خرافات یا واقعیت؟

ماجرای استفاده بازیکنان اورتون از نمک معطر قبل از آغاز بازی ها چیست؟

بازیکنان لیگ برتر به طور فزاینده ای در حال استفاده از پودرهایی مرموز جهت آماده سازی خود برای شرکت در مسابقات هستند. میسون هولگیت و ریچارلیسون از اورتون ، از جمله این افراد هستند. ولی ماجرای نهفته پشت این پودرهایی که در بسته بندی های بسیار کوچک دست به دست می شوند، چیست؟

ماجرای استفاده بازیکنان اورتون از نمک معطر قبل از آغاز بازی ها چیست؟

به گزارش  منیبان و به نقل از  اتلتیک ، بر اساس تصاویر به ثبت رسیده به وسیله دوربین های تلویزیونی، هولگیت قبل از بازی خانگی ماه مارس اورتون مقابل برنلی از این پودر استفاده کرده است. دوشنبه گذشته نیز تصاویر دریافتی از تونل ورزشگاه گودیسون پارک نشان می داد که ریچارلیسون هم قبل از بازی برابر کریستال پالاس دست به اقدام مشابهی زده است. بر اساس تحقیقات اتلتیک، این پودر جدیدترین ماده تقویت کننده عملکرد است که از ورزش آمریکا به انگلستان راه یافته است. 

چیزی که بازیکنان قبل از بازی استشمام می کنند، نمک معطر است که در علم پزشکی نیز برای افزایش هوشیاری بیماران مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از نمک معطر برای بازیکنان دو کار انجام می دهد: اول افزایش آنی سطح هوشیاری و دوم، باز کردن مجاری تنفسی در بینی. با وجود این که استفاده از چنین چیزی هیچ مغایرتی با قوانین لیگ برتر یا سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ ندارد، تا کنون شواهد محکمی دال بر موثر بودن نمک معطر در بالا بردن سطح عملکرد ورزشکاران نیز به دست نیامده است. 

شایان ذکر است همان طور که گفته شد، استفاده از نمک معطر توسط ورزشکاران پدیده نوظهوری نیست و در رشته هایی همچون هاکی روی یخ، فوتبال آمریکایی، وزنه برداری و مخصوصا بوکس (برای به هوش آوردن بوکسوری که از حال رفته است) مورد استفاده قرار می گیرد. حتی در بین فوتبالیست ها، لاندن داناوان (مهاجم پیشین تیم ملی آمریکا) و ساموئل اتوئو نیز سابقه استفاده از این ماده را دارند. 

پزشکان هشدار داده اند که با توجه به کمبود تحقیقات در مورد اثرات استشمام نمک معطر ممکن است این حرکت برای ورزشکاران مضراتی هم به همراه داشته باشد و به طور ویژه با تحریک کردن بیش از حد آن ها، باعث شود آن ها با فشار آوردن به بدن خود دچار مصدومیت شوند. 


ت ت
کدخبر: 13336 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها