وضعیت نمایشگاه کتاب 1401و چاپ کتاب

هر ساله در ماه اردیبهشت نمایشگاه بین المللی کتاب در تهران برگزار می‌شود، اما در دو سال گذشته برگزاری این نمایشگاه به دلیل شیوع بیماری کرونا متوقف شده و در سال 1401 برگزاری این نمایشگاه از سر گرفته شد.

وضعیت نمایشگاه کتاب  1401و چاپ کتاب

در این مقاله قصد داریم به بررسی وضعیت چاپ کتاب در نمایشگاه کتاب تهران در 1401 بپردازیم.

 

رونق بازار کتاب در نمایشگاه کتاب

بالاخره بعد ار دو سال وقفه در برگزاری نمایشگاه کتاب امسال در 20 اردیبهشت 1401 نمایشگاه برگزار شد و ناشران متعددی در این  نمایشگاه شرکت کردند. اما جای ناشران صوتی در این نمایشگاه خالی بود. ناشران صوتی کتاب به دلیل این که جایگاه مناسبی به آنان اختصاص داده نشده بود از شرکت در نمایشگاه سر باز زدند. به گفته بسیاری از منتقدان به دلیل بالا بودن قیمت کتاب و به خاطر شرایط چاپ کتاب و بالا بودن قیمت کاغذ نمایشگاه کتاب این دوره از چندان رونقی برخوردار نبوده است.

در این نمایشگاه به مانند سال‎های گذشته تخفیف‌هایی هم برای بازدید کنندگان در نظر گرفته شده است که این تخفیف‌ها به قرار زیر بود:

یارانه اساتید و دانشجویان به ترتیب تا سقف 500 و 250 هزار تومان و تخفیف ناشران 100 تا 50 هراز تومان گزارش شده است. با این وجود به دلیل این که این نمایشگاه به صورت مجازی هم برگزار شد هزینه ارسال کتاب هم بر عهده ناشران بود.

در این نمایشگاه بحثی که مطرح شد در خصوص چاپ کتاب‎های زرد و ناشران این نوع کتاب‎ها بود که سخنگوی سی و سومین نمایشگاه کتاب تهران در مورد این مسئله چنین پاسخ دادند:

«موضوع رتبه‌بندی ناشران در دستور کار قرار دارد. همچنین مسئله بررسی میزان تولیدی بودن آثار، در اصل تخصیص غرفه‌ها مورد توجه قرار گرفته است».

در بخش دیگری از نشست خبری نمایشگاه کتاب بحثی هم در مورد نرخ ارز و همچنین انتقاد برخی ناشران خارجی در خصوص وارد کردن کتاب‌هایشان مطرح شد؛ علی رمضانی سخنگوی ستاد برگزاری نمایشگاه در این ‌باره نیز گفتند: «هر کدام از ناشران خارجی که مطابق زمان اعلام‌شده کتاب‌هایشان را وارد گمرک نمایشگاه کردند، آن‌ها را تحویل گرفته‌اند. اگر ناشری دیر کتاب‌های خود را تحویل گرفته، دیر هم به گمرک نمایشگاه تحویل داده است».

نکته جالب در این نمایشگاه، برگزاری این نمایشگاه به دو صورت حضوری و آنلاین بود که تقریبا استقبال خوبی از آن شد و بسیاری از افرادی که در شهرستان‎ها زندگی می‎کنند از این طریق اقدام به خرید کتاب از نمایشگاه کرده‌اند.

آنچه گفته شد شرح مختصری بود در مورد ناشران، چاپ کتاب و هر آنچه که در زمان برگزاری نمایشگاه کتاب دارای اهمیت بود. در این نمایشگاه که بعد از دوسال وقفه برگزار شد ناشران به نام کتاب، حضور داشتند و به مانند سال‌های گذشته غرفه ناشران کتاب صوتی را مشاهده نکردیم.

برای اطلاعات بیشتر در مورد چاپ کتاب می‌توانید به آدرس زیر مراجعه کنید:

https://irankohan.ir/product-book-print

 


ت ت
کدخبر: 84988 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها