استراتژی معکوس ایران در جام جهانی؛ درخشش در حمله، فاجعه در دفاع!

تیم ملی ایران برخلاف دوره‌های قبلی جام جهانی توانست در فاز تهاجمی کارنامه قابل‌قبولی را از خود به جای بگذارد و رکوردشکنی کند.

استراتژی معکوس ایران در جام جهانی؛ درخشش در حمله، فاجعه در دفاع!

به گزارش منیبان، ماجراجویی‌های ایران در جام جهانی 2022 قطر هم به پایان رسید و برخلاف آنچه تصور می‌شد، مسیر طی شده تا رسیدن به نقطه پایانی در جام جهانی 2022 تفاوت چندانی با 5 دوره قبلی نداشت و بازهم طلسم صعود نکردن از مرحله گروهی شکسته نشد تا تیم ملی ایران با وجود 6 دوره حضور در رقابت‌های جام جهانی همچنان ناکام در رسیدن به مرحله حذفی باشد، ناکامی که البته از دوره بعدی و با توجه به 48 تیمی شدن این مسابقات به نظر می‌رسد به پایان برسد.تیم ملی ایران از حیث امتیازگیری نتوانست بهترین عملکرد تاریخ خود در ادوار جام جهانی را در جام جهانی 2022 به جای بگذارد اما چند رکورد ویژه به نام شاگردان کارلوس کی روش در این دوره از رقابت‌ها به‌ثبت رسید. از جمله کسب قاطع‌ترین برد تاریخ و البته ثبت بهترین عملکرد در فاز تهاجمی و به‌ثمر رساندن 4 گل که در هیچ دوره‌ای چنین عملکردی سابقه نداشت. در نقطه مقابل هم البته یک رکورد منفی در کارنامه ملی‌پوشان به‌ثبت رسید و آن‌هم عملکرد ملی‌پوشان در فاز دفاعی بود، البته که با وجود نمایش ضعیف رکورد منفی ایران در جام جهانی 1978 تکرار نشد.

جام جهانی 1978 (2 گل زده، 8 گل خورده)

تیم ملی ایران در جام جهانی 1978 با هدایت حشمت مهاجرانی برای نخستین‌بار تجربه حضور در ادوار جام جهانی را به‌دست آورد که شاگردان مهاجرانی مقابل تیم‌های ملی پرو، هلند و اسکاتلند تنها یک امتیاز توانستند به‌دست بیاورند و 2 شکست سنگین مقابل پرو و هلند باعث شد تا خیلی زود پرونده ایران در رقابت‌ها بسته شود. شاگردان مهاجرانی در این رقابت‌ها 8 بار دروازه‌شان باز شد و 2 گل زده در کارنامه آن‌ها دیده می‌شود تا ضعیف‌ترین عملکرد دفاعی ایران در ادوار جام جهانی در این دوره از رقابت‌ها به‌ثبت برسد.

جام جهانی 1998 (2 گل زده، 4 گل خورده)

ملی‌پوشان فوتبال ایران در جام جهانی 1998 توانستند نسبت به دوره قبلی رقابت‌ها جبران مافات کنند و در فاز دفاعی عملکرد بهتری از خود در رویارویی با رقبایی مانند یوگسلاوی، آمریکا و آلمان نشان دادند و تنها 4 بار دروازه ایران در این رقابت‌ها باز شد و در نقطه مقابل، گلزنی حمید استیلی و مهدی مهدوی‌کیا مقابل تیم ملی آمریکا باعث شد تا همچنان آمار بیشترین گل زده ایران در یک دوره جام جهانی روی عدد 2 ثابت بماند.

جام جهانی 2006 (2 گل زده و 6 گل خورده)

شاگردان برانکو ایوانکوویچ بعد از 8 سال بازگشت ایران به جام جهانی، نتوانستند عملکرد خوبی از خود به جای بگذارند و در فاز دفاعی، ایران نسبت به دوره قبلی رقابت‌ها نمایش به مراتب ضعیف‌تری از خود نشان داد و همین مسئله باعث شد تا برای نخستین‌بار در تاریخ جام جهانی، در پایان دور دوم مرحله گروهی شانس ایران برای صعود به مرحله حذفی به صفر برسد! در فاز تهاجمی هم به مانند دوره‌های قبلی بازهم عدد 2 در مقابل گل‌های زده ایران به چشم می‌خورد تا پیشرفتی در روند گلزنی به چشم نیاید.

جام جهانی 2014 (1 گل زده و 4 گل خورده)

تیم ملی ایران در جام جهانی 2014 یک رکورد منفی را با هدایت کارلوس کی‌روش به جای گذشت و برخلاف دوره‌های قبلی که تیم ملی ایران موفق به‌ثبت 2 گل در این رقابت‌ها شده بود، این‌بار جام جهانی 2014 با به‌ثمر رسیدن تنها یک گل برای ایران خاتمه یافت. البته که در فاز دفاعی، دریافت 4 گل در مواجه با رقبایی مانند آرژانتین، نیجریه و بوسنی و البته ثبت اولین کلین‌شیت ایران در تاریخ جام جهانی از جمله نکات مثبت حضور ایران در این دوره از رقابت‌ها بود.

جام جهانی 2018 (2 گل زده و 2 گل خورده)

کارلوس کی‌روش در دومین دوره حضور متوالی‌اش همراه ایران در جام جهانی توانست در گروه مرگ به یک دستاورد تاریخی دست پیدا کند و آن‌هم ثبت بهترین عملکرد دفاعی ایران در تاریخ جام جهانی بود. به طوری‌که در مواجه با تیم‌های مراکش، اسپانیا و پرتغال تنها 2 بار دروازه ایران باز شد و نمایش خوب ملی‌پوشان در فاز دفاعی باعث شد تا یک دستاورد تاریخی برای فوتبال ایران به‌ثبت برسد. در نقطه مقابل البته شاگردان کی‌روش در فاز تهاجمی نتوانستند انتظارات را برآورده کنند و بیش از 2 گل به‌ثمر برسانند، هر چند که یکی از این 2 گل خوش‌یمن بود و سبب شد تا دومین برد ایران در تاریخ جام جهانی به‌دست آید!

جام جهانی 2022 (4 گل زده و 7 گل خورده)

تیم ملی ایران با هدایت کی‌روش در جام جهانی 2022 عملکرد بسیار متفاوت داشت. با وجود آنکه همواره از عملکرد خوب تیم‌های سرمربی پرتغالی در فاز دفاعی صحبت می‌شد، اما 7 بار دروازه ایران در این دوره از رقابت‌ها باز شد که 6 گل در یک مسابقه مقابل انگلیس بود تا دومین عملکرد ضعیف خط دفاعی ایران در تاریخ جام جهانی به‌ثبت برسد! کارلوس کی‌روش البته در نقطه مقابل جبران مافات کرد و موفق شد در فاز تهاجمی یک رکورد بی‌سابقه را برای فوتبال ایران در ادوار جام جهانی به جای بگذارد و به‌ثمر رسیدن 4 گل برای ایران باعث شد تا بیشترین میزان گل زده ایران در ادوار جام جهانی هم در این دوره از رقابت‌ها به‌ثبت برسد.


ت ت
کدخبر: 124531 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها