نشانه‌هایی که می‌گوید همسرتان نابارور است!

عوامل زیادی در باروری و ناباروری زنان و مردان دخیل هستند، اگر قصد باردار شدن دارید و موفق نمیشوید بهتر است عواملی که باعث ناباروری می شوند را بشناسید.

نشانه‌هایی که می‌گوید همسرتان نابارور است!

به گزارش منیبان، عوامل زیادی در باروری و ناباروری زنان و مردان دخیل هستند، اگر قصد باردار شدن دارید و موفق نمی‌شوید بهتر است عواملی که باعث ناباروری می شوند را بشناسید.

نشانه های احتمالی ناباروری در زنان و مردان

ناباروری یکی از بیماری های شایع در زوجین بین 20 تا 45 سال می باشد و به ناتوانی در بارداری بعد از 12 ماه رابطه جنسی، محافظت نشده می گویند. عوامل متعددی در ناباروری مردان و زنان دخیل هستند که در ادامه این بخش از نمناک بررسی خواهیم کرد.

پریودهای نامنظم

پریودهای نامنظم علت های گوناگونی دارد، گاهی پریود نامنظم ناشی از عدم تخمک گذاری است، وضعیتی که در آن بدن تخمک آزاد نمی‌کند. این می‌تواند به این معنا باشد که فرد در آینده برای باردار شدن با مشکل روبرو خواهد شد.

بیضه های متورم یا دردناک

ورم بیضه، یکی از بیماری‌هایی است که مربوط به اندام تناسلی در مردان است. بیضه‌ ها نقش حیاتی در تولید مثل و تولید هورمون‌ های مردانه ایفا می‌ کنند. آسیب دیدن بیضه ناباروری را در موارد شدید به دنبال دارد.

مشکلاتی در انزال

انزال زودرس، تاخیر در انزال و انزال رتروگراد از مشکلات رایج مردان هستند که در نتیجه دلایل مختلف روانی، فیزیکی یا مصرف داروها ایجاد می شوند و می توانند در باروری مردان تاثیرگذار باشند.

عوارض و بیماریها

ناباروری دلایل مختلفی دارد که یکی از آنها عوارض و بیماری هایی مانند سندرم تخمدان، پلی کیستیک، برخی عفونتها،سرطان و...است.

بالا بودن سن مادر

سن زن تأثیر زیادی در توانایی زن برای بچه دار شدن دارد، با افزایش سن بعد از سن 35 سال شانس باروری کاهش می یابد. احتمال بارداری در هر ماه برای یک خانم سالم در سنین 20 تا اوایل 30 سالگی، 25 تا 30 درصد است. اما احتمال حاملگی در 40 سالگی به10٪ یا کمتر می رسد.

سقط های مکرر

سقط مکرر به تجربه دو یا چند بار سقط جنین گفته می‌شود. در برخی موارد خانم‌ها پس از تجربه چندین سقط مکرر توانایی بارداری نخواهند داشت.

اختلال نعوظ

اختلال نعوظ مردان به ناتوانی در ایجاد و حفظ نعوظ برای رابطه جنسی می گویند. این اختلال به دلایل مختلف جسمی و روان‌شناختی‌ ایجاد می‌شود و می تواند بر روی باروری تاثیرگذار باشد.

فاکتورهای سبک زندگی

سبک زندگی تأثیر بالقوه‌¬ای بر سلامت دارد و پیروی از یک سبک زندگی ناسالم چون مصرف الکل، کافئین زیاد، مواد مخدر، سیگار و بی تحرکی می‌تواند سلامتی را تهدید نموده و باعث بروز آسیب¬‌‌های جدی در افراد از جمله ناباروری گردد.

خونریزی های سنگین

خونریزی شدید پریود، می‌تواند به‌صورت مزمن یا گاه‌به‌گاه رخ دهد. منظم بودن سیکل قاعدگی بر میزان باروری تاثیر دارد و نه میزان خونریزی که دارید. اگر دچار پریود نامنظم همراه با خونریزی شدید هستید،نیاز به بررسی از لحاظ ناباروری خواهید داشت.

نوسانات هورمونی درمردان و زنان

هورمون ها به کنترل بسیاری از فرایندهای اصلی بدن از جمله متابولیسم و تولید مثل کمک می کنند. دلایل زیادی برای بهم خوردن تعادل هورمونی وجود دارد. اختلالات هورمونی می توانند موجب عدم باروری شوند.

قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی و سمی

متخصصان دریافتند افرادی که قصد باردار شدن دارند و بیشتر در معرض ترکیبی از «مواد شیمیایی ماندگار» قرار گیرند، مدت بیشتری طول می‌کشد تا تست بارداری‌شان مثبت شود.

سابقه عفونتهای منتقله از راه جنسی

 

عفونت انتقال¬یافته از راه جنسی به هرگونه عفونتی می گویند که از فردی به فرد دیگر از طریق رابطۀ جنسی و مقاربت انتقال پیدا کند. هر فردی که از نظر جنسی فعال است، در خطر قرار گرفتن به یک بیماری یا عفونت جنسی می باشد.یکی از عوارض این عفونت ها ناباروری است.

درد لگنی

درد های لگنی از جمله در های طاقت فرسا هستند که به دلیل مختلف به وجود می آیند. دردهای لگن ممکن است ناشی از اندومتریوز، عفونت لگن، فیبروم و کیستهای تخمدان و...باشد، گاهی دردهای لگنی بسته به علتشان موجب ناباروری می شوند.

مشکلات وزنی؛اضافه وزن یا کمبود وزن

اضافه وزن و کمبود وزن هر دو می‌تواند نقش مهمی در قدرت باروری زنان داشته باشد. اگر علت ناباروری مربوط به وزن باشد، بهترین راه‌حل اصلاح و تغییر وزن است.


ت ت
کدخبر: 232543 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها