ویژه نوروز 1402؛

هانیه رستمیان: تحریم ها تیراندازی را اذیت می‌کند

بانوی ملی پوش تیراندازی گفت: تحریم ها لطمه زیادی به رشته ما زده است.

هانیه رستمیان: تحریم ها تیراندازی را اذیت می‌کند

به گزارش منیبان؛ هانیه رستمیان، عضو تیم‌ ملی تپانچه ایران توانست هانیه رستمیان در ماده تپانچه ۲۵ متر زنان به عنوان نخستین ورزشکار ایرانی موفق به کسب سهمیه المپیک شود. دختر تیرانداز ایرانی در قاهره به این موفقیت رسید و دومین حضورش در المپیک را مسجل کرد. هانیه رستمیان  اولین عضو کاروان ایران و اولین بانوی ایرانی در المپیک پاریس است که حضورش در فرانسه را قطعی کرده است. او در شرایطی توانست سهمیه المپیک را به دست بیاورد که با اسلحه امانتی در قهرمانی جهان شرکت کرد و توانست سهمیه بگیرد. رستمیان هم مثل اغلب ورزشکاران ایرانی با مشکل کمبود امکانات مواجه است کمبود تجهیزات و امکانات در رشته تیراندازی بیشتر از سایر رشته ها مشهود است و به چشم می آید چون ایران در تحریم است و نمی‌تواند فشنگ و اسلحه خریداری کند و اغلب تیراندازان ملی پوش به صورت چشمی و خیالی تمرین تیراندازی می کنند. با این حال نتایج درخشان این بانوی ایرانی با وجود کمبود امکانات بسیار چشمگیر است و نشان می دهد که بانوان ایرانی از پتانسیل بالایی برای موفقیت برخورد هستند. رستمیان درباره سالی که سپری کرده گفتگویی انجام داده که در ادامه می خوانید.

*کسب نخستین سهمیه کاروان ورزشی ایران برای المپیک 2024؟

من زحمت زیادی برای این عنوان کشیده بودم و می دانستم می توانم با لطف خدا به آن دست پیدا کنم. مسابقات قهرمانی جهان که در مصر برگزار شد سخت بود و کمتر کسی انتظار داشت که بتوانم سهمیه المپیک را بگیرم ولی عملکرد خوبی داشتم و موفق شدم اولین سهمیه کشورمان را به دست بیاورم. خوشحالم که این اتفاق توسط من رقم خورد و به اعتقاد خودم کسب این موفقیت لطف خدا به من بود‌. 

*مشکل تجهیزات؟

 ما همیشه مشکل تجهیزات داریم و این چالش مربوط به حالا نیست. همه ورزشکاران رشته تیراندازی مشکل امکانات و از جمله فشنگ دارند و ما همیشه برای تامین فشنگ با دردسر روبه رو هستیم ولی فدراسیون همیشه حمایت‌های لازم را دارد و تلاش می‌کند امکانات را در اردوی‌های برون مرزی برای ما فراهم کند. البته در این زمینه همه چیز تقصیر فدراسیون نیست بلکه در مجموع تحریم‌ ها اجازه نمی‌دهد که بتوانیم سلاح‌ های مورد نظر را تهیه کنیم و همین به رشته ما لطمه می زند.

*حمایت مسئولان؟

همه رشته های ورزشی به حمایت نیاز دارند ولی وضعیت ما در تیراندازی کمی متفاوت تر است. ما کمی بیشتر از بقیه به حمایت داریم چون رشته ما وابسته به تجهیزات است. برای تهیه این تجهیزات و موفقیت در مسابقات نیاز به اعزام‌های زیادی داریم. فدراسیون همیشه در تلاش است که این شرایط را برای ما فراهم کند ولی حتما نیاز به کمک و حمایت مسئولین نیز همواره احساس می‌شود. رشته تیراندازی با توجه به نتایج خوبی که در ادوار گذشته به ویژه در المپیک توکیو به دست آورده مورد حمایت واقع نشده و به آن توجه نشده است. همانطور که انتظارات در مسابقات از ما بالا است و همه انتظار مدال دارند باید حمایت ها و توجهات هم بیشتر باشد. تیراندازی همواره رشته ای افتخار آفرین و مدال آور بوده پس به توجه ویژه ای نیاز دارد.

دومین تجربه حضور در بازی‌های المپیک؟

در المپیک توکیو هم حضور داشتم هرچند توکیو اولین تجربه‌ام بود ولی عملکرد خوبی داشتم و از خودم راضی هستم. نتیجه و مدال در رشته تیراندازی اصلا قابل پیش‌بینی نیست چرا که هر مسابقه شرایط خاص خودش را دارد ولی حتما تلاش خواهم کرد از تجربه ارزشمند المپیک توکیو در پاریس استفاده کنم و نتیجه بهتری کسب کنم. نمی توانم وعده ای بدهم اما سعی می کنم بهترین نتیجه را در المپیک نشانه بگیردم.

*آماده سازی برای بازی های آسیایی؟

مدتی است که تمریناتت را برای بازی های آسیایی شروع کرده ایم. مهمترین مسابقات ما المپیک و بازیهای آسیایی هانگژو است.تا بازیهای آسیایی فرصت زیادی داریم و مسابقات زیادی هم وجود دارد که می‌توانیم با شرکت در این رویداد و حضور در فینال مسابقات تجربه خودمان را بالا ببریم. هدف من کسب بهترین نتیجه است. شرایط خوبی داریم و تپانچه در چند رویداد اخیر نتایج مطلوبی به دست آورده قطعا اگر در این فرصت باقی مانده نیز بتوانیم در مسابقات بیشتری شرکت کنیم و اردوهای برون مرزی بیشتری برویم می‌توانیم هدف‌مان را محقق کنیم.

*کسب مدال؟

تیراندازی یک رشته المپیکی است و در آخرین دوره بازی‌های المپیک نیز ۶ المپین داشت و حتی نخستین مدال طلای این رشته نیز در توکیو و توسط جواد فروغی به دست آمد اما آنطور که انتظار می‌رفت به این رشته توجه نشد. مهمترین مشکل ما مانند همیشه نبود تجهیزات است که انتظار داریم در این مسیر مسئولان حامی و در کنار ما باشند تا بتوانیم تمرینات موثری را داشته باشیم و در مسابقات نتایج دلخواه‌مان را کسب کنیم.


ت ت
کدخبر: 146568 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها