پاسداشت قیصر امین پور از زبان شعردوست، کاکایی و چاوشی
جلسهای مجازی با نام «حرفِ آخرِ عشق» به مناسبت چهاردهمین سالروز درگذشت شاعر فقید، دکتر قیصر امینپور با حضور دکتر علیاصغر شعردوست؛ نماینده اسبق مجلس و سفیر پیشین کشورمان در تاجیکستان، عبدالجبار کاکایی؛ شاعر و ترانهسرای سرشناس، محمدعلی چاوشی؛ شاعر، پژوهشگر و از تهیهکنندگان سرشناس موسیقی کشورمان و خانم آیه امینپور؛ فرزند مرحوم قیصر امینپور برگزار شد.
به گزارش منیبان؛ در این جلسه که در فضای کلابهاوس و به میزبانی کلاب «بیان فردا» برگزار شد، مهرداد جهانگیری شاعر و روزنامه نگار پس از خوانش چند شعر از آثار مرحوم قیصر، با اشارهای تیتروار به سوابق هنری و کاری این شاعر شهیر، کارنامهی هنری و حرفهای او را به سه قسمت؛ شاعری، روزنامهنگاری و پژوهشگری تقسیم کرد.
همچنین دکتر شعردوست که علاوه بر سابقهی دوستی با قیصر امینپور، در دوران مدیریتش بر مؤسسهی سروش، با او همکار نیز بوده، پس از خواندن نثری خواندنی در رثای این شاعر فقید، به بیان چگونگی شروع همکاری او با مؤسسهی سروش و مشخصا مجلهی سروش نوجوان پرداخت و گفت: پس از ماجرای تلخ قطع همکاری حوزه هنری با واحد ادبی و جدایی سید حسن حسینی، قیصر امینپور و دیگر همراهانشان از این سازمان، این جمع توسط مهدی فیروزان جذب مؤسسهی سروش شدند و با طرحهای نوآوارانه و خلاقانهای که داشتند، ظرف مدت کوتاهی مجلهی سروش نوجوان را به یکی از موفقترین نشریات نوجوانان در تاریخ مطبوعات ایران بدل کردند.
شعردوست با بیان خاطراتی از دوران همکاری با قیصر و سید حسن حسینی و توانایی تیم تحت هدایت آنان، گفت: استعداد و توانایی این مجموعه بسیار فراتر از انتشار یک ماهنامه بود. به همین سبب، آنان علاوه بر انتشار منظم مجله، در همان مؤسسه، جلساتی را بدون هیچ چشمداشتی برای نواجوانان و جوانان علاقهمند به شعر و ادبیات برگزار میکردند. بهگونهای که چند سال بعد و در دوران اوج مطبوعات، بسیاری از نوجوانان و جوانان حاضر در آن جلسات، به گردانندگان صفحات فرهنگی و ادبی نشریات مختلف کشور بدل شدند.
پس از سخنان دکتر شعر دوست، عبدالجبار کاکایی نیز که خود از همکاران قیصر و سید حسن حسینی در واحد ادبی حوزهی هنری بوده، با گرامیداشت یاد و خاطرهی این شاعر فقید، با اشاره به سخنان شعردوست پیرامون چگونگی قطع همکاری قیصر با حوزه هنری، از خاطرهی تلخ آخرین جلسهی شعری گفت: این جلسه با حضور اینجانب، قیصر امینپور، سید حسن حسینی و دیگر اعضای آن حلقهی ادبی در حوزه هنری برگزار شد و پس از آن، تا مدتی این جمع از هم دور افتادند تا اینکه بار دیگر در سروش نوجوان، دور تازهای از فعالیت خود را آغاز کردند.
کاکایی در ادامهی جلسه به بررسی کارنامهی شعری قیصر امینپور پرداخت و گفت: قیصر به همراه چهرههایی همچون محمدرضا عبدالملکیان، از معدود شاعران پس از انقلاب بودند که آموزههای نیما و قالب نیمایی را به درستی درک کرده و آثار ماندگاری در این قالب خلق کردند.
محمدعلی چاوشی، دیگر مهمان این جلسه بود که در ابتدا به چگونگی آشنایی خود با مرحوم قیصر اشاره کرد و گفت: پیش از انقلاب و از طریق مجلهی جوانان با اشعار و گاه هم با نقاشیهای قیصر امینپور آشنا شدم. پس از انقلاب نیز از همان سالهای نخست در محافل ادبی و هنری با یکدیگر آشنا شدیم.
چاوشی به رابطهی تنگاتنگ و عمیقی که میان قیصر و سید حسن حسینی برقرار بود، پرداخت و با به ذکر خاطراتی از آنان گفت: این دو علیرغم برخورداری از دو روحیهی کاملا متفاوت، یکی(سید حسن حسینی) رک و صریح و فاشگو و دیگری(قیصر) آرام و صبور، در کنار یکدیگر بودند و کارهای ماندگار فراوانی را خلق کردند.
چاوشی نیز با اشاره به دلایل مواجههی قیصر امینپور و سید حسن حسینی با مدیریت وقت حوزهی هنری، آنان را قربانی تفکر معطوف به سرمایهداری قلمداد کرد.
او همچنین در بخش دیگری از سخنان خود، کارنامهی هنری و پژوهشی قیصر را بسیار پربار برشمرد و احساس تأسف کرد که با رفتن زودهنگام او، ادبیات معاصر ایران یکی از بهترین استعدادهای خود را که هنوز میتوانست برای سالها به خلق آثاری نو بپردازد، از دست داد.
چاوشی به یکی از همکاریهای مشترک خود و قیصر در جریان خلق و انتشار آلبوم موسیقی «نیلوفرانه» با صدای علیرضا افتخاری اشاره کرد و گفت: این آلبوم، اولین تجربهی تصنیفسرایی قیصر بود و برخلاف تصور بسیاری، این آلبوم به یکی از پرفروشترین آلبومهای موسیقی ایران بدل شد. بهگونهای که بر اساس تحلیل آمار فروش و پخش این آلبوم، از هر چهار ایرانی، یک نفر آن را شنیده است.
در پایان این جلسه نیز آیه امینپور، تنها فرزند قیصر امین پور با تشکر از حاضران، اظهار خوشحالی کرد که کارشناسان جلسه به ذکر مواردی پرداختند که میتواند به شناخت هرچه بهتر نسل جوان با زندگی و آثار قیصر کمک کند.