داستان یک طلسم نیم‌قرنی؛ قصه پرغصه یک تیم امید

22 اسفند 1358، روزی تاریخی برای فوتبال ایران است.

داستان یک طلسم نیم‌قرنی؛ قصه پرغصه یک تیم امید

به گزارش منیبان، در آن روز، برای آخرین بار مجوز حضور در المپیک گرفته شد. مجوزی برای حضور در المپیک 1980 که درنهایت به دلیل شرایط سیاسی کشور تحریم شد تا کاروان ورزش ایران راهی مسکو نشود. المپیک بعدی هم مثل قبلی، تحریم شد تا کاروان ورزش ایران به لس‌آنجلس هم نرود و سپس سریال ناکامی، شروع به اکران کرد. با این دو تصمیم سیاسی بود که آخرین حضور تیم امید در میدان المپیک همان 1976 ثبت شد. در تمام این 48 سال، تیم های امید، تیم‌های خوبی بودند اما هرگز نتوانستند رویای‌ فوتبال ایران را محقق کنند. تیم‌هایی که حتی از تیم فعلیِ عنایتی، مهره‌های درخشان‌تری داشتند ولی قصه همان قصه همیشگی بود: ماندن پشت درب المپیک. اتفاقی که دیشب هم برای تیم رضا عنایتی رخ داد و این تیم نتوانست به مرحله نهایی انتخابی المپیک برسد تا این طلسم، ادامه‌دار باشد.

* 2008 پکن

این تیم امید از همان روز اول و گام اول، مشخص بود رویای‌ فوتبال ایران را محقق نخواهد کرد. یک گروه بسیار سخت در کنار عربستان و استرالیا به علاوه سپرده شدن هدایت تیم امید به وینکو بگوویچ که نماد ناکامی در فوتبال ایران است و البته نسلی که از همیشه کم‌ستاره‌تر بود. این مردان در تیم امید حضور داشتند: علیرضا حقیقی، سوشا مکانی، حسین کعبی، مهرداد اولادی، حسین ماهینی، مهرداد پولادی، میلاد میداودی و امیدرضا روانخواه. تیم امید در این دوره، رفت و برگشت به عربستان باخت و از استرالیا هم تنها یک امتیاز گرفت.

* 2012 لندن

کی‌روش همه را متقاعد کرد که سکان هدایت تیم امید به علیرضا منصوریان سپرده شود. کار هم بد جلو نرفت ولی خیلی زود همه چیز خراب شد وقتی کمال کامیابی‌نیای 2 اخطاره بازی کرد و برد بازی رفت برابر عراق به باخت 3 صفر تبدیل شد. تیم امید در بازی برگشت هم 2 صفر باخت و خیلی زود حذف شد. ستاره‌های‌ تیم امید در این دوره امثال احسان حاج‌صفی، محسن مسلمان، کریم انصاری‌فرد، پیام صادقیان، علیرضا بیرانوند، علیرضا جهانبخش و امید عالیشاه بودند.

* 2016 برزیل

این بار فدراسیون تصمیم گرفت محمد خاکپور روی نیمکت تیم امید حضور داشته باشد. در دور نخست، ایران با نپال، فلسطین، افغانستان و عربستان همگروه بود و فقط در بازی پایانی به عربستان باخت. در دور بعدی، تیم ملی بازهم در گروهش بعد از قطر و بالاتر از سوریه و چین قرار گرفت. در گام پایانی اما بعد از تساوی بدون گل با ژاپن در 90 دقیقه، 3 گل در وقتهای اضافه خوردیم و به برزیل نرسیدیم. در این دوره امثال روزبه چشمی، علی کریمی، محمدرضا اخباری، امیر عابدزاده، ارسلان مطهری، محمد دانشگر، محمدحسین کنعانی‌زادگان، مهدی ترابی، احسان پهلوان، مهرداد و میلاد محمدی، محمدحسین مرادمند و فرشید اسماعیلی عضو تیم امید بودند. 

* 2020 توکیو

این بار ناکامی به نام حمید استیلی نوشته شد. دور اول را با 7 امتیاز و به عنوان تیم دوم بعد از عراق سپری کردیم. در دور بعدی تیم امید نتوانست مجوز صعود از گروه کره جنوبی، چین و ازبکستان را بگیرد و به دلیل تفاضل گل، روی پله سوم قرار گرفت. این نفرات برای رسیدن به ژاپن عضو تیم امید بودند: امید نورافکن، مهدی قایدی، امیرحسین حسین‌زاده، اللهیار صیادمنش، محمد محبی و رضا شکاری.


ت ت
کدخبر: 176226 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها