اگر کارمند هستید این غذاها را با خود ببرید

زندگی کارمندی اغلب با کم‌تحرکی و شرایط خاص این سبک از زندگی همراه است. بنابراین، تنظیم یک رژیم غذایی سالم کارمندی یکی از مهم‌ترین موضوعات کارکنان و کارفرمایان در کسب و کارهای مختلف محسوب می‌شود.

اگر کارمند هستید این غذاها را با خود ببرید

به گزارش منیبان، برای اینکه یک رژیم کارمندی سالم تنظیم کنید، باید مهم‌ترین ویژگی‌های آن را بدانید. در این مقاله، درباره ویژگی‌های رژیم کارمندی مناسب، نکات مهم و کاربردی که باید برای تنظیم برنامه غذایی به سبک کارمندی در نظر گرفت و فواید تغذیه سالم در محیط کار می‌خوانید.

فواید تغذیه سالم برای کارمندان

وقتی کارکنان یک شرکت رژیم غذایی سالمی داشته باشند و غذاهای ناسالمی مانند غذاهای فرآوری شده و فست فودهای ناسالم را مصرف نکنند، بدون شک کمتر به بیماری‌های مزمن دچار می‌شوند. بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی و دیابت اغلب به دلیل اضافه وزن اتفاق میفتند. از آنجایی که کارمندان بیشتر وقت خود را پشت میز می‌گذرانند، نداشتن تغذیه سالم زمینه‌ساز ابتلای آنها به چنین بیماری‌هایی خواهد شد. در نتیجه، عملکرد کارمندان رضایت‌بخش نخواهد بود و به پیشرفت کسب و کار کمکی نخواهد کرد.

به همین علت، کارشناسان توصیه می‌کنند که به منظور افزایش بهره‌وری در محل، در وهله اول به تنظیم برنامه غذایی سالم برای کارکنان توجه شود. مصرف غذاهای سالمی که به سلامت جسمی و روانی کارکنان کمک می‌کنند، در نهایت، باعث افزایش شادابی و نشاط آنها می‌شود و خبری از محیط‌های کاری کسالت‌آور که در بیشتر مواقع نصف کارمندان آن غیبت‌های طولانی مدت دارند، نخواهد بود. در واقع، تغذیه سالم کارکنان یک شرکت یا سازمان ارتباط مستقیمی با پیشرفت یک کسب‌ و کار دارد. علت توجه روزافزون مدیران شرکت‌های بزرگ دنیا به رژیم غذایی کارمندان نیز همین مسئله است.

از سوی دیگر، وقتی مدیر یک شرکت به تغذیه کارمندان خود اهمیت می‌دهد، کارمندان احساس ارزشمند بودن می‌کنند و متوجه می‌شوند که وجود آنها در شرکت یا سازمان ضروری و بااهمیت است. همین امر نیز به افزایش انگیزه آنها کمک می‌کند و برای حل مشکلات کاری از دل و جان تلاش می‌کنند.

تغذیه کارمندان باید چه ویژگی داشته باشد؟

برای اینکه کارمندانی سالم و باانگیزه داشته باشید، باید به تغذیه آنها بیش از هر موضوع دیگری اهمیت بدهید. تغذیه سالم در محیط کار نیز به این معنا است که ویژگی‌های رژیم کارمندی سالم را همواره در نظر داشته باشید. برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های رژیم غذای کارمندی که به افزایش بهره‌وری و بهبود عملکرد آنها منجر می‌شوند، عبارت‌اند از:

  • تهیه شده از مواد اولیه باکیفیت و سالم: غذا نقش مهمی در سلامت کارکنان یک کسب و کار دارد. بنابراین، مدیر یا مسئول غذای کارکنان یک شرکت باید موقع انتخاب سرویس از سلامت مواد اولیه به کار رفته در غذاها مطمئن شود و اطمینان حاصل کند که این غذاها در شرایطی کاملا بهداشتی طبخ می‌شوند. به این ترتیب، می‌توان مطمئن بود که کارمندان وعده‌های غذایی سالم دارند.
  • گرم و در بسته‌بندی مناسب: بسیاری از غذاها با دوباره گرم کردن خاصیت خود را از دست می‌دهند یا حتی ممکن است بیماری‌زا شوند. بنابراین، غذای شرکتی که به کارکنان تحویل داده می‌شود، باید در بسته‌بندی مناسب قرار گرفته باشد تا برای یکی دو ساعت گرم بماند و کارمندان مجبور به گرم کردن غذا نباشند.
  • متنوع: ویژگی دیگر غذاهای سالم کارمندی تنوع آنها است. روزهای کارمندان اغلب به اندازه کافی خسته‌کننده و تکراری هستند. به همین دلیل، احتمالا هیچ کارمندی دوست ندارد که هر روز یا یک روز در میان غذای تکراری بخورد. در نتیجه، مدیر یک شرکت یا سازمان باید موقع تنظیم برنامه غذایی کارکنان به تنوع غذاها توجه داشته باشد تا کارمندان پس از مدتی برای فرار از غذاهای تکراری سراغ غذاهای آماده و فرآوری شده نروند.
  • میان وعده سالم: ویژگی مهم دیگری که گاهی در تنظیم برنامه غذایی کارمندان نادیده گرفته می‌شود، مصرف میان‌وعده‌های سالم است. کارمندان در طول روز علاوه بر وعده‌های غذایی، به میان‌وعده هم نیاز دارند. برای اینکه میان وعده های کارمندی سالم و متنوع باشند، می‌توانید از سرویس غذای سازمانی استفاده کنید که علاوه بر وعده‌های غذایی اصلی به فکر میان وعده کارمندان شما هم هست.

نکات کاربردی در رژیم کارمندی

یک مدیر مسئولیت‌پذیر و موفق همواره به تغذیه کارمندان خود در محل کار می‌اندیشد. اگر شما هم جزو چنین مدیرانی هستید و تغذیه سالم در محیط کار یکی از اولویت‌های اصلی شما است، به چند نکته مهم و کاربردی نیز توجه داشته باشید:

  • وعده‌های غذایی کارمندان نباید حذف شوند. ممکن است برخی از کارمندان شما مجبور باشند که صبح زود راهی محل کار شوند و فرصت کافی برای صرف صبحانه نداشته باشند. در این صورت، شما می‌توانید با تهیه بهترین صبحانه برای کارمندان مانند عدسی، املت، خوراک لوبیا یا صبحانه‌های مقوی دیگر از حذف نشدن وعده‌های غذایی کارکنان خود مطمئن شوید.
  • کارمندان باید آب کافی بنوشند. بنابراین، در گوشه و کنار شرکت بطری‌های آب یا آبسردکن‌های سالم بگذارید و کارکنان خود را به نوشیدن آب کافی در طول روز تشویق کنید. در فصل‌های گرم سال نیز می‌توانید با سرو غذاهایی مانند آبدوغ خیار در روزهای نیمه تعطیل یا در دسترس قرار دادن نوشیدنی‌های خنک کارکنان خود را به نوشیدن مایعات کافی در طول روز تشویق کنید.
  • جلسات ناهارآموزی برگزار کنید. از هر فرصتی برای تشویق کارکنان به صرف غذاهای سالم استفاده کنید و در برخی از روزها به جای برگزاری جلسات طولانی و خسته‌کننده، جلسات ناهارآموزی برگزار کنید و در حین انتقال تجربیات کاری، کارکنان را از فواید تغذیه سالم در محیط کار آگاه کنید.
  • تحرک بیشتر در محل کار را ترویج کنید. شرایطی را مهیا کنید که کارکنان شما بتوانند در فواصل کاری زمانی را به نرمش‌های سبک یا پیاده‌روی کوتاه‌مدت اختصاص دهند. وجود یک باشگاه کوچک ورزشی در شرکت یا پرداخت کمک‌هزینه ثبت‌نام در باشگاه‌های ورزشی به کارمندان نیز می‌تواند آنها را به ورزش و تحرک بیشتر تشویق کند.

راهنمای وعده‌های غذایی سالم در محل کار

برای تنظیم برنامه هفتگی کارکنان شرکت، باید با نمونه‌ غذاهای سالم و مناسب برای زندگی کارمندی آشنا شوید. برخی از این غذاها عبارت‌اند از:

  • ساندویچ الویه: احتمال اینکه کارکنان شما به ساندویچ سالاد الویه، این غذای محبوب ایرانی‌ها نه بگویند، بسیار کم است. این غذا چربی‌های سالم و پروتئین و ویتامین c فراوان دارد. هر ۱۰۰ گرم از این غذای خانگی حاوی ۱۷۲ کالری است.
  • ساندویچ کتلت: انواع کتلت هم خوراکی سبک و مناسب برای محل کار است که کربوهیدرات، پروتئین و ویتامین B بالایی دارد. هر ۷۰ گرم از کتلت گوشت حاوی ۴۵۳ کالری است و در افزایش انرژی کارکنان شرکت نقش مهمی دارد.
  • کشک بادمجان: این غذای گیاهی سرشار از کلسیم و ویتامین‌های c و k است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند. علاوه بر این، کارشناسان تغذیه، مصرف بادمجان را به افراد دچار دیابت توصیه می‌کنند. هر ۳ قاشق از این غذای خانگی حدود ۹۶ کالری دارد.
  • میرزا قاسمی: این غذا فیبر بالایی دارد و کارکنان شما با خوردن چند لقمه از آن سیر می‌شوند. همین مسئله به افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند، کمک می‌کند تا به وزن ایده‌آل خود برسند. هر قاشق از میرزا قاسمی ۳۰ کالری انرژی دارد.
  • دلمه برگ مو: دلمه برگ مو آنتی‌اکسیدان دارد که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. هر ۱۰۰ گرم از این غذا ۱۳۴ کالری دارد.
  • کوفته تبریزی: این غذا با حبوبات و فیبر فراوان برای کارکنانی که دچار بیماری‌های قلبی عروقی هستند، غذایی مفید محسوب می‌شود. هر کوفته تبریزی بزرگ ۴۶۷ کالری انرژی دارد.
  • عدس پلو: عدس پلو با کشمش یا خرما غذایی سرشار از ویتامین و مواد معدنی است. هر قاشق از عدس پلو بدون گوشت ۳۰ کالری انرژی دارد.
  • لوبیا پلو: وجود چنین غذای سالم و پرطرفداری در لیست غذای هفتگی شرکت کارکنان را به وجد می‌آورد. ۱ پرس از این غذای ایرانی محبوب ۱۰۱۴ کالری دارد.
  • چلوخورش‌ها: انواع چلوخورش هم گزینه مناسبی برای ناهار شرکتی است. کارکنان شما می‌توانند با توجه به سلیقه و ذائقه خود چند چلوخورش برای اضافه شدن به برنامه هفتگی غذای شرکت پیشنهاد بدهند. هر پرس خورش بدون پلو ۳۰۰ تا ۶۰۰ کالری دارد. شما می‌توانید انواع خورش‌ها مثل قرمه‌سبزی، فسنجان، قیمه بادمجان و زرشک‌پلو با مرغ را به انتخاب کارکنان در لیست غذای هفتگی اختصاصی شرکت بگنجانید.

ت ت
کدخبر: 232090 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها