌ها مقطعی است.»

منبع: خبرآنلاین

ت ت
کدخبر: 107108 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها