نماز در پیاده روی اربعین کامل است یا شکسته؟

همانطور که می‌دانید مسافران می‌توانند نمازهای خود را به صورت شکسته بخوانند اما در برخی مکان‌های خاص مانند کربلا و پیاده روی اربعین احکام خاص دارند.

نماز در پیاده روی اربعین کامل است یا شکسته؟

به گزارش منیبان، یکی از سوالات رایجی که برای مسافران کربلا پیش می آید بخصوص در دوران پیاده روی اربعین، حکم نماز است که شکسته و کامل بودن آن از نظر علما و مراجع تقلید اهمیت ویژه ای پیدا میکند. همانطور که اعمال قبل از سفر کربلا بایستی بطور کامل انجام شود، پس از رسیدن به حرم امام حسین(ع) نیز باید آداب بشکلی صحیح انجام شود پس باید بدانید که حکم نماز در سفر اربعین و سرزمین کربلا چگونه است.

حکم نماز در کربلا مکارم شیرازی

سوال:

افرادی که در ایام اربعین به‌صورت پیاده‌روی به کربلا می‌روند، به چه صورت می‌باشد؟

پاسخ :

نماز آن‌ها در بین راه شکسته می‌باشد و زمانی که وارد عراق و کربلا نیز شدند نماز به‌صورت شکسته خوانده می‌شود مگر این‌که ده روز در کربلا توقف داشته باشند.

در چهار محل مسافر مخیّر است نماز را تمام یا شکسته بخواند:

«شهر مکه»، «شهر مدینه» در این دو شهر تفاوتی بین شهر قدیم و جدید نیست، «مسجد کوفه» و «حرم حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام» و منظور از حرم، قسمت زیر گنبد و رواق‌ها است. البتّه افضل در این موارد، نماز تمام است.

سوال:

آیا نماز در کربلا مثل نماز در مکه به صورت کامل خوانده می شود؟

پاسخ:

در ارتباط با تمام و یا شکسته ­بودن نماز در حرم امام حسین (ع) باید گفت:

مسافر می‌تواند در مسجد الحرام و مسجد پیغمبر (ص) و مسجد کوفه نمازش را تمام بخواند. ولی اگر بخواهد در جایی که اول جزء این مساجد نبوده و بعد به این مساجد اضافه شده نماز بخواند، احتیاط مستحب آن است که شکسته بخواند اگر چه اقوی، صحت تمام است و نیز مسافر می‌تواند در حرم و رواق حضرت سید الشهداء (ع) بلکه در مسجد متصل به حرم نماز را تمام بخواند.(توضیح المسائل (المحشی للإمام الخمینی)، ج‌1، ص 728، م1356)

* برخی از مراجع مانند حضرات آیات خامنه ای، صافی گلپایگانی، سیستانی، مکارم شیرازی و نوری همدانی، تخییر بین نماز قصر و اتمام را در تمام دو شهر مکه و مدینه جایز می دانند.

دو نکته مهم

کامل یا شکسته خواندن نماز در این چهار مکان اختیاری است و مسافر می تواند هر کدام را انتخاب کند.

این حکم مخصوص حرم امام حسین (ع) است و نه تمام شهر کربلا. (توضیح المسائل (المحشی للإمام الخمینی)، ج‌1، ص 728، ذیل م1356)


ت ت
کدخبر: 230782 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها