مردان و زنان را باورهایشان می‌سازد

چطور می‌توان از یک دختر خوب به یک زن قدرتمند تبدیل شد؟ بورلی انگل روانپزشک و روان‌درمانگر مطرح آمریکایی در کتاب سندروم دختر خوب باورها و طرز فکرهایی را که باعث بدرفتاری و سوء رفتار با زنان می‌شوند بررسی کرده و راهکار مشخصی را برای ریشه‌کن کردن و از بین بردن این باورهای غلطی که در عمق وجود زنان ریشه دوانیده ارائه می‌کند.

مردان و زنان را باورهایشان می‌سازد

 این اثر شگفت‌انگیز به زنان کمک خواهد کرد تا دست از خوب بودن بردارند، قوی باشند، از حق خود دفاع کنند و در برابر رفتارهای آزاردهنده بایستند.

درباره‌ی کتاب سندروم دختر خوب:

حتماً فکر می‌کنید در عصر حاضر زنان آن‌قدر جرئت و استقلال پیدا کرده‌اند و آن‌قدر مرزهایشان را خوب می‌شناسند که دیگر به کسی اجازه نمی‌دهند با آن‌ها بدرفتاری کند و آزارشان دهد. کتاب‌های بسیاری هم در این‌ باره نوشته شده است، پس چرا هنوز هم زنان قربانی سوء رفتار همسر، شریک زندگی، اعضای خانواده، دوستان و همکاران خود می‌شوند؟

علی‌رغم آموزش‌های عمومی بسیار زیاد، هنوز هم شاهد کاستی‌ها و مشکلات زیادی در خصوص سوء رفتار با زنان هستیم. آمار سوء رفتار علیه زنان بسیار تکان‌دهنده است. به عقیدۀ بورلی انگل (Beverly Engel)، علاوه بر عدم وجود اقدامات پیشگیرانۀ کافی برای مواجهه و مقابله با مردانی که از زنان سوءاستفاده می‌کنند، دلیل دیگر اینکه زنان همیشه قربانی سوءرفتار مردان هستند «خوب بودن» بیش‌ از حد آن‌ها است.

این خوب بودن باعث جذب افراد نادرست به‌سوی زنان می‌شود و این پیام روشن را به مردان می‌دهد که آن‌ها طعمۀ خوبی برای بهره‌کشی، کنترل و حتی سوءاستفادۀ احساسی، جسمی و جنسی هستند. به‌علاوه، این رفتارهای خوب باعث می‌شوند که زنان نتوانند از حق خود دفاع کرده و از شر یک رابطۀ ناسالم و یا آزاردهنده خلاص شوند.

شما می‌توانید برای دسترسی سریع و دانلود کتاب سندروم دختر خوب به سایت و یا اپلیکیشن کتابراه، مراجعه نمایید. پلتفرم جامع کتابراه امکان دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی را برای شما فراهم می‌کند.

بورلی انگل در کتاب سندروم دختر خوب (The Nice Girl Syndrome) از کسانی که تجربۀ یک رابطۀ ناسالم را داشته و دارند می‌خواهد که یک قدم پیش‌تر بروند و دنبال ریشۀ رفتارهایی که از آن‌ها «دختر خوب» ساخته است بگردند، چرا که باور دارد رفتارهای «دختر خوب» باعث قرار گرفتن زنان در معرض آزار و سوءاستفاده می‌شود. حقیقت تلخ این است که «خوب بودن» زنان خیلی برایشان گران تمام می‌شود. خیلی‌ها، فرقی نمی‌کند چه زن و چه مرد، از ضعف‌های دیگران به نفع خود استفاده می‌کنند؛ و «خوب بودن» بیش‌ازحد قطعاً یک ضعف به‌حساب می‌آید.

نویسنده در این کتاب به تفاوت‌های بین «دختر خوب» و آنچه آن را «زن قدرتمند» می‌نامد پرداخته و به زنان می‌آموزد که چطور طرز فکر «دختر خوب» را کنار بگذارند و به‌جای آن طرز فکر و رفتار یک «زن قدرتمند» را پیش بگیرند. تلاش وی بر این است که زنان را ترغیب کند تا بیشتر به شعور خود اعتماد کنند و هرگز به کسی اجازه ندهند به‌جای آن‌ها تصمیم بگیرد و صلاحشان را به آن‌ها تحمیل کند و در مقابل، آن‌ها را تشویق کند تا از حق خود دفاع کنند و مطیع و منفعل نباشند.

در کتاب سندرم دختر خوب زنان یاد می‌گیرند که چطور بدون قربانی کردن خود مهربان باشند و مثل آب خوردن چشم‌بسته به دیگران اعتماد نکنند. از همه مهم‌تر اینکه یاد می‌گیرند چطور بدون اینکه حس زنانگی را در خود از بین ببرند قوی و قدرتمند باشند.

در نکوداشت کتاب سندروم دختر خوب:

- این کتاب خوانندگان خود را به چالش می‌کشد، سرگرم می‌کند و آن‌ها را توانمند می‌سازد. (Publishers Weekly)

کتاب سندروم دختر خوب مناسب چه کسانی است؟

مخاطب اصلی کتاب حاضر زنانی هستند که مدام مورد آزار و اذیت عاطفی، کلامی یا فیزیکی شریک زندگی خود قرار دارند، مورد تعرض جنسی قرار گرفته‌اند و از مزاحمت‌های شریک قبلی زندگی‌شان خلاصی ندارند. با اینکه این کتاب برای زنان جوان‌تر، بین سن‌های هجده تا سی سال، جذابیت بیشتری دارد اما می‌تواند برای زنان بالای سی سال نیز جالب، مشوق و مفید باشد.

همچنین اگر به مطالعه کتاب‌های خودیاری و توسعه فردی علاقمندید، با مراجعه و عضویت در اپلیکیشن کتابراه، آثار دیگری در این زمینه را مطالعه نمایید. شما می‌توانید برای دانلود و خرید کتاب به صورت قانونی از تخفیفات ویژه مناسبتی و آخر هفته با کتابراه بهرمند شوید و به جمع بیش از چهار میلیون کاربر اپلیکیشن کتابراه بپیوندید.

355c4c6e-8281-4935-9b9a-5ae3d2920b87

بورلی انگل را بیشتر بشناسیم:

او روانشناس، روان‌درمانگر، نویسنده و متخصص بین‌المللی شناخته شده در زمینه آزار عاطفی و جنسی و مسائل زنان است. بورلی انگل تاکنون 20 کتاب پرفروش در زمینه خودیاری نوشته است که بسیاری از آن‌ها در برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی چون Oprah، CNN، Ricki Lake، Starting Over و همچنین رسانه‌های چاپی چون واشنگتن پست، لس آنجلس تایمز، و شیکاگو تریبون و... نیز منتشر شده‌اند. وی یکی از متخصصان برجسته جهان در مورد سوء استفاده عاطفی و همچنین یکی از پیشگامان این موضوع به حساب می‌آید که یکی از اولین کتاب‌های بهبودی را در این زمینه نوشته است.

جملات برگزیده کتاب سندروم دختر خوب:

- آنچه دیگران دربارۀ من فکر می‌کنند ربطی به من ندارد.

- اولین مشکل ما، چه زن و چه مرد، یاد گرفتن نیست، بلکه یاد نگرفتن است.

- مردان و زنان را باورهایشان می‌سازد. وقتی خودشان را باور دارند پس هستند.

- زنان قدرتمند یاد گرفته‌اند که برای به دست آوردن امنیت و آسایش نباید به دیگران متکی بود.

در بخشی از کتاب سندروم دختر خوب می‌خوانیم:

دلیل دیگری که باید شخصیت دختر خوب را کنار بگذارید این است که دختران خوب همیشه هم خوب نیستند. راستش را بخواهید گاهی وقت‌ها هم آب‌زیرکاه و بدجنس می‌شوند. آن‌ها اغلب پشت سر دیگران حرف می‌زنند، چرا که می‌ترسند حرفشان را رودررو به آن‌ها بگویند. می‌توانند شخصیت پرخاشگر منفعل داشته باشند؛ یعنی درحالی‌که از شما عصبانی هستند به رویتان لبخند بزنند و توی سرشان برایتان نقشه بکشند. همۀ ما دیده‌ایم که زنان چطور در جمع‌هایشان پشت سر هم غیبت می‌کنند و از پشت به هم خنجر می‌زنند.

زنان همدلی خوبی با هم دارند و رفاقت را به دشمنی و خصومت ترجیح می‌دهند و همین ویژگی‌ها باعث می‌شود که دشمنی خود نسبت به دیگران را پنهان نگاه دارند. ریچل سیمونز، نویسندۀ کتاب وصلۀ ناجور جمع، بعد از مصاحبه با سیصد دختر به فرهنگ پنهانی خشونت زنانه در بین آن‌ها پی برد. دختران ممکن است به‌اندازۀ پسران خشن نباشند اما نوعی خشونت پنهان در بین زنان وجود دارد که می‌تواند به‌اندازۀ خشونت مردانه مخرب باشد. گونه‌های مختلف این خشونت را می‌توان در فحش و ناسزا گفتن، متلک انداختن، چپ‌چپ نگاه کردن، غیبت کردن و شایعه پراکندن دید. از آنجایی که ارتباط‌های زنانه ارزش زیادی برای زنان دارد کنار گذاشته شدن از حلقۀ روابط برایشان بدترین نوع انتقام یا تنبیه به شمار می‌رود. معمولاً در کشورهای خاورمیانه شیوۀ ابراز خشونت زنان عاری از هر رفتار مشهود و درعین‌حال پرنیش‌وکنایه است. آن‌ها با نگاه‌های چپ‌چپ، حالت بدن و سکوتشان دیگران را تنبیه می‌کنند.

زمانی که دختران خوب کسی بهتر از خودشان را در رابطه می‌بینند بدون کوچک‌ترین حرفی راهشان را می‌گیرند و می‌روند. آن‌ها در روابطشان با بعضی‌ها خیلی خوب هستند و با بعضی‌ها خب، خیلی خوب نیستند.

 


ت ت
کدخبر: 71604 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها