خبرنگار:

گزارش ویژه فجر؛

سینما در آغوش کرونا

با آمدن کرونا ویروس نه‌تنها شکل زندگی اجتماعی به شکل ناگهانی و دور از انتظار تغییر یافت بلکه تاثیر بسیاری بر اغلب فعالیت‌های فرهنگی و هنری گذاشت و سینما نیز از این بحران بی‌نصیب نماند. در گزارش پیش‌رو با نگاهی به سرمایه‌گذاری در ساخت فیلم‌ها در زمان کرونا با چند تهیه‌کنندهٔ مطرح سینما که امسال نیز در سی ونهمین جشنواره فیلم فجر فیلم دارند گفت وگویی کوتاه کرده‌ایم و برایمان از سرمایه‌گذاری و ساخت فیلم‌های جدیدشان گفتند.

سینما در آغوش کرونا
پیشنهاد ویژه

به گزارش منیبان ؛چیزی حدود یک سال است که حال سینما خوب نیست و این‌بار دست طبیعت باعث شده فروش فیلم‌ها در یک‌روند نزولی قرار بگیرد. یکی از معضلات ساخت و تولید فیلم تهیه بودجه مناسب است که این مسئله را به موضوع پیچیده تبدیل می‌کند.

اما درنهایت فیلم‌ها با سرمایهٔ شخصی یا دولتی ساخته می‌شود، در بحث سرمایه‌گذاری دولتی که عموماً سینماگران از بنیاد سینمایی فارابی و یا نهادهای ذی‌ربط با معاونت سینمایی بودجه خود را دریافت می‌کنند و تعداد قابل‌توجهی هم با جذب سرمایه‌گذار شخصی بودجه موردنیاز خود را تأمین می‌کنند؛ اما موضوعی که اهمیت دارد و به‌خصوص در این روزگار کرونایی موردبحث قرار می‌گیرد این است که بازگشت این سرمایه‌های خصوصی چقدر قابل بازگشت است؟

جواد نوروز بیگی: با توجه به بستری که برای اکران آنلاین وجود دارد موافق اکران آنلاین نیستم

جواد نوروز بیگی تهیه‌کننده فیلم‌های سینمایی «بدون همه‌چیز»، «آهو» ومشاور تهیه کنند فیلم سینمایی «روشن» در گفتگویی کوتاه در خصوص تأمین سرمایه این سه فیلم گفت: تمام تأمین سرمایه این سه فیلم باحمایت‌های بخش خصوص بوده است امیدوارمبا واکسیناسیون مردم بتوانند مجدد به سالن سینماها بازگردند زیرا ما فیلم را جدا از بحث جشنواره برای گیشه نیز ساخته‌ایم، اما اگر این شرایط ادامه پیدا کند و قرار باشد فیلم‌ها آنلاین اکران شوند با توجه به بستری که وجود دارد موافق اکران آنلاین نیستم.

مهدی صباغ زاده: امیدوارم فیلم در زمان خوبی اکران شود زیرا ما صرفاً فیلم را برای جشنواره نساخته‌ایم

مهدی صباغ زاده تهیه‌کننده فیلم سینمایی «رمانتیسم عماد و طوبا» هزینه‌ ساخت فیلم با حمایت بنیاد سینمایی فارابی و بخش خصوص تأمین‌شده است فیلم از نگاه تازه و خوبی برخوردار است که امیدوارم ازنظر داورها و مخاطب‌ها را نیز جلب کند امیدوارم فیلم در شرایط خوبی اکران شود زیرا ما فیلم را صرفاً برای جشنواره نساخته‌ایم بلکه برای سینما و مخاطبینش ساخته‌ایم، امیدوارم تا زمان اکران شرایط بهتری پیس بیاید و با اکران آنلاین موافق نیستم زیرا آنلاین برای فیلم‌هایی که می‌تواند با مخاطب ارتباط خوبی برقرار کند سنخیتی ندارند اما اگر بعد از اکران‌های مردمی اکران آنلاین شکل بگیرد مشکلی ندارد.

احمدی تهیه‌کننده: اکران آنلاین مخصوصاً در شرایط کرونا می‌تواند خیلی کمک‌کننده باشد.

احمد احمدی تهیه‌کننده فیلم سینمایی «بابا سبیلو» در خصوص مسیر هزینه کرد فیلم خود گفت: هزینه تولید فیلم کاملاً شخصی است و هیچ کمک یا حمایتی نداشته‌ایم ما به‌صورت مستقل کار می‌کنیم و بازگشت سرمایه برایمان خیلی مهم است؛ دوست دارم فیلمی که می‌سازم هم‌نظر داوران را جلب کند هم در زمان اکران گیشه خوبی داشته باشد.

وی ادامه داد: اکران آنلاین خیلی خوب است و می‌تواند کمک‌کننده باشد برای سینمای ایران مخصوصاً در ایام کرونا توانست ارتباط خوبی را با مخاطب برقرار کند.

فروش فیلم‌های سینمایی یکی از مهم‌ترین بخش‌های چرخه اقتصادی کشور است و این چرخه امروز باروی کار آمدن وی او دی‌ها کمی از رونق افتاد. باروی کار آمدن کرونا و تعطیلی سینماها این چرخه ناگهان از حرکت ایستاد و فروش فیلم‌ها به اکران آنلاین وابسته شد. این در حالی ست که بسیاری از کارگردانان مشغول ساخت فیلم اول خود هستند و امسال نیز در جشنواره فجر با تعداد قابل‌توجهی از فیلم اولی‌ها مواجه هستیم. سرمایه‌گذاران یا خود تهیه‌کنندگانی هستند که با هزینهٔ اندک سعی در جمع‌کردن فیلم‌ها با امکانات محدود دارند یا صرفاً افرادی هستند که بخشی از پول خود را برای تبلیغ محصولشان در سینما خرج می‌کنند.

در این میان سازمان سینمایی و بنیاد سینمایی فارابی با جذب هنرمندان و کمک به ساخت فیلم‌نامه‌های تازه از نویسندگان جدید شاید بتواند بخشی از ضرری که به این هنر شده است را جبران کند.

 

 

 


ت ت
کدخبر: 825 تاریخ انتشار
در رسانه های دیگر بخوانید
ارسال نظر

پربیننده‌ترین