تحلیل سلطان پرسپولیس از ولخرجی باشگاه‌های عربستان!

برخی از کارشناسان معتقدند کاری که عربستان با جذب ستاره‌های بزرگ فوتبال انجام داد در آینده‌ای نزدیک به ضرر فوتبال ملی این کشور تمام می‌شود.

تحلیل سلطان پرسپولیس از ولخرجی باشگاه‌های عربستان!

به گزارش منیبان، لیگ حرفه‌ای عربستان در فصل جدید، سر و شکل کاملا متفاوتی به خودش گرفته است. اگر سال گذشته فقط کریستیانو رونالدو بود که از اروپا به عربستان رفت، امسال بازیکنان بزرگ دیگری مثل کریم بنزما، انگولو کانته، فیرمینو، ریاض محرز، جوردن هندرسون، جورجینیو واینالدوم، کالیدو کولیبالی، نیمار، یاسین بونو، الکساندر میتروویچ، مارسلو بروزوویچ، سادیو مانه، آیمریک لاپورت و ... به عربستان رفتند و لیگ این کشور رنگ و بوی کاملا متفاوتی گرفت.حضور این تعداد ستاره بزرگ و بین‌المللی در لیگ عربستان واکنش‌های متفاوتی را برانگیخته است. عده‌ای معتقدند این سرمایه‌گذاری بزرگ، باعث پیشرفت فوتبال عربستان خواهد شد. فوتبال عربستان بیش از پیش در معرض دید قرار می‌گیرد و این کشور به هدف بزرگش که میزبانی جام جهانی 2030 است نزدیک‌تر می‌شود.اما این ولخرجی بزرگ و باورنکردنی، منتقدانی هم دارد. برخی معتقدند عربستان هم در حال تکرار مسیری است که چند سال پیش چین رفت. چینی‌ها در دهه گذشته چند ستاره بزرگ و چند مربی طراز اول را به خدمت گرفتند اما نه فوتبال ملی‌‌شان پیشرفت کرد و نه تیم ملی‌شان.به نظر می‌رسد عربستان هم در همین مسیر قرار دارد. علی پروین اسطوره فوتبال ایران که چند روز پیش گفته بود این پروژه، منجر به ضعف تیم ملی عربستان می‌شود امروز دوباره نظرش را تکرار کرده است.

به نظر پروین حضور پرتعداد ستاره‌های بین‌المللی در عربستان باعث به حاشیه رانده شدن بازیکنان عربستانی و فراموش شدن آنها می‌شود. در واقع این ستاره‌های بین‌المللی هستند که در ترکیب تیم‌ها قرار می گیرند و بازیکنان داخلی که طبیعتا تعداد زیادی از آنها جوان هم هستند روی نیمکت می‌مانند و فرصت بازی پیدا نمی‌کنند. این مساله در درازمدت به ضرر تیم ملی عربستان تمام می‌‌شود. چرا که این تیم نمی‌‌تواند از ستاره‌های خارجی استفاده کند و باید از بازیکنان داخلی استفاده کند.البته نگاه دیگری هم وجود دارد. این که بازیکنان عربستانی ناچار هستند بیشتر تلاش کنند و خودشان را به سطح رسانه‌های بین‌المللی برسانند و یا حداقل به آنها نزدیک‌تر شوند. منتقدان البته می‌گویند چنین اتفاقی نخواهد افتاد و عربستانی‌ها اگر می‌خواهند بیشتر پیشرفت کنند باید از الگوی ژاپن پیروی کنند. یعنی به جای واردات ستاره‌های بین‌المللی به صادرات استعدادهای‌شان به اروپا رو بیاورند.پیش‌بینی آینده فوتبال عربستان سخت است. خیلی واضح است که اگر پای «پول زیاد» وسط نبود خیلی از این بازیکنان پا به فوتبال این کشور نمی‌گذاشتند اما باید صبر کرد و منتظر نتیجه این سرمایه‌گذاری عظیم ماند.


ت ت
کدخبر: 174909 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها