ویژه نوروز 14001؛ احمد انارکی محمدی:

آیین نامه و قانون ما سوراخ دارد

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی در مجلس دهم گفت: اگر قرار است ارز ترجیحی حذف شود باید خانواده ها را شناسایی و به صورت سبد به آنها کمک کنیم تا تورم بالا نرود؛ تا سازوکار این کار را تعریف نکینم حذف این ارز سخت خواهد شد.

آیین نامه و قانون ما سوراخ دارد

احمد انارکی محمدی، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی در مجلس دهم، درباره اقدام اخیر مجلس در سال 1400 درباره واگذاری تشخیص حذف ارز ترجیحی به دولت به خبرنگار سیاسی منیبان گفت: از ابتدای کار با وضعیتی که ما درخصوص تحریم ها داشتیم، ارز ترجیحی لازم بود. قرار بود ارز ترجیحی به کالاهای اساسی برسد اما نظارت بر واردات کالاها ضعیف بود. متاسفانه قیمت کالاهای اساسی در مرز تعیین شد و تورم به بالای 48 درصد، در کالاهای اساسی رسید زیرا کالاها را به مرز می‌بردند و قیمت لب مرزی خیلی مهم بود. اگر الان هم بخواهیم این ارز را حذف کنیم باید آمار دقیقی از افرادی که باید به آنها رسیدگی شود داشته باشیم در غیر این صورت خانواده های ضعیف قطعا ضعیف تر خواهند شد. اگر قرار است ارز ترجیحی حذف شود باید خانواده ها را شناسایی و به صورت سبد به آنها کمک کنیم تا تورم بالا نرود؛ تا سازوکار این کار را تعریف نکینم حذف این ارز سخت خواهد شد.

نماینده مردم رفسنجان در مجلس دهم افزود: اگر ارز ترجیحی را برداریم قطعا هزینه تولید بالا می رود و قیمت ها افزایش و براساس نرخ آزاد به دست مشتری می رسد. البته این اقدام در صورت اجرایی شدن درست آن سودمند هم، خواهد بود وقتی ارز ترجیحی نداشته باشیم رقابت پیش می آید، در راستای همین رقابت کالا بهتر تولید و رانتی ایجاد نمی شود.

او در پاسخ به این سوال که ارز ترجیحی باید حذف شود یا خیر، بیان کرد: نمی توانیم به یک باره ارز ترجیحی را حذف کنیم باید گام به گام و پله ای این کار را انجام بدهیم تا خانواده های ضعیف، آسیب نبینند. در صورت حذف یکباره ارز ترجیحی، در قیمت دارو و کالاهای اساسی مشکل ایجاد می شود. برای طبقه بالا جامعه مشکلی ایجاد نمی شود اما اگر یک باره ارز ترجیحی را حذف کنیم از آنجاییکه، زیرساخت نداریم خانواده های ضعیف آسیب می بینند. حکومت باید به افراد ضعیف جامعه قوت روزانه بدهد والا با این میزان حقوق، برای آنها مشکل ایجاد می شود. وضعیت معیشتی جامعه، متوسط رو به پایین است و باید با سازوکار مناسب، این حذف انجام شود تا مردم صدمه نبینند ولی باید، ارز ترجیحی حذف شود. ایده ما این بود که شناور باشد اما دولت ثابت کرد شاید صدمه دیدن آن به خاطر ثابت بودن، قیمت ارز بود.

این نماینده ادوار مجلس در پاسخ به این سوال که آیا ارز 4200 تومانی مهلک بود که باید حذف شود، اظهار کرد: وقتی که آمار ما دقیق نباشد و نظارت ضعیف باشد این اتفاقات می افتد. خیلی از جاها ارز را گرفتند و ارز و کالا به کشور بازنگشت. آیین نامه و قانون ما سوراخ دارد بنابراین آدم های رانت خوار پیدا می شوند و از این خلا قانونی، استفاده می کنند.


ت ت
کدخبر: 73484 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها