یادداشت ویژه: پاریس، جشن بیکران / پایانی غیرقابل پیش بینی برای کاروان المپیک ایران

حضور سه ساعته دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب در اردوی تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی و‌ گپ‌و‌گفت ایشان با ملی پوشان کشتی ایران تا حدودی توانست عدم برگزاری مراسم خداحافظی با ورزشکاران اعزامی را جبران کند.

یادداشت ویژه: پاریس، جشن بیکران / پایانی غیرقابل پیش بینی برای کاروان المپیک ایران

به گزارش منیبان ؛ به نقل از ورزش سه ، فرانسوی‌ها در شهر پاریس جلوه‌ای متفاوت از شروع المپیک را در ۲۰۲۴ به نمایش گذاشتند. آنها با سابقه‌ای صدساله در میزبانی المپیک و برگزاری المپیک ۱۹۲۴ پاریس، این‌بار با سنت‌شکنی نسبت به المپیک‌های برگزار شده در ادوار گذشته، برنامه‌ای کاملا متفاوت و نوآورانه را در افتتاح این بازی‌ها رقم زدند و علی‌رغم ریزش شدید باران، که در افت کیفیت برگزاری مراسم نیز بی‌تأثیر نبود، به مدت چهار ساعت برنامه‌ای با به‌کارگیری ظرفیت‌های هنری، ورزشی، رسانه‌ای، و میراث فرهنگی و تاریخی در بخش‌های مختلف مراسم افتتاحیه برگزار کردند که در بخش‌هایی توجه و تحسین بینندگان و در قسمت‌هایی نیز انتقاداتی را به دنبال داشت. 

رژه باشکوه ورزشکاران ۲۰۶ کشور در قایق‌ها و کشتی‌ها بر روی رود سن صحنه‌های بی‌نظیری را برای نخستین بار در تاریخ المپیک به یادگار گذاشت. همچنین مراسم حمل مشعل که در طول مراسم افتتاحیه با سناریوهایی جذاب و توسط چهره‌های مطرح ورزشی جهان همچون زیدان، نادال، کومانچی، ویلیامز، کارل لوئیس، و دیگر قهرمانان سابق و اسبق ورزش جهان اجرا شد و روشن شدن مشعل المپیک که به شکل زیبای بالون طراحی شده بود از دیگر صحنه‌های جذاب مراسم افتتاحیه بود.

0

*در مراسم رژه ورزشکاران دو نکته مهم و قابل بحث وجود داشت که نمی‌توان به سادگی از آن عبور کرد:

- اول آن که بعد از کاروان یونان، گروه پناهندگان قرار داشتند که تشکیل این گروه در رویداد المپیک حاصل نگاه و اهداف سیاسی و ‌مغایر با منشور المپیک آقای توماس باخ است که از زمان حضور خود در ریاست آی او سی، به تشکیل گروه پناهندگان در قالب یک کاروان ورزشی دست زده است. و جای تاسف بیشتر در رابطه با گروه پناهندگان آن که ورزشکاران ایرانی که در سال‌های اخیر و به دلایل مختلف از ایران خارج شده‌اند با ۱۴ نفر اکثریت این گروه را تشکیل می‌دهند و قرار است در رشته‌های تکواندو، کشتی، وزنه‌برداری در رقابت‌ها حاضر شوند. 

- نکته دوم آن که علی‌رغم اعتراضات گسترده و محکومیت رژیم جعلی از سوی کشورهای مختلف جهان نسبت به کشتار بی‌رحمانه مردم و به‌ویژه کودکان مظلوم غزه، باز هم شاهد حضور ورزشکاران این رژیم در المپیک ۲۰۲۴ بودیم. در شرایطی که به ورزشکاران روسی به‌دلیل تجاوز روسیه به اوکراین اجازه حضور در بازی‌ها زیر پرچم کشور خود از سوی آی او سی داده نشد. به یقین نادیده گرفتن جنایات رژیم غاصب و اجازه حضور به کاروان ورزشی اسرائیل در بازی‌های ٢٠٢٤ به عنوان یک حرکت ضد انسانی و تبعیض آشکار در تاریخ المپیک و آی او سی باقی خواهد ماند.

1

- در رابطه با میزبانی فرانسوی‌ها نکات حاشیه‌ای قابل توجهی نیز در رسانه‌ها منعکس شد‌ که مهم‌ترین آن کندی و ضعف در سیستم حمل و نقل، وضعیت نامناسب غذای دهکده بازی‌ها، و ابراز نارضایتی ورزشکاران برخی کشورها از امکانات اتاق‌ها در دهکده بوده است. تا جایی که ورزشکارانی از کشورهای مختلف ترجیح داده‌اند از دهکده به هتل‌های نزدیک به محل برگزاری مسابقات نقل مکان کنند.

- مهم‌ترین خبر در روز افتتاحیه از اردوی ورزشکاران ایران نیز که با ۳۹ ورزشکار و بیش از صد همراه در پاریس حضور دارند‌ موضوع لباس طراحی شده برای رژه ورزشکاران بود که انتقاداتی را به دنبال داشت. از مشابهت این لباس با یونیفرم کادر پزشکی تا سادگی بیش از حد لباس‌ها و عدم استفاده از طراحی‌ها و نشانه‌های هنری مبتنی بر فرهنگ و هنر ایران مواردی بود که در انتقادها روی آن تاکید شده بود.

2

- نکته دیگر درباره کاروان ورزشی ایران در بازی‌های ٢٠٢٤ پاریس، کاهش تعداد سهمیه و اعضای کاروان نسبت به المپیک‌های ریو و توکیو به دلیل عدم راهیابی تیم‌های والیبال و بسکتبال در بازی‌های المپیک پاریس است. 

- همچنین در رابطه با پیش‌بینی مدال‌آوری ورزشکاران ایرانی نسبت به المپیک‌های پیشین، با توجه به کاهش شانس کسب مدال در تکواندو و وزنه برداری امیدهای کم رنگ‌تری نسبت به دوره‌های قبلی المپیک وجود دارد که امیدواریم ورزشکاران ایرانی در این دو رشته نیز بتوانند با قرار گرفتن در سکوی قهرمانی و کسب مدال، به افتخارات ایران در المپیک پاریس بیفزایند و موجبات شادی و خوشحالی مردم را فراهم کنند.

3

- مثل سایر دوره‌های المپیک، در ۲۰۲۴ پاریس نیز بار سنگین مدال‌آوری بر روی دوش کشتی‌گیران آزاد و فرنگی سنگینی می‌کند و بیشترین انتظار مردم در این دوره از بازی‌ها متوجه تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی است. تصمیم علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون کشتی، مبنی بر عدم حضور گشتی‌گیران ایران در دهکده بازی‌ها و پیش‌بینی استقرار آنان در هتل نزدیک به محل برگزاری مسابقات از جمله مواردی است که می‌تواند‌ باعث ارتقاء تمرکز ملی پوشان کشتی ایران در این دوره از بازی‌ها شده و با توجه به عدم حضور کشتی‌گیران روسیه، شانس مدال‌آوری و سکوی قهرمانی را برای قهرمانان ایران افزایش دهد.

- با توجه به حضور ورزشکاران ایران در رشته‌های کشتی، تیروکمان، وزنه‌برداری، شمشیربازی، تکواندو، ژیمناستیک، دوچرخه‌سواری، شنا، سنگنوردی، دوومیدانی، قایقرانی، تنیس روی میز و تیراندازی و فاصله قابل توجه برخی از این رشته‌ها با قهرمانی و کسب مدال در المپیک، به نظر می‌رسد باید برای همین حضور و کسب سهمیه و احتمال درخشش در مراحل مقدماتی به ورزشکاران این رشته‌ها خداقوت گفت و امیدوار بود ‌که در آینده‌ای نه چندان دور شاهد کسب مدال المپیک در رشته‌هایی جدا از کشتی، تکواندو و وزنه برداری نیز باشیم. هرچند که رشته‌هایی چون تیراندازی، کاراته، و دوومیدانی، هر کدام یک بار توانسته‌اند در المپیک‌های توکیو و لندن با کسب مدال‌های طلا و نقره بدرخشند و نام خود را در تاریخ مدال‌آوران المپیک ایران ثبت کنند.

4

- حضور سه ساعته دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب در اردوی تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی و‌ گپ‌و‌گفت ایشان با ملی پوشان کشتی ایران نیز از نکات جالب مرتبط با بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ بود که تا حدودی توانست عدم برگزاری مراسم خداحافظی با ورزشکاران اعزامی را که قرار بود در عصر تاسوعا در آکادمی ملی المپیک برپا شود و از سوی وزارت‌ ورزش و‌ جوانان لغو اعلام گردید را جبران کند.

- نکته پایانی این یادداشت به حال و هوا و فضای المپیکی کشور و مردم اختصاص دارد که به دلایل مختلف و از جمله تحت‌الشعاع قرار گرفتن فضای کشور به دلیل انتخابات ریاست جمهوری از یک‌سو و جدی نبودن موضوع المپیک در فضای رسانه‌ای و نپرداختن و عدم پوشش گسترده و جامع رسانه ملی و سایر رسانه‌ها به رویداد المپیک و رقابت‌های در حال برگزاری و مسابقات المپیکی‌های ایران، موضوع بازی‌های المپیک و حواشی 5و خبرهای ریز و درشت آن هنوز در اولویت افکار عمومی و مردم قرار نگرفته و همچنان سردی خاصی در این فضا حس می‌شود که امید می‌رود با راهیابی ورزشکاران ایران به مراحل نهایی مسابقات و شانس کسب مدال، شاهد فضای گرم‌تر رسانه‌ای و مردمی در رابطه با این بازی‌ها باشیم.

 

سیدعبدالحمید احمدی


ت ت
کدخبر: 227382 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها