این نوع مهریه بدون امضای داماد قابل وصول نیست!

این روزها گروکشی از اعضای بدن داماد برای مهریه مُد شده است، اما رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق می‌گوید که «اعضای بدن داماد به عنوان مهریه قابل وصول و شدنی نیست».

این نوع مهریه بدون امضای داماد قابل وصول نیست!

به گزارش منیبان، «چشم‌هایت مهریه من است، باید آن‌ها را به من بدهی» این جمله را یک زن 27 ساله در دادگاه خانواده می‌گوید.این روزها مد شده که خانواده عروس اعضای بدن داماد را مهریه می‌کنند. اما رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق ابوالقاسم حسینی ابهری در 31 تیرماه می‌گوید که «این نوع مهریه قابل وصول و شدنی نیست».

در سال‌های گذشته مهریه‌هایی نظیر دست و پا و حتی چشم داماد، یک کیلو بال مگس، یک تن پوست پیاز، 5 سفر به 5 آبشار بزرگ جهان و 5 هزار مرجان دریایی ثبت شده است.

طبق قانون شرع اعضای بدن قابل جدا کردن نیست و تعهد مالی ایجاد نمی‌کند، کارشناس حقوق محسن اسدالهی می‌گوید «تا زمانی اعضای بدن زنده است، باارزش است، بنابراین نمی‌تواند مورد رهن و گرو قرار گیرد».

طبق آخرین آمار ارائه شده از سوی سخنگوی قوه قضاییه اصغر جهانگیر در دوم مردادماه جاری، 3 هزار و 57 نفر از مردان به خاطر عدم پرداخت مهریه در زندان به سر می‌برند که به خاطر عدم توانایی در پرداخت مالی مهریه است.

رئیس سابق کانون سردفتران ازدواج و طلاق علی مظفری نائب می‌گوید که مهریه‌هایی که جنبه فانتزی و رویایی دارند نباید در سند ازدواج درج شوند، «اگرچه عقد صحیح است، ولی مهریه اثری ندارد».از سویی دیگر جامعه‌شناس امان‌الله قرایی مقدم با اشاره به اینکه برخلاف غرب، زن در ثروت مرد شریک نمی‌شود می‌گوید که «انتخاب چنین مهریه‌ای به خاطر نبود امنیت در برابر ناامنی اجتماعی‌ است».

قاضی دادگاه خانواده حمید خالقی معتقد است که خانواده‌ها باید سعی کنند با راهنمایی و کمک به زوج‌های جوان در تصمیم‌گیری، «مهریه را براساس واقعیت و در حد متعارف تعیین کنند و چشم و هم‌چشمی را کنار بگذارند».


ت ت
کدخبر: 231650 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها