چاوشی، امیر بی‌گزند موسیقی ایران/گلستان ساز زندان را بر این ارواح زندانی!

واقعیت این است که محسن چاوشی در سال های اخیر مسیری جذاب و قابل ستایش از همه هنرمندان و ورزشکاران ایرانی در پیش گرفته است. چاوشی سال‌ هاست یکی از ستاره‌ های مطرح موسیقی ‌ایرن محسوب می‌شود که اصولا عمر خوانندگانش چندان طولانی نیست.

چاوشی، امیر بی‌گزند موسیقی ایران/گلستان ساز زندان را بر این ارواح زندانی!

سال 82 بود که خواننده ای در موسیقی پاپ ایران ظهور کرد به نام محسن چاوشی. با صدایی منحصر به فرد و آهنگ هایی متفاوت که خیلی زود جای خود را بین مخاطبان جوان موسیقی پیدا کرد و البته منتقدانی هم داشت که به مرور متوجه شدند با خواننده ای متفاوت و کمی هم عجیب و غریب روبرو هستند. در آن سالها شاید کمتر کسی فکر می کرد محسن چاوشی بتواند 20 سال با قدرت در موسیقی ایران فعالیت کند و هر قطعه ای که منتشر می کند تا مدتها بین مردم «هیت» شود و آن را زمرمه کنند. البته غرض از این مطلب بررسی کارنامه موسیقیایی محسن چاوشی و نقد و بررسی آثار او نیست چون آقای خاص موسیقی ایران چندسالی می شود که در عرصه ای فعالیت می کند که بی شک بیش از همیشه به محبوبیت او افزوده است. چاوشی از همان سال های آغاز فعالیتش نشان داد می خواهد مرد متفاوت موسیقی ایران باشد. خواننده ای که با وجود طرفداران میلیونی و آلبوم های پرفروش حاضر به انجام هیچ مصاحبه تصویری و برگزاری کنسرت نمی شد. درواقع چاوشی همواره از دوربین ها و خبرنگاران فراری بوده ضمن اینکه برگزار نکردن کنسرت هم باعث شده که شایعاتی درباره کیفیت صدای این خواننده ایجاد شود اما او با انتشار فیلم هایی از اجراهای زنده خود روی شایعات دستگاهی بودن صدایش خط بطلان کشید. بی اهمیتی به برگزاری کنسرت در صورتی که می تواند درآمدی هنگفت برای چاوشی به همراه داشته باشد، نشان از تفاوت طرز فکر آقای خاص موسیقی ایران دارد و شاید همین تفاوت است که این روزها چهره ای متفاوت از سایر سلبریتی های ایران از محسن چاوشی به نمایش گذاشته است.

آقای خاص یا آقای نیکوکار؟

واقعیت این است که محسن چاوشی در سال های اخیر مسیری جذاب و قابل ستایش از همه هنرمندان و ورزشکاران ایرانی در پیش گرفته است. چاوشی سال‌ هاست یکی از ستاره‌ های مطرح موسیقی ‌ایرن محسوب می‌شود که اصولا عمر خوانندگانش چندان طولانی نیست. چاوشی، اما ماندگار شده، او هم به حافظه موسیقایی مردم قطعات محشر بسیاری را افزوده و هم مدت‌هاست مشغول کار خیر است، کاری که بسیاری از هموطنان در بندمان را نجات داده و شرایطی فراهم کرده تا به جای گذران روز و شب ‌های عمرشان در گوشه زندان، کنار خانواده‌ شان زندگی کنند و در برخی موارد هم از مجازات اعدام نجات پیدا کنند. او چند سالی است به شکلی پررنگ، اما بدون جار و جنجال و پوشش رسانه‌ای به برگزاری پویش‌های مردمی برای آزادی زندانیان و رفع مشکلاتی، چون هزینه درمان افراد نیازمند مشغول است. این فعالیت آقای خاص موسیقی آنقدر ادامه پیدا کرد که حالا به یک رقم بالا رسیده است. آنطور که مجموع کمک‌های مردمی این خواننده که برای آزادی زندانیان محکوم به اعدام جمع آوری کرده از مرز بیست میلیارد تومان گذشته است. همین چند ماه پیش بود که مدیرعامل ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند اعلام کرد در ۲ سال اخیر تعداد ۸۵۱ زندانی غیربزه‌کار تحت حمایت ستاد دیه کشور با رقم اهدایی هفت میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومانی توسط طرفداران صفحه اینستاگرام محسن چاوشی از بند حبس رهایی یافته اند. صفحه ای که الان 7 میلیون نفر مخاطب آن هستند و هر زمان که چاوشی پستی برای جمع آوری پول بابت کار خیر در صفحه اش می گذارد به یک ساعت نمی رسد که پست بعدی را منتشر و اعلام می کند مبلغ مورد نظر جمع آوری شد. البته کارهای خیر چاوشی محدود به صفحه اینستاگرامش نشده و او در روز عید غدیر امسال اعلام کرد «جمعیت حیدر» را برای حمایت از ایتام و نیازمندان راه‌اندازی کرده است.

رکورددار دانلود آهنگ و فروش آلبوم، در کار خیر هم رکورد زد

در سال های اخیر هرگاه محسن چاوشی آلبوم جدید منتشر کرده پرفروش ترین آلبوم موسیقی آن سال لقب گرفته و هروقت هم قطعه ای از این خواننده منتشر شده، عنوان بیشترین دانلود را از آن خود کرده اما حالا چاوشی در کار خیر هم رکوردشکن شده است. اینکه در ۲ سال اخیر تعداد ۸۵۱ زندانی غیربزهکار تحت حمایت ستاد دیه کشور با رقم اهدایی هفت میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومانی علاقمندان  و هواداران محسن چاوشی از بند حبس رهایی یافته‌اند رکوردی است که شاید دیگر هیچ سلبریتی به نزدیکی آن هم نرسد. ضمن اینکه همانطور که گفته شد چاوشی علاوه بر آزاد کردن زندانیان و پرداخت هزینه درمان خانواده های بی بضاعت، در خیریه جمعیت حیدر هم مشغول خدمات رسانی به مردم مناطق محروم است. مثل ساخت کانکس های دندانپزشکی سیار که واقعا اقدامی ستودنی است. 

محسن چاوشی

وقتی چاوشی جوان مخترع را از چوبه دار نجات داد

در میان افرادی که محسن چاوشی به همین طریق موفق به کمک به آن‌ها شده یک جوان مخترع اردبیلی بود که از سال ۹۳ در زندان به سر می‌برد و محکوم به قصاص شده بود. چاوشی با جمع آوری ۲۰۰ میلیون تومان برای تأمین مبلغ دیه توانست در سال ۹۹ او را از زندان آزاد کند. یک پزشک همدانی هم در سال گذشته با ۱۰۰ میلیون تومانی که به همت چاوشی و هوادارانش جمع آوری شد، توانست پس از ۱۰ سال حبس بار دیگر طعم آزادی را بچشد. محسن چاوشی روزانه در صفحه اینستاگرام خود یکی دو گلریزان برگزار می کند و و با یاری هوادارانش، یا زندانی آزاد می کند یا هزینه درمان نیازمندان را فراهم می کند. البته این بخشی از کارهای خیر چاوشی است و او برخی اقدامات خیرخواهانه خود را به صورت مخفی انجام می دهد. دو سال پیش بود که محسن رجب پور تهیه کننده موسیقی در یک مصاحبه فاش کرد که محسن چاوشی به صورت ناشناس با وانت برای فقرا برنج و مایحتاج پخش می کند. شاید قابل باور نباشد در دوره و زمانه ای که هنرمندان از شهرت و محبوبیت خود برای ثروت اندوزی استفاده می کنند یکی مثل محسن چاوشی قید کنسرت گذاشتن و کسب درآمد بیشتر را می زند و از محبوبیت و مقبولیتش نزد مردم برای خود مردم استفاده می کند اما جالب است که بدانید او زمانی هم که می خواهد برای فیلم یا سریالی تیتراژ بخواند شرط می کند نیمی از دستمزدش باید به یک خیریه اهدا شود. 

فرشته‌ات به دو دست دعا نگه دارد 

واقعیت این است که محسن چاوشی چه در کار موسیقی و چه فعالیت‌های خیریه اش نشان داده رسم مهربانی و انسانیت را می‌ داند و بلد است مثل یک انسان واقعی برای بهبود حال جامعه ‌اش تلاش کند، آن هم بی هیچ سر و صدا و تبلیغات رسانه‌ای خاصی. کم نیستند چهره‌ها شناخته‌ شده ‌ای که در مواردی برای امور خیریه از مردم پول جمع آوری کرده و بعد اعتماد مردم را خدشه دار کرده اند اما چاوشی آنقدر شفاف عمل کرده که بعد از چند سال هنوز هم هوادارانش پای او ایستاده اند و از هزار تومان تا مبالغ بالا را واریز می کنند تا جانی را نجات دهند و انسانی را به زندگی عادی بازگردانند. کاش دنیا مانند محسن چاوشی بسیار داشته باشد، آم‌هایی که با گلریزان هایشان دنیا گلستان می شود. حالا می توان خطاب به محسن چاوشی گفت:« فرشته‌ات به دو دست دعا نگه دارد.»

*نویسنده: پریسا اسلام زاده


ت ت
کدخبر: 180645 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها