جدولی پر از ابهام؛ رونمایی از گران‌ترین و ارزان‌ترین باشگاه‌های‌ لیگ برتری

جدولی توسط محمدرضا ساکت به عنوان نمایندگان باشگاه‌ها در هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال به مجلس تحویل داده شده که در آن به هزینه باشگاه‌ها در این فصل اشاره شده است.

جدولی پر از ابهام؛ رونمایی از گران‌ترین و ارزان‌ترین باشگاه‌های‌ لیگ برتری

به گزارش منیبان، محمدرضا ساکت، مدیرعامل باشگاه سپاهان و نماینده باشگاه‌ها در هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال با ارسال نامه‌ای به کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی طرح پیشنهادی پیرامون ماجرای حق پخش تلویزیونی را ارائه کرد. در این نامه شاهد انتشار جدول بودجه‌بندی اعلام شده توسط باشگاه‌ها به فدراسیون فوتبال بودیم و اینکه هر باشگاه باتوجه به قانون سقف قرارداد چه میزان هزینه داشته است. در این گزارش به نکات جالب‌توجه موجود در دل این جدول پرداخته‌ایم.

صدرنشینی تراکتور و قعرنشینی پیکان

باشگاه تراکتور 329 میلیارد و 250 میلیون تومان بابت بازیکنان و کادرفنی هزینه کرده و 63 میلیارد تومان هم برای هزینه‌های جاری فصل در نظر گرفته شده تا مجموعا 392 میلیارد و 250 میلیون تومان، بودجه پرشورها در این فصل باشد تا در جدول مذکور فعلا بالاترین هزینه به این باشگاه اختصاص داده شده باشد. البته که سه باشگاه مدعی دیگر یعنی استقلال، سپاهان و پرسپولیس هنوز به هزینه‌های جاری این فصل خود اشاره نکرده‌اند. در سوی مقابل پیکان با 85 میلیارد تومان ارزان‌ترین باشگاه این فصل است. خودروسازان به عنوان تنها باشگاه زیر 100 میلیاردی این فصل، 65 میلیارد برای بازیکنان و کادرفنی هزینه کرده و 20 میلیارد هم برای مخارج فصل جاری در نظر گرفته است. بعد از آن‌ها باید از استقلال خوزستان، هوادار و شمس آذر به عنوان سه باشگاه ارزان دیگر در این فصل نام ببریم.

ماجرای مبهم سه باشگاه بزرگ

در جدول مذکور و در توضیحات مربوط به باشگاه استقلال تنها نوشته شده که 300 میلیارد تومان مورد پذیرش سازمان لیگ. همچنین در توضیحات درج شده اشاره‌ای به این نشده که مبلغ ذکر شده بابت بازیکنان و کادرفنی بوده یا فقط اختصاص به بازیکنان داشته است. در کنار آن خبری از انتشار مبلغی بابت هزینه‌های جاری فصل نیست. سقف بودجه آبی‌ها در این فصل 300 میلیارد تومان بوده است و آن‌ها حالا حسابی درگیر ثبت بازیکنان جدید خود و همچنین هزینه‌های این فصل هستند و باید دید چه راه‌کاری برای آن پیدا می‌کنند.سقف قرارداد 2 باشگاه پرسپولیس و سپاهان هم به عنوان 2 نماینده از چهار نماینده ایران در لیگ قهرمانان آسیا 325 میلیارد تومان است. در بخش توضیحات این 2 باشگاه خبری از میزان پولی که باید در طول فصل بابت هزینه‌های جاری خرج کنند نیست و باشگاه اصفهانی همچنین کنار مبلغ هزینه‌شده‌اش اشاره‌ای به این نکته نداشته که عدد مورد نظر تنها برای بازیکنان بوده یا کادرفنی هم شامل این قضیه می‌شوند. یکی از دغدغه‌های موجود درباره طلایی‌پوشان همین مساله است.

یک چهارم باشگاه‌ها هزینه جاری را اعلام نکرده‌اند

چهار باشگاه پرسپولیس، سپاهان، استقلال و مس رفسنجان در لیست اعلام شده به فدراسیون فوتبال اشاره‎‌ای به میزان هزینه برای مخارج جاری فصل نداشته‌اند. درباره سه باشگاه مدعی فوتبال ایران صحبت شد و این‌جا باید از باشگاه رفسنجانی صحبت کنیم که در توضیحات مربوط به آن‌ها حتی به این نکته هم اشاره نشده که 250 میلیارد هزینه برای بازیکنان و کادرفنی بوده یا تنها به بازیکنان اختصاص داشته است. در میان باشگاه‌هایی که از هزینه‌های جاری خود رونمایی کرده‌اند تراکتور با حدود 63 میلیارد تومان رکورددار است و استقلال خوزستان با 10 میلیارد، کم‌ترین پول را برای هزینه‌های جاری در نظر گرفته است.

2 باشگاهی که حسابی دست به جیب شده‌اند

نساجی به عنوان دیگر نماینده ایران در لیگ قهرمانان آسیا در جدول منتشر شده مجموعا 223 میلیارد و 200 میلیون تومان هزینه داشته است و حدود 27 میلیارد تومان زیر سقف ثابت تیم‌ها پرونده این فصل خود را بسته‌اند و این اتفاق در شرایطی رخ داده که دو باشگاه فولاد خوزستان و گل‌گهر سیرجان به ترتیب 350 و حدود 339 میلیارد تومان در این فصل هزینه داشته‌اند که باید دید آیا از سقف قرارداد اعلام شده تجاوز کرده‌اند یا خیر. همان‌طور که می‌دانید به جز سقف 250 میلیاردی پایه و همچنین پولی که بابت حضور در بین چهار تیم برتر و شرکت در لیگ قهرمانان آسیا در نظر گرفته شده، مبالغی برای مجوز حرفه‌ای و ملی به باشگاه‌هایی که موفق به اخذ این مجوزها شده‌اند افزوده می‌شود و در کنار آن 50 درصد از پول فروش بازیکنان در پنجره زمستانی قبل و تابستانی حال حاضر هم می‌تواند به بودجه باشگاه‌ها اضافه شود که باید دید 2 باشگاه فولاد و گل‌گهر آن‌ها را رعایت کرده‌اند یا خیر.در پایان باید بار دیگر به این مساله اشاره داشت که برای بررسی هزینه‌های دقیق هر باشگاه نیاز به اعلام رسمی از سوی فدراسیون فوتبال هستیم. در آن گزارش مشخص خواهد شد که چه باشگاه‌هایی قانون سقف قرارداد را زیر پا گذاشته‌اند و کدام یک مطیع قانون بوده‌اند. فعلا که 9 باشگاه زیر سقف پایه و هفت باشگاه بالاتر از آن هزینه کرده‌اند.


ت ت
کدخبر: 171054 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها