برتری روانی استقلال نسبت به پرسپولیس در دربی حذفی!

پرسپولیس یا استقلال، کدام تیم در صورتی‌که فینال جام‌حذفی به پنالتی بکشد وضعیت بهتری دارد؟

برتری روانی استقلال نسبت به پرسپولیس در دربی حذفی!

به گزارش منیبان، در آخرین دیدار فصل و در فینال جام‌حذفی، دو قطب سنتی فوتبال پایتخت به مصاف هم می‌روند. مرور تقابل‌های دو تیم در جام‌حذفی نشان می‌دهد که احتمال اینکه ضربات پنالتی تکلیف تیم قهرمان را مشخص کند، کم نیست. از ۵ دیدار قبلی دو تیم در این جام تنها یک بازی در وقت قانونی به پایان رسیده و در ۳ بازی ضربات پنالتی برنده را مشخص کرده که از این ۳ بازی، ۲ مسابقه، ۲ تقابل آخر دو تیم در جام حذفی است. علاوه بر این در تاریخ رقابت باشگاهی فوتبال ایران، هیچ مصافی به اندازه جدال این دو تیم مساوی نشده است. با این اوصاف با توجه به شرایط دو تیم باید دید کدام تیم در ضربات پنالتی دست بالاتری دارد.

استقلال امیدوار به تکرار ۲ تجربه قبلی

این سومین مصاف دو تیم در چهار فصل اخیر در جام حذفی است که در ۲ رویارویی گذشته استقلال موفق به حذف پرسپولیس شد. تکلیف هر ۲ مسابقه در ضربات پنالتی مشخص شد و استقلال کار مشکلی برای از پیش رو برداشتن حریف در پنالتی نداشت. استقلال در این ۲ بازی از مجموع ۹ پنالتی، ۸ پنالتی را تبدیل به گل کرد و در طرف مقابل پرسپولیس از ۸ پنالتی تنها موفق به گل کردن ۴ پنالتی شد. شاید اگر این‌بار هم بازی به پنالتی بکشد، آبی‌پوشان با اعتماد به نفس بیشتری به حساس‌ترین مرحله بازی پای بگذارند.

یامگا، گولسیانی گزینه‌های غیرقابل جایگزین

تکلیف پنالتی‌زن اولین دو تیم کاملاً مشخص است و هر دو تیم ۲ پنالتی‌زن کاملاً زبده با آماری تحسین‌برانگیز در اختیار دارند. یامگا در ۲ فصل حضور در ایران، ۱۴ پنالتی زده که ۱۳ پنالتی گل شده است. گیورگی گولسیانی هم پنالتی‌زن بسیار مطمئن نشان داده است. این بازیکن از ۲۰ پنالتی، ۱۹ پنالتی را گل کرده است. خبر بد برای استقلال، وضعیت نامشخص یامگا برای بازی با پرسپولیس است. این بازیکن حتی اگر آمادگی کامل جهت حضور در میدان را پیدا نکند، بعید است که ریکاردو سا پینتو گوشه چشمی به این بازیکن برای ضربات پنالتی نداشته باشد. پرسپولیس برای زدن سایر ضربات پنالتی دست بازتری دارد و در این تیم نام ۱۸ بازیکن که سابقه زدن پنالتی را دارند به‌چشم می‌خورد. مهدی ترابی بازیکنی است که از نام آن به سادگی نمی توان عبور کرد. این بازیکن از ۲۳ پنالتی، ۱۹ پنالتی را گل کرده است.  شیخ دیاباته بازیکنی است که هم به دلیل عدم آمادگی جسمانی و هم مسائل تاکتیکی نتوانسته اعتماد یحیی گل محمدی را جلب کند ولی با توجه به سابقه پنالتی زدن این بازیکن بعید است سرمربی پرسپولیس از نام او چشم‌پوشی کند. دیاباته در استقلال از ۹ پنالتی، ۸ پنالتی را تبدیل به گل کرد. عیسی آل‌کثیر دیگر بازیکنی است که سابقه خوبی در گل کردن پنالتی دارد.

در زمان غیبت یامگا، محمد محبی، مهدی قایدی و حسین حسینی بازیکنانی بودند که فرصت پنالتی زدن پیدا کردند که بعید است حسینی جزو ۵ پنالتی‌زن اول استقلال باشد. قایدی هم به هیچ وجه آمار قابل فبولی در پنالتی زدن ندارد و در بازی با تراکتوربرای اولین‌بار موفق به گل کردن پنالتی شد. ارسلان مطهری در زمان سا پینتو پنالتی نزده ولی این بازیکن آمار بسیار خوبی دارد و از ۸ پنالتی، ۷ پنالتی تبدیل به گل شده است. یکی دیگر از بدشانسی‌های استقلال،‌ محرومیت مهدی مهدی‌پور است این بازیکن هم پنالتی‌زن قابلی نشان داده است و در بین بازیکنان استقلال،‌ بازیکن دیگری با سابقه گل کردن بیش از ۵ پنالتی به‌چشم نمی‌خورد.

آیا بیرانوند برگ برنده پرسپولیس است؟

حسین حسینی در ۲ دربی قبلی جام حذفی در ضربات پنالتی خوش درخشید و باعث حذف حریف شد. این بازیکن با مهار ۲۱ درصد ضربات پنالتی در چارچوب دروازه‌بان قابل اعتمادی بوده است ولی از آخرین پنالتی که این دروازه‌بان مهار کرده، مدت‌ها است که سپری شده و حسینی پس از آنکه در ۲ مصاف جام‌جذفی با پرسپولیس پنالتی‌های مهدی عبدی و احمد نوراللهی را مهار کرد دیگر توفیقی در گرفتن پنالتی نداشته است.در سمت مقابل علیرضا بیرانوند وضعیت کاملاً متفاوتی دارد و آمار بسیار عجیبی از خود در این فصل در مهار پنالتی به جای گذاشته است. این دروازه‌بان در این فصل ۵ پنالتی از ۹ پنالتی که به سمت دروازه‌اش شلیک شده را مهار کرده است. سنگربان پرسپولیس در صورتی‌که این روند را در فینال جام‌حذفی هم حفظ کند، می تواند تضمین‌کننده قهرمانی تیمش باشد. 


ت ت
کدخبر: 157878 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها