نمایش نگران‌کننده ایران در فاز تدافعی/شما هم صدای آژیر خطر را شنیدید؟

عملکرد ضعیف تیم ملی فوتبال ایران، خصوصا در فاز تدافعی برابر هنگ‌کنگ، نگرانی زیادی را بین فوتبال‌دوستان ایرانی به وجود آورد.

نمایش نگران‌کننده ایران در فاز تدافعی/شما هم صدای آژیر خطر را شنیدید؟

به گزارش منیبان؛ تیم ملی فوتبال ایران در دومین دیدار خود در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا 2023، به مصاف هنگ‌کنگ رفت و با نتیجه یک بر صفر از سد حریف کم‌نام‌ونشان خود گذشت تا با 6 امتیاز تبدیل به چهارمین تیم این مسابقات شود که صعودش را به دور یک‌هشتم نهایی مسجل می‌کند. این پیروزی اما چندان مورد اقبال عمومی قرار نگرفت و انتقادات زیادی به نحوه بازی ملی‌پوشان خصوصا در فاز تدافعی صورت پذیرفت.

گلزنی فلسطین پس از هشت سال، از روی یک اشتباه فردی

تیم ملی ایران در بازی نخست دروازه‌اش بسته نماند و از یک روی ضربه ایستگاهی که با اشتباه فردی سعید عزت‌اللهی همراه شد، گل دریافت کرد. فلسطین پس از هشت سال در جام ملت‌‎ها به وسیله تامر صیام، موفق به باز کردن دروازه رقبا شد. همان زمان بود که نگرانی‌ها درباره عملکرد فاز تدافعی تیم ملی دوباره شدت گرفت. در نیمه دوم همان مسابقه 3-2 بار دیگر مهاجمان فلسطین نظم دفاعی ایران را به هم ریختند و موقعیت‌های جدی به وجود آوردند که به گل ختم نشد.

وقتی اشتباهات فردی سرسام‌آور می‌شود

انتظار می‌رفت جدال با هنگ‌کنگ انرژی زیادی را از شاگردان امیر قلعه‌نویی نگیرد و یک برد کم‌دردسر نصیب آن‌ها شود ولی در عمل شاهد یک بازی ‌‍‌‌پراشتباه از سوی قهرمان سه دوره جام ملت‌های آسیا بودیم که منجر به خلق موقعیت‌های متعدد برای حریف شد. در این دیدار بازیکنانی چون مجید حسینی، محمدحسین کنعانی‌زادگان‌‌، میلاد محمدی، علیرضا جهانبخش، روزبه چشمی و علیرضا بیرانوند با لو دادن توپ در یک‌سوم خط دفاعی فرصت‌های ایده‌آلی را به حریف دادند و یا به سادگی مالکیت توپ را به تیم پیشرفت‌کرده‌ یورن اندرسن واگذار کردند. تیم ایران تحت پرس نه‎‌چندان بی‌نقص قرمزپوشان، دچار اشتباهات مهلکی می‌شدند که نظیرش را در مسابقات دوستانه پیش از جام ملت‌ها هم دیده بودیم. 

هشدار بزرگ به امیر قلعه‌نویی و ملی‌پوشان

این خطاهای پرتعداد با خوش‌شانسی بازیکنان ایران و بی‌دقتی مهاجمان هنگ‌کنگ، خوشبختانه به گل تبدیل نشد تا دومین شگفتی جام هجدهم رخ ندهد و ایران به شکننده‌ترین پیروزی خود برابر هنگ‌کنگ در هشتمین دوئل‌شان با یکدیگر دست پیدا کند. هم‌زمان با برگزاری این رقابت، شاهد به صدا درآمدن آژیر خطر بودیم. بازیکنان ایران اگر بخواهند چنین اشتباهات و سهل‌انگاری‌هایی را مقابل تیم‌هایی قوی‌تر از هنگ‌کنگ تکرار کنند، آن‌ها توانایی باز کردن دروازه نسبتا خالی را دارند و یا بهتر می‌توانند توپ بازپس‌گیری شده از یک پرس را با چند پاس ساده به نتیجه برسانند.

سرمربی تیم ملی از همه ناراحت‌تر بود

امیر قلعه‌نویی در نشست خبری از یک فوتبال خوب یاد کرد و این‌که تیمش توانسته درصد مالکیت زیادی را داشته باشد و اگر موقعیت‌هایش تبدیل به گل می‌شد، بازی را با نتیجه 4 یا 5 بر صفر می‌برد. با این‌حال اگر چهره سرمربی تیم ملی در این مسابقه را دیده باشید متوجه می‌شوید که خودش بیش از هر فرد دیگری نسبت به عملکرد ملی‌پوشان معترض بود. خیلی کم شاهد این بوده‌ایم که سرمربی 60 ساله تیم ملی در طول دوران کاری‌اش در کنار زمین حضور نداشته باشد و روی نیمکت بنشیند اما این اتفاق برای حدوداً یک نیمه برابر هنگ‌کنگ رخ داد. هرگاه تلویزیون قطر، نمای بسته قلعه‌نویی را نشان می‌داد، با چهره ناراضی و نگران او روبرو می‌شد. قلعه‌نویی بهتر از هر شخص دیگری می‌داند که درصد مالکیت بالای ایران مقابل هنگ‌کنگ به خاطر تعداد پاس‌های زیادی بود که در زمین خودی و یا در مرکز میدان بین بازیکنان ایران رد‌وبدل می‌شد.

عدم تمرکز، ناهماهنگی ابتدای جام، دست کم گرفتن حریفان یا...؟

باید دید اشتباهات رخ داده برابر فلسطین و هنگ‌کنگ، ساده‌ترین رقبای ایران در خاک قطر، نشات گرفته از عدم تمرکز، ناهماهنگیِ ابتدای تورنمنت و یا دست کم گرفتن حریفان بوده است یا این‌که ریشه این مشکلات و خطاها عمیق‌تر از حالت معمولی است و باید سریعا درباره‌اش چاره کرد تا در دیدارهای بزرگ‌تر و خصوصا جدال‌های حذفی که چندان جای جبران ندارد، گریبان تیم ملی ایران را نگیرد.


ت ت
کدخبر: 197587 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها