رازی درباره حوله آشپزخانه که کدبانوها می‌دانند

حوله آشپزخانه، یکی از مهم‌ترین ابزارهای تمیزکاری به‌شمار می‌آید. به‌عبارت دیگر، اگر بگوییم حوله آشپزخانه یا دستمال حوله‌ای در آشپزخانه یار غار و کمک‌کار گرم و نرم شماست، اغراق نکرده‌ایم.

رازی درباره حوله آشپزخانه که کدبانوها می‌دانند

به گزارش منیبان، از آن‌جایی که در آشپزخانه با گرمای حرارت اجاق گاز و جلز و ولز و جست‌وخیز گاه به گاه روغن سر و کار داریم، معمولاً آلودگی هم بیشتر جذب می‌شود و عجیب نیست اگر انواع مختلفی از آلودگی در آشپرخانه جا خوش کند. چطور می‌توان از آلودگی‌های آشپزخانه پیشگیری کرد یا برای رفع آن چه کاری از دستمان برمی‌آید؟ بله! باید برویم سراغ دستمال‌ها و شوینده‌ها. در این میان است که نقش مهم انواع حوله آشپزخانه یا دستمال حوله‌ای آشپزخانه هم نمایان می‌شود.

حوله‌های آشپزخانه چطور به کمک آقا یا خانم خانه می‌آیند؟ حوله‌های آشپزخانه یا دستمال‌های حوله‌ای با تکیه بر مزیت‌هایی مانند جذب سریع‌تر آب، کمک می‌کنند تا تجهیزات فلزی آشپزخانه از قبیل چاقوها، ظروف و سطوح فلزی و چوبی، به‌خوبی خشک شوند و در اثر شست‌وشو آسیب نبینند. هنگامی که صحبت از لوازم آشپزخانه می‌شود، تعجبی ندارد اگر بیش و پیش از هر چیز وسایلی مثل اجاق گاز و یخچال در ذهنتان بدرخشد و در وهله بعد یاد وسایلی مانند غذاساز و هواپز بیفتید.

در وهله سوم هم قابل‌درک است اگر بخواهید به اندازه و هماهنگی کاسه، بشقاب و تابه و قابلمه و ظرف و ظروف فکر کنید. بعد از فکر کردن به همه این‌ها، حالا نوبتی هم که باشد، نوبت می‌رسد به انواع حوله و دستمال آشپزخانه. اگر بگوییم که حوله آشپزخانه و دستمال حوله‌ای هم یکی از خدمت‌کنندگان اصلی و مهم خانه و آشپرخانه‌اند، اغراق نکرده‌ایم. گردگیری، جذب رطوبت از سطوح و لکه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیری ظروف بعد از شست‌وشو تنها بخشی از کاربردهای دستمال‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مخصوص آشپزخانه هستند. تفاوت اصلی دستمال‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و حوله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای که برای محیط آشپزخانه طراحی می‌شوند بافت نرم برای خشک‌کردن دست و الیاف مقاوم و بدون پرزدهی آن است.

اهمیت حوله‌های آشپزخانه را فراموش نکنید

ایجاد حس هماهنگی در بین اجزای آشپزخانه، یک هنر است. اما در اینجا، هدف این است که یادآوری کنیم، این اجزا فقط اشیای بزرگ و چشمگیر مثل کفپوش و کابینت یا اجاق‌گاز و یخچال نیستند. در واقع، از شما می‌خواهیم که وسعت تصور و ذهنییت خود را از وسایل برقی، سرویس چاقو و چنگال و سایر ظرف و ظروف هم فراتر ببرید! حوله و دستمال آشپزخانه هم می‌توانند یکی از همان قطعات گمشده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای باشند که علاوه ‌بر دستیاری شما در نظافت و رعایت بهداشت آشپزخانه، می‌تواند رنگ و رو به محیط ببخشد و فضایی آرامش‌بخش برای ساعت‌های حضور شما در آشپزخانه رقم بزند. علاوه بر این، توجه به کاربردهای مختلف حوله آشپزخانه یا دستمال حوله‌ای، باعث می‌شود آشپزی جذاب‌تر و شیرین‌تر شود.

اگر علاقه‌مند به آشپزی و دست‌اندرکار پخت و پز در خانه باشید، بهتر و بیشتر از هرکسی به اهمیت رعایت بهداشت آگاهی دارید و حتماً می‌دانید که خشک‌کردن دائمی محیط و ظروف و وسایل آشپزخانه برای جلوگیری از رشد باکتری‌ها و سایرعوامل بیماری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌زا یا برای جلوگیری از فساد مواد غذایی چقدر مهم است. مهم‌ترین کاربرد دستمال و حوله خشک‌کردن رطوبت سطحی ظروف بعد از شست‌وشو است. با این‌حال، از دستمال‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های حوله‌ای و جادویی آشپزخانه برای کارهای مختلف استفاده می‌شود. جنس حوله و دستمال مخصوص آشپزخانه با دستمال‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های معمولی فرق دارد. دستمال و حوله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های آشپزخانه به‌صورت یک‌بار مصرف و چندبار مصرف تولید می‌شوند و تنوع زیادی دارند. طبیعتاً اگر به مسائل محیط‌زیست اهمیت می دهید، انتخاب شما دستمال حوله‌ای چندبارمصرف خواهد بود.

چطور از حوله آشپزخانه استفاده کنیم؟

حوله‌های آشپزخانه انواع مختلفی دارند. هر کدام از انواع حوله‌های آشپزخانه کاربردهای خاص خود را دارند. در ادامه به مهم‌ترین انواع حوله‌های آشپزخانه اشاره می‌کنیم:

حوله‌ میکروفیبر یا حوله میکروفایبر: این نوع حوله به‌خوبی رطوبت را جذب می‌کند و برای خشک کردن ظروف و سطوح مناسب است. همچنین به خاطر بافت نرمی که دارد، به‌راحتی می‌توان از آن برای تمیزکاری استفاده کرد.

حوله‌ پنبه‌ای: حوله‌های آشپزخانه از جنس پنبه طبیعی، نرم و راحت هستند. این حوله‌ها در آشپزخانه معمولاً برای مصارف روزانه مانند خشک کردن دست و ظروف استفاده می‌شوند. این حوله‌ها قابلیت جذب زیاد دارند.

حوله‌ کتان: این نوع حوله با ویژگی‌هایی مانند استحکام و دوام زیاد شناخته می‌شود. حوله‌های کتان معمولاً برای مصارف صنعتی و حرفه‌ای مرتبط با آشپزی و أشپزخانه کاربرد دارد، مانند رستوران‌ها.

حوله‌ ضدباکتری: برخی از حوله‌ها با فناوری‌های خاصی طراحی می‌شوند تا خاصیت ضدباکتری داشته باشند. این نوع حوله‌ها برای حفظ و رعایت بهداشت بیشتر در آشپزخانه‌ بسیار مناسب هستند.

حوله‌ چندکاره: این حوله‌ها معمولاً قابلیت‌های متنوعی دارند. برای مثال، می‌توان از آن‌ها به‌جای دستمال، پوشش غذا یا حتی برای دوخت دستکش فر استفاده شوند.

آشنایی با هزار و یک کاربرد دستمال و حوله در آشپزخانه

به‌ویژه اگر به غذا و خوراکی به چشم تفریح نگاه کنید و از غذا و آشپزی لذت مضاعف ببرید، آشپزخانه هم محل پر رفت و آمدی است و زندگی در جای‌جای آن در جریان است. بنابراین، طبیعی است اگر مدام اتفاقات مختلفی در آن‌جا بیفتد! این اتفاقات معمولاً در حین آشپزی رخ می‌دهد و منجر به کثیف‌کاری می‌شود. همین شست‌وشو‌ها، تمیزکاری‌ها و نیاز به خشک کردن ظروف و سطوح است که نقش و اهمیت حضور حوله آشپزخانه یا دستمال حوله‌ای را در این فضا پررنگ‌تر می‌کند. زیرا آشپزخانه، از آن‌جا که محلی برای طبخ غذاهای لذیذ است، هر چه تمیزتر باشد، پیش همگان عزیزتر خواهد شد.

تمیزکاری باقیمانده مایعات و مواد غذایی روی سطوح

تصور کنید که دارید آشپزی می‌کنید و تقریباً همه‌جا کثیف می‌شود: روی کابینت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها، داخل یخچال، داخل مایکروویو و روی سطح اجاق گاز. اگر فرزند کوچک یا فرد بیماری هم در خانه و کنار شما زندگی کند، احتمال اینکه نتواند خود را کنترل کند و غذا یا نوشیدنی را روی زمین یا روی میز بریزد، بیشتر می‌شود. در چنین مواقعی، هیچ‌چیز به اندازه دستمال یا حوله آشپزخانه باکیفیت نمی‌تواند رطوبت و چربی را از سطوح پاک کند. بنابراین، هر آشپزخانه دست‌کم نیاز به به یک دستمال حوله‌ای نسبتاً ضخیم، نرم و باکیفیت نیاز دارد تا اگر کثیف‌کاری شد، به‌آسانی بتوان سطوح را با استفاده از آن تمیز کرد.

خشک‌کردن ظروف آشپزخانه

ظرف‌ها را با دست می‌شویید یا ماشین ظرف‌شویی؟ فرقی ندارد! برای جلوگیری از اینکه ظروف و به‌ویژه ظروف شفاف لکه‌دار شوند، ‌‌‌‌بهتر است بلافاصله پس از شست‌وشو، ظروف را خشک کنید. بهتر است برای این‌کار از دستمالی نرم، بادوام و با میزان زیاد جذب رطوبت استفاده کنید. دستمال حوله‌ای، به‌ویژه اگر نانو یا میکروفایبر باشد، آن‌چه خوبان همه دارند را یک‌جا دارد. آنها را خشک‌کنید. چرا بهتر است دستمال حوله‌ای یا حوله آشپزخانه جذب آب خوبی داشته باشد؟ زیرا در این صورت، حوله بعد از تماس با رطوبت جمع و فشرده نمی‌شود.

تمیزکردن دست‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها درحین پخت و پز

برایتان مهم است که دست‌های شما در حین آشپزی تمیز و خشک باشد ؟ دوست دارید که گاهی این حد از تمیزی را در دست‌های خود احساس کنید، بدون اینکه در وسط آشپزی به‌سراغ شیر آب و شست‌وشوی دست‌هایتان بروید؟ ساده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترین راه برای پاک‌کردن دست‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در حین پخت و پز این است که از حوله آشپزخانه یا دستمال حوله‌ای استفاده کنید. ناگفته هم پیداست که برای رعایت بهداشت و حفظ سلامتی خودتان و اعضای خانه و خانواده‌تان هم که شده، لازم است حوله‌های جداگانه‌ای برای خشک کرد دست‌هایتان و برای خشک‌کردن ظرف‌هایتان داشته باشید.

جابه‌جایی ظروف داغ

شما هم شنیده‌اید که می‌گویند مامان‌ها با ظرف داغ هم دست‌هایشان نمی‌سوزد؟ فرقی نمی‌کند که مادر باشید یا نه، مراقب زیبای دست‌‌ها و لطافت پوست‌تان باشید. چگونه؟ پیش از جابه‌جایی ظروف داغ از حوله یا دستمال حوله‌ای مناسب استفاده کنید. ضخامت و بافت دستمال یا حوله باید استاندارد باشد تا از انتقال حرارت به دست و پوست یا کف اتاق و آشپزخانه و آسیب‌ریانی به آن‌ها جلوگیری شود.

پاک‌کردن و تمیزکاری سطوح

از دستمال‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های حوله‌ای یا حوله آشپزخانه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان برای پاک‌‌کردن سایر سطوح منزل هم استفاده کرد. با این حال، با توجه به اینکه هدف اصلی استفاده از حوله آشپزخانه رعایت بیشتر بهداشت است، توجه داشته باشید که لازم است بعد از هر بار استفاده از حوله آشپزخانه یا دستمال حوله‌ای، آن‌ها را خوب بشویید، آویزان کنید تا خشک شود. برای حفظ نرمی و لطافت حوله و حفظ دوام و استحکام بافت آن می‌توانید در هنگام شست‌وشوی حوله آشپزخانه یا دستمال حوله‌ای از مایع نرم‌کننده حوله نیز استفاده کنید.

خشک‌کردن سینک آشپزخانه

سینک آشپزخانه یکی از مهم‌ترین بخش‌های خانه و آشپزخانه است. اگر سرتان شلوغ باشد، احتمالاً سینک ظرف‌شویی هم پر می‌شود از ظرف‌های کثیف و شب‌مانده. همین موضوع، علاوه بر ظاهر نازیبای آشپزخانه، باعث می‌شود که کثیفی‌ها روی هم جمع شود و بعید نیست پای بیماری و باکتری را به خانه و زندگی‌تان باز کند. چرا؟ زیرا سینک ظرف‌شویی معمولاً رطوبت زیادی دارد. توجه به این نکته هم خالی از لطف نیست که همیشه هم در سینک ظرف‌شویی، فقط ظرف‌ها شسته نمی‌شوند! گاهی از سینک برای شست‌وشوی مواد غذایی نظیر گوشت و میوه و پروتئین نیز استفاده می‌شود. همین موضوع نشان می‌دهد که بد نیست بهداشت سینک ظرف‌شویی را هم جدی بگیریم. بنابراین، بهتر است داخل سینک ظرف‌شویی را هر روز و دست‌کم روزی یک بار با دستمال حوله‌ای یا حوله آشپزخانه تمیز و ضخیم خشک و پاک کنید.

با دستمال حوله‌ای و حوله آشپزخانه آشتی باشید!

به دستمال و حوله آشپزخانه اهمیت می‌دهید؟ دستمالی که برای آشپزخانه استفاده می‌کنید، باید تار و پود مقاوم و ضخامت متوسط داشته باشد. برای خارجی‌ها تنوع و نام انواع حوله و دستمال آشپزخانه متنوع و متفاوت است. برخی از دستمال‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های ویژه آشپزخانه با طرح مربع و ویژه پذیرایی‌ با چای عصرگاهی تولید می‌شوند. برخی از انواع حوله هم به حوله سرآشپز معروف شده‌اند. این حوله‌ها، قد یا طول بلندی دارند و روی پیشبند آویزان می‌شوند.

حوله‌های آشپزخانه در جنس‌های مختلف و با کاربردهای متنوع تولید می‌شوند. حوله‌هایی که از جنس کتان خالص تولید شده‌اند، آب‌گیری بیش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تری دارند. حوله آشپزخانه از جنس میکروفایبر و نانو نیز جذب آب بیشتری نسبت به الیاف طبیعی دارد و بافت آن هم لطیف‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر است. دستمال‌های میکروفایبر ترکیبی از الیاف پلی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌استر و پلی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آمید هستند که بدون ایجاد خط و خش و با بیشترین میزان از جذب رطوبت به تمیزکاری سطوح کمک می‌کنند. از این دستمال‌ها حتی بدون استفاده از شوینده هم می‌توان در تمیزکاری کمک گرفت.

الیاف نرم و لطیف آن، رد رطوبت را روی سطوح به‌جا نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذارد. علاوه بر این، حوله‌هایی که به‌صورت آویز طراحی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند، گزینه مناسب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تری برای آشپزخانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های نقلی و کوچک و متناسب با سبک زندگی و فرهنگ آپارتمان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نشینی هستند. شما چطور حوله آشپزخانه یا انواع دستمال حوله‌ای آشپزخانه را انتخاب می‌کنید؟ برای انتخاب دستمال و حوله آشپزخانه چه معیارهایی را در نظر می‌گیرید؟ خوشحال می‌شویم که اگر نظر، تجربه یا سؤالی درباره حوله آشپزخانه دارید با ما در میان بگذارید. اگر دوست دارید از خاطرات چندخطی خود که حوله و دستمال آشپزخانه به کمکتان آمده است، در قسمت نظرات بنویسید. پیشاپیش از همراهی‌تان سپاسگزاریم. با اشتیاق نظرات شما را می‌خوانیم و همدل با شماییم.


ت ت
کدخبر: 232048 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها