این گیاه در مریخ رشد خواهد کرد

​دانشمندان چینی اعلام کردند خزه‌هایی که در بیابان‌های موهاوی و ​قطب جنوب می‌رویند امکان رشد در مریخ را هم دارند.

این گیاه در مریخ رشد خواهد کرد

 به گزارش منیبان،  به نقل از اینترستینگ‌انجینیرینگ، محققان چینی در مطالعه جدید خود توضیح دادند که نوعی خزه (Syntrichia caninervis) که در بیابان موهاوی، تبت و قطب جنوب یافت می‌شود، می‌تواند در شرایط سخت شبیه مریخ مقاومت کند.

این نوع خزه می تواند در برابر تشعشعات و دمای انجماد مقاومت کند.برای اینکه یک گیاه در فضای باز رشد کند، باید بتواند در برابر خشکسالی، سرمای شدید و رگبار دائمی تشعشعات مقاومت کند. دانشمندان برای آزمایش تحمل سرما، این گیاه را در دمای منفی۸۰ درجه سانتیگراد در فریزر مخصوص به مدت سه و پنج سال نگهداری کردند. آنها همچنین آن را در منفی196 درجه سانتیگراد در یک مخزن نیتروژن مایع به مدت 15 و 30 روز ذخیره کردند. در هر مورد، گیاهان پس از یخ زدایی قادر به تولید مجدد بودند.دانشمندان همچنین در شرایط آزمایشگاهی، خزه را در معرض مقادیر زیادی تابش گاما قرار دادند. آنها توضیح دادند که این خزه قادر به زنده ماندن از تشعشعات گاما بود که اکثر گیاهان را می‌کشد.

 

محققان دانشگاه آرکانزاس نیز سال گذشته، نشان دادند که برنج اصلاح شده ژنتیکی پتانسیل رشد در سیاره سرخ را دارد.

دانشمندان خاطرنشان می کنند که تا شروع رشد خزه ها در مریخ، راه طولانی در پیش است. نه تنها انسان باید به مریخ برسد، بلکه تحقیقات در مورد حیات گیاهی فضا هنوز در مراحل اولیه است.

ت ت
کدخبر: 223419 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها