هر آنچه که باید از محاسبه شارژ ساختمان بدانید

محاسبه شارژ ساختمان، قوانین و مقررات خاصی دارد که طی آن مشخص می‌شود که هر واحد چه مبلغی را باید ماهانه پرداخت کند.

هر آنچه که باید از محاسبه شارژ ساختمان بدانید

به گزارش منیبان، محاسبه شارژ ساختمان، قوانین و مقررات خاصی دارد که طی آن مشخص می‌شود که هر واحد چه مبلغی را باید ماهانه پرداخت کند. از آنجایی که هر ساختمانی به نگهداری و تعمیر نیاز دارد و با مواردی مانند هزینه موتورخانه، تعمیر آسانسور، نظافت و یا پرداخت قبوض مشترک روبرو هستیم، معمولا مبلغی به عنوان شارژ از ساکنان دریافت می‌شود. با توجه به این موضوعات، در ادامه قصد داریم به نحوه محاسبه شارژ ساختمان بپردازیم.

روش‌های محاسبه شارژ ساختمان

تمامی افرادی که ساکن یک آپارتمان هستند، باید از نحوه محاسبه شارژ ساختمان اطلاع داشته باشند. قانون کلی در این خصوص وجود دارد که مبلغ شارژ هر واحد متناسب با مساحت محاسبه می‌شود که البته در برخی از ساختمان‌ها، هزینه‌های مربوط به پرداخت قبوض نیز به مبلغ شارژ اضافه خواهد شد. روش‌های مختلفی برای محاسبه مبلغ شارژ وجود دارد که به بررسی هر یک خواهیم پرداخت:

شارژ واحدی

در این حالت، مبلغ شارژ بر اساس تعداد واحدها مشخص می‌شود و بیشتر برای واحدهای تجاری و اداری مناسب است. از آنجایی که شارژ یک واحد دو خوابه با واحد سه خوابه متفاوت است، بهتر است این روش برای ساختمان‌هایی اعمال شود که واحدهای یکسانی دارند، سیستم گرمایشی و سرمایشی مرکزی نیست و هر واحد کنتور آب و گاز مستقلی دارد.

شارژ متراژی

یکی از روش‌های محاسبه شارژ ساختمان، بر اساس متراژ واحد است که برای ساختمان‌هایی که چندین واحد با متراژهای متفاوت دارند، مناسب است. معمولا این قبیل مجتمع‌ها، سیستم گرمایشی و سرمایشی مرکزی دارند و بیشتر هزینه‌ها هم مربوط به همین بخش می‌شود.

شارژ نفری

در برخی از ساختمان‌ها، مبلغ شارژ با توجه به تعداد نفرات هر واحد تعیین می‌شود که بیشتر برای مجتمع‌هایی که سیستم آب مشترک دارند و هزینه باید بین تعداد نفرات پخش شود، مناسب است.

شارژ بر اساس هزینه‌های ساختمان

هزینه‌های مربوط به قسمت‌های مشاع ساختمان باید توسط تمام واحدها پرداخت شود که برخی از هزینه‌ها ثابت هستند و برخی دیگر نسبی. به طور مثال، هزینه‌های سرایداری، آسانسور، تاسیسات و باغبانی باید به طور مساوی بین واحدها تقسیم شود. اما برای برخی دیگر از هزینه‌ها، نیاز است که به متراژ ساختمان نیز توجه شود.

نحوه محاسبه شارژ ساختمان

جهت تعیین و محاسبه شارژ ساختمان، بهتر است لیستی از هزینه‌های ساختمان، مبلغ کل و هم چنین تعداد واحدها و نفرات، به علاوه هزینه‌های جانبی و شارژهای غیر مشترک تهیه و تمامی موارد قید شود. برای این کار می‌توان از نرم افزارهایی مانند آپارتمانان استفاده کرد که هم مدیر و هم ساکنان می‌توانند از آن استفاده کنند که دارای سه بخش است:

محاسبه شارژ

گزارش گیری که در این بخش امکان مشاهده صورت حساب‌ها، گردش صندوق و هم چنین بدهی واحدها وجود دارد.

نکته‌ای که در انتها باید به آن اشاره کنیم این است که حق شارژ ساختمان برای موارد زیر مصرف می‌شود:

هزینه‌های آب و برق و گاز مشترک

هزینه‌های مربوط به حیاط و فضای سبز

هزینه‌های تعمیرات و نگهداری ساختمان و مواردی مانند تعمیر آسانسور یا درب پارکینگ

هزینه‌های سرایداری

هزینه‌های عمومی مانند نظافت راهروها


ت ت
کدخبر: 237948 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها