چگونه نحسی چهارشنبه آخر ماه صفر را از بین ببریم؟

چهارشنبه آخر صفر نحس است؟ برای پیدا کردن پاسخ سوالتان مطلب زیر را به همراه احادیثی که برای نحسی چهارشنبه گفته شده است را بخوانید.

چگونه نحسی چهارشنبه آخر ماه صفر را از بین ببریم؟

به گزارش منیبان، در میان مطالب منتشر شده در فضای مجازی، بسیار میخوانیم که آخرین چهارشنبه ماه صفر روزی است که باید با صدقه و احتیاط سپری شود چراکه میتواند روز وقوع اتفاقات تلخی باشد اما اینکه بگوییم چهارشنبه آخر این ماه نسبت به چهارشنبه های آخر ماههای دیگر نحسی بیشتری دارد، تایید شده نیست ولی از آنجاییکه ماه صفر ماه سنگینی است و بدلیل رحلت پیامبر اکرم(ص) در این ماه، اغلب آن را سنگین میدانند، پس شاید چهارشنبه آخر این ماه تفاوت کمی با ماههای دیگر دارد اما قطع به یقین نمیتوان آن را به این عنوان نسبت داد. برای شفاف سازی این مسئله حدیثی که منبع آن قابل اعتماد باشد موجود نبود بجز موارد محدودی که در ادامه می خوانید.

از امیرمؤمنان علی(ع) درباره روز چهارشنبه و فال بدی که به آن می‌زند و سنگینی آن، و این‌که منظور کدام چهار‌شنبه است، سؤال شد حضرت فرمود:

چهارشنبه آخر ماه است که در محاق اتفاق افتد، و در همین روز «قابیل» برادرش «هابیل» را کشت… و خداوند در این روز چهارشنبه تندباد را بر قوم عاد فرستاد. (تفسیر نورالثقلین، ج 5، ص 183)

برخی از مفسران به پیروی از روایات، آخرین چهارشنبه هر ماه را روز نحس می‌دانند و از آن به «اربعاء لاتدور» تعبیر می‌کنند و یعنی چهارشنبه‌ای که تکرار نمی‌شود.

در برخی روایات، روزهای اول، دهم و بیستم ماه صفر از ایام نحس شمرده و از سفرکردن در این روزها نهی شده است. (بحرانی، یوسف، الحدائق الناضرة، ج14، ص40)

علامه طباطبایی در این مورد چنین گفته اند:

مراد از نحس، خلاف سعد است. در نتیجه ایام نحسات، یعنی روزهای شوم و روزهایی که میمنت و شگون ندارند و احتمال هم داده است که طبق قول بعضی‌ها، مراد از نحسات گرد و غباری باشد که انسان همدیگر را نبیند. (المیزان، فی تفسیر القرآن، علامه سیدمحمد حسین طباطبایی، تهران، ج 17، ص 401)


ت ت
کدخبر: 231744 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها