دریافت مهریه از ارث پدرشوهر ممکن است؟

مهریه از جمله مهم‌ترین حقوق زن است که با ازدواج بدست می‌آورد. به محض عقد نکاح زن مالک مهریه شده و مرد موظف به پرداخت آن است.

دریافت مهریه از ارث پدرشوهر ممکن است؟

به گزارش منیبان، یکی از سوالاتی که بسیاری از افراد از ما می‌پرسند آن است که آیا دریافت مهریه از ارث پدرشوهر ممکن است؟

شرایط مطالبه مهریه از پدر شوهر در صورت داشتن تمکن مالی یکی از موضوعات مهم و پر چالش است که حواشی بسیاری دارد. بعضی از افراد معتقدند در‌صورتی‌که شوهر توانایی مالی نداشته باشد، مهریه را می‌توان از پدر شوهر بگیرد.

همان‌طور که گفتیم آن است که مهریه حق قانونی زن است که می‌تواند در هر مرحله از زندگی آن را طلب کند و مرد موظف است آن را پرداخت کند. مهریه باید به گونه‌ای تعیین شود که شوهر توانایی پرداخت آن را داشته باشد در غیر این صورت طبق قانون با او برخورد می‌شود.

طبق قانون تنها شوهر است که وظیفه پرداخت مهریه را داشته و پدر او حتی در صورت داشتن تمکن مالی مجبور به پرداخت بدهی‌های پسر خود نیست.

جالب است بدانید که اگر شوهر فقیر باشد و پدرشوهر تمکن مالی خوبی داشته باشد باز هم پرداخت مهریه برعهده پدر شوهر نیست.

در چه صورت می‌توان مهریه را از پدر شوهر مطالبه کرد؟

دوباره بیان می‌کنیم که مهریه وظیفه قانونی شوهر است اما در شرایط خاصی پدر شوهر موظف می‌شود که مهریه عروس خود را پرداخت کند.

در مواقعی که در سند ازدواج یا ضمن عقد پدرشوهر ضامن پسر خود شده و پرداخت مهریه را بر عهده بگیرد، خانم می‌تواند براساس تعهدی که پدر شوهر تقبل کرده مهریه خود را از او طلب کند و مطالبه مهریه از پدر شوهر را پیگیری کند.

باید توجه داشت زن تنها در صورتی می‌تواند مهریه خود را از پدر شوهرش دریافت کند که پدرشوهر عقدنامه را امضا کرده و در آن خود را متعهد به پرداخت مهریه عروس خود دانسته باشد.

امضای پدر شوهر باید در دفاتر عقد وجود داشته باشد و به صورت قانونی ثبت شود تا قابل پیگیری باشد. از این رو تعهد شفاهی پدر شوهر امکان پیگرد قانونی ندارد.

اگر پدر شوهر فوت کند طبق قانون تقسیم ارث، آن چه از مال پدر شوهر برجا می‌ماند به عروس به عنوان مهریه پرداخت می‌شود. در واقع به دلیل این که پسر از پدر خود ارث می‌برد در صورت فوت پدر شوهر، خانم می‌تواند مهریه خود را از سهم‌الارث شوهر طلب کند.

البته این در شرایطی است که پدرشوهر در زمان حیات و در هنگام عقد پسرش، مبلغ مهریه را به صورت قانونی تقبل و آن را امضا کرده باشد.

برای دریافت مهریه از سهم الارث شوهر، زن باید درخواست تامین اموال شوهر را به دادگاه خانواده ارائه کند. دادگاه بعد از بررسی با توقیف اموال و طی کردن روند قانونی و به مزایده گذاشتن اموال، حق زن را پرداخت می‌کند.

نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید آن است که در صورت فوت زن، وارث‌های او حق مطالبه مهریه از پدر شوهر از اموال را دارند.

در قانون دو روش برای مطالبه مهریه در نظر گرفته شده است:

از طریق اداره ثبت.

از طریق دادگاه خانواده.

تا قبل از تصویب قانون جدید، زن برای دریافت مهریه می‌توانست بنا به اختیار خود به اداره ثبت یا دادگاه خانواده مراجعه کرده اما با صدور بخشنامه جدید قوه قضایه، زن برای پیگیری دعاوی مربوط به مهریه ابتدا باید به اجراییه ثبت مراجعه کند.

اگر تحت هر شرایطی مطالبه مهریه از طریق اداره ثبت امکان‌پذیر نباشد، مرجع بعدی برای رسیدگی به این گونه مسائل دادگاه خانواده است.


ت ت
کدخبر: 231248 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها