10 سوال از امیر قلعه‌نویی؛ بزرگوار، منتظر پاسخ هستیم!

تیم ملی شکست تلخی را مقابل قطر متحمل شد تا از رسیدن به فینال جا بماند.

10 سوال از امیر قلعه‌نویی؛ بزرگوار، منتظر پاسخ هستیم!

به گزارش منیبان؛ تیم ملی ایران طبق معمول در پای فینال کم آورد. این بار دیگر مانند 2019 از آن صحنه تراژیک هجوم به داور خبری نبود. مثل 2004 و 1996، داور بازی جلوی‌مان را نگرفت و برعکس یک پنالتی هم گرفت که کمتر کسی فکر می کرد، پنالتی بگیرد و 16 دقیقه وقت اضافه گرفت تا ایران پس از خوردن گل سوم، 24 دقیقه وقت برای جبران داشته باشد. مثل 1984، بازیکنی گل به خودی نزد. مثل 1980 خبری از شروع جنگ تحمیلی و پایین آمدن روحیه هم نبود.

این بار تیم ملی با سریالی از اشتباهات خودش، برابر قطر شکست خورد. امیر قلعه‌نویی طبق گفته خودش قطعا مقصر اول، آخر و اصلی این باخت است. سرمربی تیم ملی در کنفرانس صحبتهایی مطرح کرد که البته ناشی از فشار پس از بازی بود اما مطمئنا او باید یک کنفرانس مطبوعاتی هم در تهران برگزار کند و به سوالات بسیاری پاسخ دهد. البته  «فوتبالی» این 10 سوال فنی را از او دارد و خوشحال می‌شود جوابی به آنها داده شود. جام ملتهای 2023 تمام شد، همانطور که جام ملتهای 2007 که خیلی وقت است تمام شده اما همه ما یک تیم ملی قوی می خواهیم که در رقابتهای مقدماتی جام جهانی 2026 آمریکا، مکزیک و کانادا شرکت کند و در صورت صعود نمایش مقتدرانه ای داشته باشد و از همین حالا در جام ملتهای 2027 مدعی قهرمانی در عربستان باشد. سوالات را از یک تا 20 نوشته ایم و منتظر پاسخ از سمت امیرخان قلعه نویی. البته تیتر این مطلب از روی تکیه کلام امیرقلعه نویی که همیشه از واژه بزرگوار استفاده می کند، برداشته شده است.

1- علت عدم استفاده از وینگرهای تکنیکی و دریبل‌زن برابر قطر چه بود؟ مهدی قایدی و علی قلی‌زاده، توانایی ویژه ای برای دور زدن مدافعان کناری قطر مانند وعد و میگل داشتند ولی روی نیمکت، پوسیدند. چرا از آنها استفاده نشد؟

2- حضور شهریار مغانلو و رضا اسدی برای استفاده از معدل قدی‌شان، جای توجیه دارد ولی آنها وارد زمین شدند تا چه کسی برا‌یشان سانتر کند؟ رامین رضاییان که از زمین خارج شده بود. از آن طرف هم که تکلیف مشخص بود.

3- علت شروع بازی با 2 هافبک دفاعی چه بود؟ قطر واقعا آنقدر قدرتمند بود که ابراهیمی در ترکیب اصلی بماند و یک مهره هجومی مثل محبی حذف شود؟ اصلا چرا محبی در ترکیب قرار نگرفت؟

4- اکرم عفیف، ستاره قطر و مرد اصلی بازی عنابی‌ها بود. چه ترفندی برای مهار او درنظر گرفته شده بود؟ عفیف یک گل زد و یک پاس گل داد. آنالیز کردن قطر بسیار ساده تر از آنالیز کردن ژاپن بود.

5- علت تعریف و تمجیدهای فراوان سرمربی و کادر فنی تیم ملی از زوج قلب خط دفاع و به طور کل فاز دفاعی تیم ملی چه بود؟ تیمی که فقط یک بازی کلین‌شیت کرد و در بقیه بازیها، باعث گل خوردن تیم شد، لایق این همه تحسین بود؟ چیزی در بازی سازمان دفاعی تیم ملی وجود داشت که ما نمی‌دیدیم؟

6- عدم استفاده از شانس‌ها و موقعیت‌ها و تنبیه شدن؛ در هر دو بازی تیم ملی برابر سوریه و قطر این موضوع تبدیل به موتیف سرمربی تیم ملی شده بود. قطر برابر تیم ملی با حذف امیدگل پنالتی، امیدگل بیشتری نسبت به تیم ملی داشت. کادر فنی چنین موضوعی را ندید؟ قبل از برخورد ضربه جهانبخش به تیر دروازه، عنابی‌ها 3 موقعیت مسلم گلزنی را از دست دادند.

7- علت روند سینوسی تیم ملی در جام ملتها چه بود؟ چرا نمایش‌ تیم ملی برابر فلسطین، امارات و ژاپن را در بازی با هنگ‌کنگ، سوریه و قطر ندیدیم؟ چرا این قدر تلورانس را شاهد بودیم؟ آمادگی بدنی‌ تیم کم بود؟ آنالیز ایراد داشت؟ مغرور می‌شدند؟

8- مهدی قایدی را باید یکی از 3 بازیکن برتر تیم ملی در این دوره لقب داد. چرا از او برابر ژاپن و قطر حتی یک دقیقه هم استفاده نشد؟ علی قلی‌زاده پس از نمایش درخشان برابر امارات، چرا دیگر مورد استفاده جدی قرار نگرفت؟ آیا باید حرف محمد مایلی‌کهن را پذیرفت:"هر کسی خوب بازی کرد، نیمکت‌نشین شد؟"

9- سامان قدوس پس از دادن 2 پاس گل در بازی اول به پایان رسید؛ چرا؟ چرا مرد اصلی فاز هجومی تیم ملی، حتی یک ضربه داخل چارچوب در این 6 بازی نداشت؟ چرا دقت پاس او در بین بازیکنان تیم ملی روی رتبه هشتم قرار داشت؟ چرا برابر قطر، قدوس حتی از کنترل ساده توپ ناتوان بود؟ چرا با این عملکرد ضعیف، او برابر عنابی‌ها تعویض نشد؟

10- امیدواریم قرارداد امیر قلعه‌نویی به خاطر نمایش تیم ملی در نیمه دوم بازی با ژاپن، تمدید شود و کاری به بازی با قطر نداشته باشند. با امیر قلعه‌نویی چه آینده‌ای داریم؟ صعود به جام جهانی؟ مطمئنا با فرمت جدید، بعید است ایران صعود نکند اما باید از همین حالا برای جام ملتهای بعدی برنامه داشته باشیم. جایی که عربستان میزبان است و مدعی شماره یک قهرمانی. اینکه تیم ملی در مقدماتی جام جهانی نتوانست ازبکستان را شکست دهد، کمی همه را نگران می‌کند اما دوست نداریم بگوییم امیر قلعه‌نویی در جام ملتهای 2023 نشان داد هنوز در سال 2007 باقی مانده است. چون قلعه نویی نباید در 2023 هم بماند و باید تیم را جوری عوض کند که چهارسال بعد در عربستان، یک نفس و یکنواخت تا فینال برود.

ت ت
کدخبر: 200562 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها